Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tuimelaar
Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum:

hallo
ik heb een r75/6 gekocht. Bij de linkercylinderkop heeft een tuimelaar 0.60 speling op zijn as Ik heb gelezen dat dit met ringen opgevuld kan worden. Hoe komt de tuimelaar van de motor. Is het dan mogelijk de tussenring zonder speciaal gereedschap te monteren.
Van dezelfde cylinder draagt de tuimelaar van de inlaat niet op op het midden van de klepsteel. Niet helemaal aan de buiten kant maar zeker niet in het midden.
Kan dit gesteld worden.
Volgens mij is er aan deze cylinder "gewerkt" en zijn er delen in de kop vervangen.
Van een koelvin is een stuk afgebroken. Mogelijk is er schade geweest aan de cylinderkop
groet ruud
Reply
De tuimelaar hoort iets uit het midden van de klepsteel te drukken,hierdoor draaid de klep iedere keer een klein stukje en slijt de steel gelijkmatiger af.

Bep van Malde
Reply
Koelvin afgebroken kan duiden op uitlaatmoer lossen door er met schroevedraaier of beitel op te tikken om hem los (of vast) te krijgen. Hobbyist heeft een speciale sleutel hiervoo.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb begrepen dat de achterliggende gedachte van 'roterende' kleppen bedoeld is om de klepafdichting schoon en een gelijkmatig slijtagebeeld te geven.
Opel had dit al mijn zijn B kadettjes.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, dit heet ¨roto-valves¨ opel had het toen alleen bij de´ S´ motoren. inderdaad voor een gelijkmatige inslijting van de zitting.
Reply
We zitten er allemaal een beetje naast
De verklaring volgens de ,,Bijbel'' Steinbuch.

met vriendelijke groet,

Bep van Malde

[img]/import/photos/p33229s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Maar als plaatselijk de temp. te hoog wordt zal er sneller ter plaatse slijtage optreden, of erger: verbranding.
Dus er erg naast is misplaatst ben ik bang.

Grt, Peter
Reply
Niet helemaal juist.
Een roterende klep zorgt inderdaad dat de hitte niet aan 1 kant concentreert.
Echter dat de klep roteert komt door de klepveerring die bovenop de klepveer zit (een systeem van kogeltjes en een ringveer is verantwoordelijk voor de rotatie).
Dat de stoterstang niet centrisch is geplaatst tov de klepsteel is bedoeld om de stoterstang zelf te laten roteren opdat het lichten wordt vergemakkelijkt en deze gelijkmatig slijt.
[Steinbuch 1967, 221,222, 248]

P.S. met dank aan Bep vanwege de referentie naar Steinbuch, inderdaad een schat aan informatie.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)