Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
repareren rs kuip `77
Hallo,
Bij het eindelijk opknappen van mijn rs kwam ik er achter dat de kuip al eens eerder gerepareerd was na een (waarschijnlijke) valpartij. Daarbij bleek dat het met polyester matjes in ieder geval niet gaat. Heeft iemand een idee of ervaring hoe dit wel te repareren valt???
groeten,
roadie
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter H', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom gaat het in dit geval niet met polyster matjes? Ik heb schade aan polyester
spatborden en kuipen gerepareerd bij /6 en 7,s en dat leek geen probleem.

Vriendelijke groeten,
Peter H
Reply
matjes hechten niet geweldig, ik kon ze er zo aftrekken. Het was niet eerder zichtbaar dat ze er op zaten omdat er een hele dikke laag verf opzat en het lakwerk meer leek op een craquele berglandschap. Tijdens het schuren bleek ook dat het spul op veel plaatsen al helemaal los zat.
Misschien voorbewerking niet helemaal goed gegaan indertijd?
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter h', geïmporteerd van het oude forum:

Als de matjes loslaten is er inderdaad niet goed voorbewerkt. Voorafgaand aan het polyesterwerk verwijderde ik de lak en polyster toplaag tot op de onderliggende polystervezels. Deze ruwde ik wat op. Kale gebied ruim in polysterhars, daarna matje er op, dik in de hars enz.Luchtblazen verwijderen met een kleine verfroller.
Laten uitharden en harstoplaag er op. schuren plamuren enz.
Indien het een gat of ontbrekend deel is: meer materiaal verwijderen om een "bobbel" te vermijden.

Als de boel zoals nu deels loslaat zou ik zeggen: alles eraf en overnieuw doen.
Het is mogelijk een onzichtbaar resultaat te krijgen.

Vriendelijke groeten,

Peter h.

Reply
Reactie van bezoeker 'louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, die R100RS kuipen en dergelijke.

Die bestaat uit glasvezelmat met polyester en veel vulmiddel, en is warmgeperst uit SMC (Sheet moulding compound) ik schat dat er 30% krijt door gemengd is. Dat doen ze om pinholes aan het oppervlak te vermijden en je kan het ruwe produkt strakker krijgen. De kuipen werden gemaakt door de firma Grillo in Duitsland die naar mening nog steeds bestaat.

De kuipen kunnen dus olie opzuigen en dan moeilijk te hechten zijn. Overigens; polyester repareren met polyester, dat hecht slechter dan polyersater repareren met epoxy, dat is een veel betere hars. Te koop bij de betere botenrepparatie zaak.
Voor raparatie zijn de echte geweven lappen beter dan de lappen waar de vezels kriskras liggen, die zijn niet sterk. Weefsels zijn veel sterker. Een paar getrapte weefsellagen achter de breuk lamineren voldoet veelal. Als de breuk mooi opelkaar gezet is valt het van buiten zelfs zonder spuitten optisch erg mee.

Groetjes. Louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter Smans', geïmporteerd van het oude forum:

Scheuren en gaten in polyester is ook goed te herstellen met vezelplamuur.
Dit aanbrengen op scheur of gat, dan voordat het verhardings proces begint een stuk huishoudfolie er op doen, en zo in modelbrengen, na uitharding is folie eenvoudig te verwijderen. afwerken met plamuur en grondverf.
Reply
Bedankt voor de tips mensen. Uiteindelijk heb ik in de automaterialenhandel een of andere epoxy lijm gekocht. de scheuren in een V geschuurd en vol laten lopen met die twee componenten lijm. Perfect resultaat. Het is naderhand prima te schuren en plamuren. Oordeel zelf, zie foto.

[img]/import/photos/p33479s.jpg[/img]
Reply
en nog een.

[img]/import/photos/p33480s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)