05-07-2009, 12:44 AM
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Sorry dat ik in het schema van de 1984 R80RT heb gekeken.
Jij hebt dus de 1985 R80RT.
In het Haynes schema van de R80RT 1985 hebben ze de US en de Uk versie door elkaar gehusseld en er zijn ook enige fouten ingeslopen..
Het schema is niet heel duidelijk dus.
Maar hierbij misschien een oplossing:
1) Ook in de 1985 R80RT versie zitten achterlicht, stadslicht verlichting van klokje, voltmeter, TT en KM teller aan een kant van een zekering (alle grijs/zwarte draden).
Aansluiting zekering gemerkt 58S.
Aan de andere kant van deze zekering(58) loopt een grijze draad door naar het kontaktslot, waar hij in de P stand met de + 12 V (rood) wordt doorverbonden.
Dit is allemaal nog in orde voor jouw fiets, omdat het achterlicht etc. altijd brandt in de P stand.
2) Ook in dit schema heeft het lichtrelais 2 schakelaars nl 30 -> 87 die het groot/dimlicht verzorgt (via dimschakelaar op stuur naar duplo lamp in de koplamp) en schakelaar 30 -> 87B die het achterlicht etc. verzorgt, wanneer de kontaktschakelaar NIET in de P stand staat.
Ik vermoed nog steeds dat dit lichtrelais (nl de schakelaar 30 -> 87B) gedeeltelijk defekt is.
Maar je kunt het volgende eens proberen:
Verbind dmv een aparte draad, de kant v/d zekering (58, die met de ene grijze draad) eens met aansluiting 87 van het lichtrelais
Als je groot/dim licht normaal werkt (en dus de schakelaar 30 -> 87 van het lichtrelais normaal werkt) moet het achterlicht etc. nu ook altijd werken.
Je kunt natuurlijk ook het lichtrelais even doormeten (even losmaken):
85 en 86 zijn de spoelaansluitingen (als je hier 12 V op zet , hoor je het relais klikken).
er zijn 2 schakelaars nl. 30 -> 87 en 30 -> 87B deze kun je met een Ohm meter doormeten, terwijl je het relais laat klikken. nog beter met 12V en een proeflampje.
Misschien is het alleen maar zo dat het lichtrelais relais slecht kontakt maakt in zijn voetje.
(alle relais losmaken, de kontakten schoonmaken en met vaseline inwrijven (geldt ook voor zekeringen en lampjes): dat scheelt heel wat toekomstige problemen.
Ik hoop dat het wat helpt.
Groeten,
Mart
[img]/import/photos/p32774s.jpg[/img]
Hoi,
Sorry dat ik in het schema van de 1984 R80RT heb gekeken.
Jij hebt dus de 1985 R80RT.
In het Haynes schema van de R80RT 1985 hebben ze de US en de Uk versie door elkaar gehusseld en er zijn ook enige fouten ingeslopen..
Het schema is niet heel duidelijk dus.
Maar hierbij misschien een oplossing:
1) Ook in de 1985 R80RT versie zitten achterlicht, stadslicht verlichting van klokje, voltmeter, TT en KM teller aan een kant van een zekering (alle grijs/zwarte draden).
Aansluiting zekering gemerkt 58S.
Aan de andere kant van deze zekering(58) loopt een grijze draad door naar het kontaktslot, waar hij in de P stand met de + 12 V (rood) wordt doorverbonden.
Dit is allemaal nog in orde voor jouw fiets, omdat het achterlicht etc. altijd brandt in de P stand.
2) Ook in dit schema heeft het lichtrelais 2 schakelaars nl 30 -> 87 die het groot/dimlicht verzorgt (via dimschakelaar op stuur naar duplo lamp in de koplamp) en schakelaar 30 -> 87B die het achterlicht etc. verzorgt, wanneer de kontaktschakelaar NIET in de P stand staat.
Ik vermoed nog steeds dat dit lichtrelais (nl de schakelaar 30 -> 87B) gedeeltelijk defekt is.
Maar je kunt het volgende eens proberen:
Verbind dmv een aparte draad, de kant v/d zekering (58, die met de ene grijze draad) eens met aansluiting 87 van het lichtrelais
Als je groot/dim licht normaal werkt (en dus de schakelaar 30 -> 87 van het lichtrelais normaal werkt) moet het achterlicht etc. nu ook altijd werken.
Je kunt natuurlijk ook het lichtrelais even doormeten (even losmaken):
85 en 86 zijn de spoelaansluitingen (als je hier 12 V op zet , hoor je het relais klikken).
er zijn 2 schakelaars nl. 30 -> 87 en 30 -> 87B deze kun je met een Ohm meter doormeten, terwijl je het relais laat klikken. nog beter met 12V en een proeflampje.
Misschien is het alleen maar zo dat het lichtrelais relais slecht kontakt maakt in zijn voetje.
(alle relais losmaken, de kontakten schoonmaken en met vaseline inwrijven (geldt ook voor zekeringen en lampjes): dat scheelt heel wat toekomstige problemen.
Ik hoop dat het wat helpt.
Groeten,
Mart
[img]/import/photos/p32774s.jpg[/img]