Posts: 7
Threads: 7
Joined: Mar 2009
Reputation:
0
Heb uiteraard al op het zoek forum gezocht.
Situatie laadstroomlampe brand bi op kontakt zetten en gaat uit bij ong. 1500 toeren heel normaal. Helaas is er geen laadstroom meet slechts 12,3 volt ook bij meer gas geven. Inmiddels bij Bosch diens diodeplaat, spanningsregelaar en dynamo laten doormeten en geen fout gevonden, koolborstels zijn goed. Heb inmiddels de kabels doorgemeten en daar ook geen fout gevonden. Wat zie ik overhet hoofd, heeft iemand nog andere suggesties/ideeën?
De akku is nieuw motor is in okt stil gezet en helaas nu pas ben ik er mee klaar om mee te rijden.
Dank voor jullie antwoord gr Wim
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Het lampje hoort uit te gaan boven 1000rpm, dus dat is bij jou niet goed. Rotor van de dynamo (anker) lijkt me verdachte nummer één. Daarna de stator checken plus koolborstels.
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
wat ik vergeet: ook al lijkt de rotor goed bij doormeten, als hij draait kan er toch storing zijn.
Met rotor bedoel je het gedeelte waar de sleepringen opzitten en koolborstels overheengleiden. Moet je die onder belasting meten?
Wim
Heb je ook de massaverbinding van de diodeplaat gecontroleerd?
Statisch kan dit met een ohmmeter, met draaiende motor voltmeter (millivoltbereik) aansluiten tussen diodeplaat (massa) en de minpool van de accu, spanning moet 0 volt zijn, enkele millivolten mag want overgangsweerstand heb je altijd.
Meet je een spanning van enkele honderden mV dan is de massaverbinding niet goed.
Groet, Thijs
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
volgens wphb moet de rotor (idd dat draaiende ding met de sleepringen) met 40V wisselspanning op massasluiting worden gecontroleerd. Na jaren trouwe dienst wordt hij slecht en kunnen de windingen door de centrifugale krachten sluiting maken. bovendien mogen de sleepringen niet minder dan 26,8 mm diameter zijn versleten. en volgens het wphb begint de dynamo te laden bij 980rpm, dan gaat bij mij motor het lampje uit.
er is een snelle check van de dynamo en spanningsregelaar:
trek de stekker los van de spanningsregelaar. shunt tussen D+(blauw) en DF (blauwzwart). motor starten, gaat het laadstroomlampje uit, is de spanningsregelaar defect, brandt het lampje is de dynamo defect. meteen weer uitzetten, want accu heeft nu hogere spanning als de regelaar het euvel was.
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:
Probeer het navolgende.
In de koplamp van je motor zitten een aantal kabelverbinders. Maak deze los en spuit ze in met wd40. Mogelijk zit wat vocht/aanslag op de contacten. Maak deze stekkerverbindingen een paar keer open en dicht. Bij mij was het euvel toen verdwenen. Deze tip kwam van de monteur van BMW Notten in Brunssum.
Mijn voltmeter op de motor gaf daarna ook weer de goede waarden aan van ongeveer 14,4 volt.
Succes ermee
Bedankt voor jullie reacties ga het morgen maar eerst weer meten en dan evt schoonmaken, wordt vervolgd.
Alles schoongemaakt en met kontakt spray ingespoten en zie hij laad weer bij. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.