Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
slechte accu ?
hier weer eens een probleempje voor mijn r80rt....

nadat ze me verrast heeft laatst door niet te starten ( lege accu ) ben ik eens gaan meten. de motor had ongeveer een week ofzo stilgestaan en er stond nog 2, nog wat volt op..... dat is niet heel veel! de motor gestart met kabels en ee nstuk gereden. na dit rijden kon ik de motor weer starten echter liep de accu weer snel leeg ( enkele dagen ). De accu dus maar vervangen.

nu met de nieuwe accu al een tig 100km gereden maar nu stond ik vandaag weer met een lege accu! Ik ben donderdag nog met de dame bezig geweest en toen starte ze prima! op de accu meet ik iets van 13,5 V als ik gas geef...

heb ik een slechte accu gekregen of is er een ander probleem ? de accu word in ieder geval zeker bijgeladen!

Alvast bedankt!
Reply
Reactie van bezoeker 'hanz', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ziet er naar uit dat er ergens stroom weglekt. Accu laden en pluspool of minpool losgooien en kijken of ie dan wel spanning houdt dan wel met een mulimeter op lekstroom naar massa controleren.

H
Reply
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Goede morgen,

ik heb als extra's een sigaretten aansteker en een oplaadkabel voor de optimate aangesloten op de accu. verder geen aanpassingen gedaan. De sigaretten aansteker is gekoppeld via een relais aan het contact slot. Deze geeft dus alleen stroom bij ingeschakeld contactslot.
Oplaad-aansluitpunt voor de optime zit direct op de + en - van de accu.

Waar kan ik eventuele lekstromen vinden en hoe controleer ik deze ?

Alvast bedankt!
Reply
hoi, ik heb altijd van de bmw dealer begrepen dat je NOOIT de aansteker stekker mag gebruiken om op te laden. De stekker voor het opladen moet altijd direkt aan de accu aangesloten zijn.

En een druppellader helpt niet bij een lege accu. Bij mijn ex-r80 was de accu 1 nacht lang aan een 6a oplader, en dat was net genoeg om 3 keer mee te starten, toen was deze al weer leeg.
Reply
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hoi, ik heb altijd van de bmw dealer begrepen dat je NOOIT de aansteker stekker mag gebruiken om op te laden. De stekker voor het opladen moet altijd direkt aan de accu aangesloten zijn.

En een druppellader helpt niet bij een lege accu. Bij mijn ex-r80 was de accu 1 nacht lang aan een 6a oplader, en dat was net genoeg om 3 keer mee te starten, toen was deze al weer leeg.
Rare opmerking van die BMW dealer, waarom heeft BMW dan een lader in het assortiment om via die plug te laden. (Voor standaard contactstop of voor de CAN bus.)

Als ik BMW was zou ik deze dealer maar snel het dealerschap ontnemen i.v.m. het te weinig kennis hebben van de producten die men verkoop.
Reply
Die stopcontacten voor alle laders zijn DIRECT aan de accu aangesloten, en niet via een relais. Toch redelijk verklaarbaar dacht ik
Reply
Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Die stopcontacten voor alle laders zijn DIRECT aan de accu aangesloten, en niet via een relais. Toch redelijk verklaarbaar dacht ik
Niet dus.
Maakt nix uit.

Geert
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Wouter,je zet de motor van het contact, je maakt de + kabel van de accu los.
je zet je multimeter op de amperestand en plaats deze tussen de + van de accu en de +kabel.
als het goed is moet de meter nul aangeven,alles meer als nul is lekstroom.

henry
Reply
De multimeter (stroommeter) kan je natuurlijk ook plaatsen tussen de massa aansluiting en de min-kabel.
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hoi, ik heb altijd van de bmw dealer begrepen dat je NOOIT de aansteker stekker mag gebruiken om op te laden. De stekker voor het opladen moet altijd direkt aan de accu aangesloten zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn sigaretten aanstekker aansluiting direct op de accu ( alleen de + ). de - daarvan zit op mijn stuur bij het balhoofd in de buurt. Ik gebruik de sigaretten aansteker NIET voor het opladen van de accu. Ik heb een apart stekkertje op de + en - van de accu zitten waarop de optimate kan aansluiten.

ik ga eerst vanmiddag kijken hoeveel V er nog in de accu zit. Is dit hetzefde als gister ( 11.8 V ) dan ga ik er een beetje vanuiit dat de lekstroom het probleem is. Ik ga ook even meten de 2 polen zoals geadviseerd...

jullie horen de resultaten..
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)