05-20-2009, 06:43 PM
Er circuleren op internet twee publicaties over de geschiedenis van BMW motorfietsen:
BMW-Boxer_Motorraeder.pdf en
Illustrated-HistoryBMW.pdf
BMW is in 1916 ontstaan uit een fusie van:
Gustav Ottos Flugmaschinenfabrik en
Karl Rapps Flugwerke
Eerst onder de naam Bayerische Flugmaschinenwerke en vanaf 1917 als Bayerische Motor Werke.
Het embleem van Rapp was dus de cirkel met de naam in het rond en in het midden dat paard.
Vermoedelijk zal in 1917 bij de naamsverandering ook het embleem aangepast zijn door in het midden het paard te vervangen door de propeller en in de rand de letters BMW.
De geschiedenis is ook p[ deze site na te lezen: http://en.citizendium.org/wiki/BMW_Motorcycles
De eerste BMW motorfiets, de R32, 500 cc en 8,5 PK uit 1923 had dat embleem al op de tank zitten.
De rest is op op internet wel te vinden.
BMW-Boxer_Motorraeder.pdf en
Illustrated-HistoryBMW.pdf
BMW is in 1916 ontstaan uit een fusie van:
Gustav Ottos Flugmaschinenfabrik en
Karl Rapps Flugwerke
Eerst onder de naam Bayerische Flugmaschinenwerke en vanaf 1917 als Bayerische Motor Werke.
Het embleem van Rapp was dus de cirkel met de naam in het rond en in het midden dat paard.
Vermoedelijk zal in 1917 bij de naamsverandering ook het embleem aangepast zijn door in het midden het paard te vervangen door de propeller en in de rand de letters BMW.
De geschiedenis is ook p[ deze site na te lezen: http://en.citizendium.org/wiki/BMW_Motorcycles
De eerste BMW motorfiets, de R32, 500 cc en 8,5 PK uit 1923 had dat embleem al op de tank zitten.
De rest is op op internet wel te vinden.