Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
problemen na lang stil staan
#51
Reactie van bezoeker 'bmw paultje', geïmporteerd van het oude forum:

Rider,
90% van alle storingen zitten meestal in de bewegende delen. Waarom niet even de kabel losgedraaid en bekijken hoe hij draait. Is het vierkante uiteinde wat de meter in gaat nog wel vierkant? En hoe ziet het er aan de andere kant uit? Kijk of er knikken in de buitenkabel zitten, die kunnen de draaibeweging hinderen waardoor de kabel bljft hangen. Draait de binnenkabel niet soepel in de buitenkabel heeft waarschijnlijk de staalkabel enkele draadbreuken. Een nieuwe kabel zal ongetwijfeld door de hobbyist te leveren zijn en waarschijnlijk ook wel op voorraad. Lijkt me de minst dure oplossing, en redelijk snel te inspekteren. Zit het in je motorblok of in de meter, dan heb je een iets duurdere uitgave. Ligt het aan de kabel dan moet je er niet te lang mee doorrijden, aangezien je dan wel die busjes in de meter of in je blok kunt beschadigen. Het vierkante van de kabel past namelijk in het vierkant van de meter/blok en als die rond wordt dan zal je die ook moeten vernieuwen en dan wordt het toch nog een duur grapje. Ikzelf denk eerder aan een versleten binnenkabel, dat ligt het meest voor de hand. Succes met je reparatie.
Jan-Paul
Reply
#52
Rider, het is handiger als je een nieuw topic was gestart.
De bezoekers die naar titels kijken zullen je vraag nu niet zien.
Ook voor later terugzoeken is het makkelijker.

gr.
Rik
Reply
#53
Reactie van bezoeker 'marc', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste,

Ik heb met mijn R80 uit 1990 nu ruim 600 km gereden. De motor heeft hiervoor in 2 jaar tijd alleen af en toe gedraait, en in 3 jaar tijd is er maar 1500 km mee gereden. Bij aankoop had hij alweer 8 maanden stil gestaan.

Ondertussen heb ik alle vloeistoffen/filters vervangen, Forte bij de benzine gegooit, nieuwe bougies erin gedraait. Tevens een nieuwe 30 Amp. accu geplaatst.

Ik heb nog algemeen een paar vragen, omdat hij bij koude start en soms bij warm gewoon niet aan de praat te krijgen is:

Wat mij opviel is dat de vonk van de bougie vrij klein is, bij de brommer is het bvb een hard geknetter als je hem tegen de kop aanlegt en de startmotor draait, is dit normaal?

Is het echt altijd nodig de carburateurs te laten reinigen, en zo ja, waarom is dit nodig? (forte niet voldoende?)

bij het reinigen van de benzinefiltertjes in de kranen zat behoorlijk wat afgebladerde verfstukken van de binnentank aan de filters. Moet ik verdere maatregelen nemen,of gewoon regelmatig de filters reinigen; is het nodig een extra benzinefilter te monteren?
(er zit geen roest in de tank)

Een gaskabel hangt er een beetje slapjes op, is het nodig om deze te vervangen (heeft een knik bovenaan het schoefje, maar veert wel goed heen en weer bij gas geven.

Ik ben nog een leek op het gebied van deze basis dingen, dus alvast bedankt voor jullie antwoord.

PS Iemand ervaringen met de boxer toko in ysselstein bij Venray?

