Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Menze', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Ik heb sinds kort een BMW R100RS. En met mijn tank, van toch een respectabele 24 liter, waarvan 3 reserve, rijdt ik slechts 200km. Kortom, het verbruik zit rond de 1 op 10. Naar mijn weten is dit zelfs voor een motor uit 1983 erg veel. Mijn vraag is dus; hoe krijg ik dit verbruik omlaag?? En nee, mijn rijstijl is beslist niet agressief.
Groeten
Menze
Menze,
nieuwe gasnaalden en mengbuizen monteren.
Richard
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
en ook schoonmaken/doorblazen en na montage van de nieuwe naalden en zittingen goed afstellen, bougies moeten mooi koffiebruin zijn.
maar voordat je de carburateurs afstelt moet je de klepspeling en het ontstekingstijdstip in orde hebben. Als deze niet goed zijn geeft dat ook al een hoger verbruik
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Dat moet inderdaad zuiniger kunnen. Normaal voor stadsgebruik zeker 1:15 en bij lange ritten 1:20. Dat rij ik met een R100RT van 79. De RS is misschien net sportiever dus iets minder zuinig.
Succes met afstellen.
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Controleer ook het luchtfilter
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Of de kuip van de RS beter is weet ik niet. In ieder geval is het iets anders door de stand van de ruit. De buitenvormen van de kuip zijn verder volgens mij hetzelfde. De RT heeft ook een binnenkuip met meer opbergmogelijkheden. Daarmee wordt het ook niet beter dan de kuip van de RT maar wel anders :-) ;-)
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
een RS uit 1983 heeft hoofdsproeier 160, maar die hoef je denk ik niet te vervangen. wel vervangen de naaldsproeiers: 2,66 voor dit bouwjaar, de naalden horen op derde groef van boven. als je nieuwe naalden bestelt, zeg er dan bij dat het 40mm carburateurs zijn, de latere RS met mono achtervering hebben 32mm carbs en dus andere naalden.
@jeroen,
Alleen de onderste delen van de kuipen zijn hetzelfde, de bovenkuip van een RT is breder en hoger + een groter ruit. M.a.w. vangt meer wind. In theorie zou een RT dus meer moeten verbruiken dan een RS. In de praktijk zal het niet echt veel uitmaken denk ik.
Greetz,
Roadie.
Reactie van bezoeker 'w.v.', geïmporteerd van het oude forum:
Verbruik R100RT,82 gezakt van 1 op 14-16 naar 1 op 16.5- 18,5 door naald te laten zakken naar onderste groef. Verder niets. Motor loopt ook mooier (b.v rotonde in 3e versnelling gaat soepeler als voorheen. Uitlaatbochten zijn wel blauw geworden maar dit zie je bij de meeste BMW,s. Zo al 10 a 15000 km. gereden.
Gr. w.v.