Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olietemperatuur van een R80RT
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb jarenlang met een Kawa 750 Twin gereden, het oude luchtgekoelde type. Omdat het bekend was dat deze motoren thermisch niet helemaal gezond waren, heb ik er ook een meter op gehad. Een elektrische met de voeler in het gat van de aftapplug. Ik heb in de zomer regelmatig temperaturen van 150 graden gezien. Het blok was dan ook echt gloeiend heet, en stationair draaiend ging het olielampje flauw branden, zo dun was het smeersap. Ook als ik er eens een keer hard mee reed, gebeurde dat. De motor ging bij 70K uit elkaar om wat kettingen in het blok te vervangen. Bigend lagers bleken nog op inbouwwaarde en de slijtage aan de rest was te verwaarlozen. Wel alle lagerschaaltjes vervangen alsmede de zuigerveren omdat hij toch open was. Ik heb hem bij 140K verkocht. Toen blies hij nog 12,5 compressie op beide cilinders. Dat is inmiddels 13 jaar geleden.
De moraal van dit verhaal: Zo'n oude boxer is thermisch veel gezonder dan deze fijne Jap-tijdgenoot. 120 graden is voor een huidige olie geen enkel probleem. Dus lekker ragge Smile
Reply
Inmiddels een jaar verder, en een tweede R80RT rijker heb ik op dit exemplaar een olietemperatuur meter gemonteerd. Dit keer eentje die wel tijdens het rijden af te lezen is (zie foto).
De sensor had ik in eerste instantie met een verloopplug in de olieaftapplug gemonteerd, echter daar wordt de olie nauwelijks heet.
Vervolgens heb ik voor 3 euro een tweede oliefilterdeksel gescoord en daar een gat in geboord en draad getapt. Nu zit de sensor in het oliefilter en daar meer ik temperaturen tot boven de 100 graden (zoals ik inmiddels verwacht).

Met een restje aluminumplaat en wat zwarte bekleding erop gelijmd zit het best netjes.

[img]/import/photos/p38555s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)