Groetjes, Mats
bij deze wil ik iets kwijt, heb zelf nu een bmw r80rt van 86 met 178.000km op de teller maar heb er 15 jaar een gehad ook een bmw r80rt van 91 deze had 234.000km op de teller.
deze motor kocht ik in 92 met 15000km op de teller.
na70.000km had ik aan beide zijde lekke koppaking en is bij de dealer gemaakt,en daarna is de motor nooit meer losgeweest ook niet om de klepzitingen te vernieuwen.het olie verbruik was nihil bij deze motor.
helaas moest ik deze motor wegdoen na een ongeval maar rij nu gelukkig weer een r80rt die ook prima rijdt heerlijk zelfs rij zomer en winter bij regen en wat al niet meer daar is de bmw toch voor gemaakt groetjes marc
Reply
#54
Quote:Rider,
90% van alle storingen zitten meestal in de bewegende delen. Waarom niet even de kabel losgedraaid en bekijken hoe hij draait. Is het vierkante uiteinde wat de meter in gaat nog wel vierkant? En hoe ziet het er aan de andere kant uit? Kijk of er knikken in de buitenkabel zitten, die kunnen de draaibeweging hinderen waardoor de kabel bljft hangen. Draait de binnenkabel niet soepel in de buitenkabel heeft waarschijnlijk de staalkabel enkele draadbreuken. Een nieuwe kabel zal ongetwijfeld door de hobbyist te leveren zijn en waarschijnlijk ook wel op voorraad. Lijkt me de minst dure oplossing, en redelijk snel te inspekteren. Zit het in je motorblok of in de meter, dan heb je een iets duurdere uitgave. Ligt het aan de kabel dan moet je er niet te lang mee doorrijden, aangezien je dan wel die busjes in de meter of in je blok kunt beschadigen. Het vierkante van de kabel past namelijk in het vierkant van de meter/blok en als die rond wordt dan zal je die ook moeten vernieuwen en dan wordt het toch nog een duur grapje. Ikzelf denk eerder aan een versleten binnenkabel, dat ligt het meest voor de hand. Succes met je reparatie.
Jan-Paul
Bij een versleten binnenkabel zal de snelheidsmeter te weinig afgeven of schokkerig de snelheid aangeven. Bij hem gaf de meter te veel aan.
Reply
#55
Quote:Mats, draaf je niet een beetje door met je persoonlijke voorkeuren?
Je zit op een forum van een hogelijk gerespecteerde BMW onderdelen shop, en je gaat hier een klaagverhaal ophangen over "hoe het vroeger was".
Vroeger?'
Toen de lucht nog schoon, en sex nog vies was?
De oude boxers zijn inderdaad niet meer zo in de "picture" als vroeger, maar dat is ook heel logisch.
De techniek van omze boxers is is zo basic, dat de huidige motormonteur daar eigenlijk geen raad meer mee weet.
Een R100 heeft geen diagnosestekker weet je?
Ik weet niet hoe oud die man is waar je nu naar toe gaat, maar als je het hem vraagt, kun je zelf uitrekenen hoe lang het nog duurt voor hij met pensioen gaat.
Zolang heb jij de tijd zelf iets van de boxertechniek te leren, en jezelf de oude techniek meester te maken.
Dan kun je daarna jezelf helpen.
Ook op dit forum zijn mensen die zelfs na hun scheiding van Adriaan, zelf aan het knutselen gaan.
Houd op met het schofferen van onze gastheer, hij is waarschijnlijk nog een van de weinigen die de oude R types op de weg kan houden middels een goede onderdelenverstrekking.
Deze handel is waarschijnlijk geboren uit interesse en de wil om anderen van onderdelen te voorzien.
En toen uit de hand gelopen, een een succes geworden.
Er moet wel geld verdient worden dat is ook wel duidelijk, maar dat is niet meer als normaal.
Je moest een weten hoeveel moeite het kost om alle "monteurs" van onderdelen te voorzien, aan de hand van hun "diagnoses".
Ik zit al meer als 35 jaar in de techniek, en ik moet het nog meemaken dat de omschrijving van de klacht ook daadwerkelijk overeenkomt met de werkelijke oorzaak van de storing.
Dus heb je een gefundeerde klacht, bellen en los het op.
Ventileer het niet in het openbaar, en zeker niet op een forum diegene die je deze spreekbuis aanbied.

Da's gewoon niet netjes, snappie?

Bertje
"Ook op dit forum zijn mensen die zelfs na hun scheiding van Adriaan, zelf aan het knutselen gaan"

:-) grijns.......


[img]/import/photos/p32933s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)