Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
probleem wie is electro specialist en begrijpt alles omtrent bedradingsshema's
#1
Ik heb al enkele jaren het probleem dat mijn achterlicht en instrumentenverichting het niet altijd doet. Het is mij uit 100derden tests niet duidelijk geworden waar het aan kan liggen. Soms denk ik dat het aan de contactsleutelschakelaar ligt, soms aan de lichtschakelaar. Er is geen touw (draad) aan vast te knopen. Eén ding is zeker: in de P-stand doet het achterlicht het altijd. Aleen in de dim-stand wil hij wel eens niet branden.
Dus zou je zeggen dat het aan een relais ligt.
Nou, ik heb me suf gezocht en ik kan niet wijs worden uit het bedradingsschema en weet ook niet precies hoe de verschillende relais schakelen.
Ik snap überhaupt niets van de schema's van Peters. Of er zitten fouten in of functionaliteit van de schakelaars is te summier. Ik ben hierin niet geschoold, maar met logica en doorzettingsvermogen kom ik er ook niet uit.
Wie kan mij vertellen/uitleggen hoe dee achterverlichting geschakeld is??

Groeten,
Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Reyer,

Spuit de schakelaars eens door met contactreiniger of WD40. Of heb je dat al gedaan?

Hans
Reply
#3
Hans,
Ik heb de schakelaar zelfs gedemonteerd en hij was schoon. Er was niets op aan te merken.
Groeten,
Reyer
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Stadslicht, tellerverlichting en achterlicht gaat over dezelfde zekering, de onderste van de 2 achter in de koplamp.
Kijk eens of deze goed kontakt maakt en niet los-vast in de klemmen zit, ook kijken naar corrosie.

Die schema's van Peters zijn een benadering van een niet bestaande werkelijkheid, daar heb je niet veel aan.

Groeten, Paul.

Reply
#5
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

vanaf 1985 zitten de zekeringen niet meer in de koplamp,
maar onder de tank.

henry
Reply
#6
Hoi Paul,
mijn zekeringen zitten onder de tank, iets nieuwer dus.
Groeten,
Reyer
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'rene v', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik heb een R80RT uit 1984 en ik had ook problemen met de elektro.
Ook ik heb mij rot gezocht naar een probleem wat ik had.
tot mijn spiijt moet ik zeggen dat een elektrisch probleem heel moeilijk is te verklaren via de e-mail, het kunnen zoveel oorzaken zijn.doorgeschuurt kabeltje,slechte massa,lichtschakelaar die geoxideert is, enz.....
De enige remedie is toch echt gaan zoeken, begin bij het achterlicht zou ik zeggen.
Als ik het goed heb, is het achterlicht een apart kabelboompje wat je halverwege je accu los kan halen, die kun je alvast controleren.En zo verder...
Ik woon in Grave bij Nijmegen, en ik wil je wel helpen als je wilt?
Mijn mail is reneflora@home.nl. mocht je interesse hebben.
succes, Rene

[img]/import/photos/p32680s.jpg[/img]
Reply
#8
Hoi Rene,
Soms heb ik weken geen probleem. Dan ineens brandt mijn achterlicht niet. Als ik de lichtschakelaar in de parkeerstand zet gaat het achterlicht ALTIJD gewoon aan, DUS NOOIT EEN KEER NIET.
Het ligt dus zeker niet aan de bekabeling. Het zou aan de lichtschakelaar kunnen liggen maar die heb ik uitelkaar gehaald en er was niets aan te zien. Alle kabels, ook de kabelboom zijn vernieuwd behalve de kabel aan de lichtschakelaar en die van het contactslot.
Ik kom er niet achter of het misschien aan het lichtrelais kan liggen. Met behulp van het bedradingsschema kom ik er niet uit.
Groeten,
Reyer
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik heb in de Haynes Manual gekeken en volgens mij is het als volgt:

Je hebt inderdaad gelijk dat het achterlicht etc. zijn spanning via 2 verschillende manieren kan krijgen, nl of via het kontaktslot (parkeerstand) of via een relais (in de koplamp) wat wordt bediend door de lichtschakelaar (uit / stadslicht/ groot of dimlicht) op het stuur.

In de koplamp zitten 2 zekeringen van 8 A .

1 Zekering(met 2 grijze draden aan een kant) is voor stadslicht, achterlicht, verlichting KM teller en toerenteller en verlichting Voltmeter en Klokje.

Deze zijn allen via via aan deze ene kant van de zekering aangesloten. Omdat het achterlicht etc. het altijd doet in de parkeerstand van het kontaktslot, zie item 2 (hierna) is dit deel dus kennelijk OK.

Ook de 8A zekering is OK.

2) Aan de andere kant van deze zekering zitten 2 grijze draden.
Een Grijze draad naar het kontaktslot.

Dit circuit is ook OK , omdat je stadlicht, achterlicht, instrumentenverlichting altijd in de parkeerstand werken.

3) Nu komt het:

Van de zekering gaat een tweede grijze kabel naar een relais (aansluiting 87A) in de koplamp .

Deze aansluiting 87A moet doorschakelen naar kontakt 30 ( +12V) van dit relais..

Dit gebeurt kennelijk niet (altijd).

Een tweede kontakt op het relais (87) krijgt wordt ook doorverbonden met 30 (+12V).

Aansluiting 87, loopt via de dim/grootlicjtschakelaar op het stuur terug naar het dim/grootlicht in de koplamp.

Omdat dit altijd werkt is de bediening van het relais zelf (85/86) OK en ook de schakelaar 87 -> 30 in het relais ook.

Enkel de tweede schakelaar in het relais 87A -> 30 werkt maar af en toe.


Konklusie:
RELAIS vervangen (als teminste de grijze draad van de zekering naar het relais 87A OK is.

BTW Ditzelfde relais is in mijn R100RS ook kapot gegaan.Is dus niet zo goed.



Suc6 en groeten,


mart
Reply
#10
Mart,
Dat is een mooie analyse. Alleen ik heb geen toestanden meer in de koplamp zitten. R80 1985.
Maar ook in het oudere type is het blijkbaar al zo dat het door een minder dan 100% functionerende 2e schakeling in het licht relais veroorzaakt kan worden.
Mij ontbreken de schemas van de relais. Maar ook had ik het vermoeden dat de schama's van de schakelaars "schematisch" zijn en niet exact de fysieke contacten weergeven.

Mijn vraag is nu of je analyse ook geldt voor mijn type BMW.

Dank en groeten,
Reyer

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)