Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
expansie-element thermostaat oliekoeler
Quote:<blockquote>Passant
Binnenkort (hopelijk) krijg ik een nieuw expansie element; schijnt een busje met tempgevoelige was te zijn. Ik weet geeneens hoe het eruit ziet, maar als ik het huis open heb liggen dan zal alles hopelijk duidelijk worden.
Het werkt net als bij thermostaatkranen van de CV. Het is een balg die uitzet bij warm worden en hier dan een klep opendrukt waardoor het (te) warme koelwater naar de radiateur toe kan.</blockquote>J we hebben het hier over olie hoor niet over koelwater
en het is zeker geen balg het is jammer dat ik het oude element niet kan vinden zou ik er een foto van maken
Reply
Quote:<blockquote><blockquote>Passant
Binnenkort (hopelijk) krijg ik een nieuw expansie element; schijnt een busje met tempgevoelige was te zijn. Ik weet geeneens hoe het eruit ziet, maar als ik het huis open heb liggen dan zal alles hopelijk duidelijk worden.
Het werkt net als bij thermostaatkranen van de CV. Het is een balg die uitzet bij warm worden en hier dan een klep opendrukt waardoor het (te) warme koelwater naar de radiateur toe kan.</blockquote>J we hebben het hier over olie hoor niet over koelwater
en het is zeker geen balg het is jammer dat ik het oude element niet kan vinden zou ik er een foto van maken</blockquote>Een balg kan ook uit 1 segment bestaan en het principe is hetzelfde, dus of je nu olie of koelwater bekijkt verandert er niets.

Hier is een koelwaterthermostaat te zien maar een oliethermostaat doet hetzelfde:

http://shop.minitrading.nl/catalog/image...ostaat.JPG
Reply
Gevonden met de rolmaat er naast.
dit is het elementje dus

[img]/import/photos/p33013s.jpg[/img]
Reply
Passant is goed bezig ;-)

Is het smalle gedeelte een huls met was waaruit een cilindertje omhoog wordt gedrukt ?
Reply
Rik,

in het dikke gedeelte zit een stalen pen. Deze komt naar buiten als de was warm wordt en gaat uitzetten. Dit is niet zichtbaar op de foto.
Het onderlinge verschil tussen thermostaten is hoever die pen eruit komt, niet de temperatuur.

Richard
Reply
Pen een beetje zichtbaar

[img]/import/photos/p33040s.jpg[/img]
Reply
En blijkbaar drukt het schroefje tegen de onderkant van die pen. Dus als het schroefje te lang is, dan zal die pen door de duwkracht naar binnen worden gedrukt waardoor inwendig schade zal ontstaan in het koperen busje. Zit ik goed??
Reply
@Richard e.a.

Ik heb eerst een 15 mm boutje geprobeerd maar de koeler bleef "cool". Daarna een 19 mm boutje en nu wordt de oliekoeler warm wanneer de 90 graden is gepasseerd (via carterpeilstok), het oude expansie-element werkt dus nog een beetje. oliekoeler wordt niet gloeiheet maar wel heet. De motorolie zelf komt na 10 minuten rijden bij 150 km/u niet boven de 103 graden (buitentemp ongeveer 22 graden). Dus voorlopig zit het goed daar totdat de Hobbyist het nieuwe expansie-element heeft geleverd.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)