Bougies:
In het verleden reed ik met diverse soorten/merken, waaronder Bosch,Champion,NGK.
Bosch: gaat kapot
Champion:gaat kapot
NGK:blijft heel.
Tegenwoordig rij ik met Irridium bougies van NGK en deze bevallen prima, perfecte vonk bij koudstart en lange levensduur.
Bougiekabels zijn ouderwetsch, met koperen kern dus en voorzien van Ariëte bougiedoppen.
En ik moet er bij zeggen dat ik er als een bezetene mee rijdt.
Tevens heb ik ook een hekel en de pest aan alles wat uit Japan komt, maar soms moet je de principe's even overboord zetten.
Nippon Denso schijnt ook goed te zijn overigens.
Zolang je een conventionele onsteking heb met puntjes en bobines moet je weerstandsloos rijden. Zogauw er iets elektronisch bij komt moet het met weerstand worden, 5 kOhm in kabel, bougiekap of bougie.
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi, ik rijd met oude Bosch bougies, vervang bougies niet vaak, dus nog oude 'duitse' kwaliteit ?? doen het goed, start goed enz.
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Eind jaren 60 vorige eeuw veel op vakantie geweest met een andere zeer goede duitse motor. De adler MB 250 tweecylinder tweetakt. Probleemloos muv de boschbougies. Gaven om de haverklap de geest. Men raadde NGK aan. Erin geschroefd en nooit meer problemen gehad.
Vanaf 2000 een paar BMW's gehad. Met bosch bougies. Natuurlijk ook andere bougies geprobeerd.
Kan idee zijn maar op de boschbougies liep ie bepaald uitstekend. En ook nooit een kapotte gehad.
H