Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontstaan van BMW embleem
#11
Er circuleren op internet twee publicaties over de geschiedenis van BMW motorfietsen:
BMW-Boxer_Motorraeder.pdf en
Illustrated-HistoryBMW.pdf

BMW is in 1916 ontstaan uit een fusie van:
Gustav Ottos Flugmaschinenfabrik en
Karl Rapps Flugwerke

Eerst onder de naam Bayerische Flugmaschinenwerke en vanaf 1917 als Bayerische Motor Werke.

Het embleem van Rapp was dus de cirkel met de naam in het rond en in het midden dat paard.
Vermoedelijk zal in 1917 bij de naamsverandering ook het embleem aangepast zijn door in het midden het paard te vervangen door de propeller en in de rand de letters BMW.

De geschiedenis is ook p[ deze site na te lezen: http://en.citizendium.org/wiki/BMW_Motorcycles

De eerste BMW motorfiets, de R32, 500 cc en 8,5 PK uit 1923 had dat embleem al op de tank zitten.

De rest is op op internet wel te vinden.
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Die link met dat rap embleem slaat nergens op, behalve dat het ook rond is, is er geen overeenkomst te bespeuren.

J.
Reply
#13
Quote:Die link met dat rap embleem slaat nergens op, behalve dat het ook rond is, is er geen overeenkomst te bespeuren.

J.
Rapp is samengegaan met Gustav Ottos Flugmaschinenfabrik en dat werd de voorloper van BMW. Ze kunnen dus het ronde embleem van Rapp als basis gebruikt hebben en de kleuren van Beieren gebruikt hebben in plaats van het paard.
Reply
#14
Hier nog een site waarop dat ook verklaard wordt:

http://www.team-bhp.com/forum/internatio...-logo.html
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Die link met dat rap embleem slaat nergens op, behalve dat het ook rond is, is er geen overeenkomst te bespeuren.

J.
Het is toch wel logisch dat als twee fabrieken samengaan, ieder iets van zijn eigen logo wil terugzien in het nieuwe?

Geert
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk, luister en overtuig uzelf: http://www.bmw.de/de/de/insights/news/cu..._logo.html


[img]/import/photos/p33272s.jpg[/img]
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Interessant filmpje, Roel.
Dat BMW hun logo reeds vóór de R32 gebruikte hoef je zelfs niet zo ver in de archieven te gaan zoeken. De Helios, uit 1921, waarvoor BMW motorblokken leverde, droeg reeds het BMW-logo (foto). Het ontwerp was er reeds, volgens de documenten in het filmpje, in 1917, vóór het verdrag van Versailles; het vredesverdrag dat de Duitse industrie verbood om verder vliegtuigen te bouwen (een soort hedendaagse kernwapenwedloop). De twijfel omtrent de propellertheorie kan dus blijven bestaan. In de docu bevestigen ze echter ook dat het pas in 1929 was dat de draaiende propeller als marketing gebruikt werd, althans de afbeeldingen en de affiches stammen uit die periode; de jaren ’30, de periode dat Duitsland, onder leiding van een kleine driftkikker met een snorretje, zich op een nieuwe wereldbrand kon gaan voorbereiden. De eerste echtgeïndustrialiseerde oorlog met vliegtuigen die moeiteloos overzee konden gaan. Sommige hadden een BMW-logo, andere een manke propeller..

[img]/import/photos/p33283s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)