Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
problemen na lang stil staan
#11
@bmw paultje

Hallo Paul,

In je reactie gaf je aan om geen bougie te leggen op de cilinder bij een fiets met een electronisch systeem (ipv contactpunten) omdat de Hallgever kan sneuvelen.
Dit verbaast mij enigzins omdat Peters maar ook Snowbum dit niet afraden. Kan je toelichten waarom dit niet best voor de Hallgever is?

Gr.
Rik
Reply
#12
Quote:Hallo Mats,
een BMW R80 heeft waarschijnlijk een elektronische ontsteking. Indien dit het geval is, moet je beslist geen bougies op je cilinderkop leggen en dan proberen te starten. je zou je Hallgever naar de verdommenis kunnen helpen. Ik wil je wel helpen met het e.e.a. uit te zoeken, ik woon in Overpelt, aan de andere kant van de grens bij Eindhoven. Met een multimeter en een spanningzoeker met LED-indicatie kun je het elektrische gedeelte nameten. Het kan zijn dat je bobine gescheurd is. Draai hem eens los (2 M5 inbusboutjes onder de tank) en inspekteer de buitenkant. Zie je een barst, dan ga maar een nieuwe halen bij de Hobbyist. Zie je niets dan neem je een multimeter en meet je de Ohmse weerstand van bougiekabel naar bougiekabel over de bobine. (secundaire spoel) De primaire kant van de bobine meet je tussen de klemmen 1 en 15. Heb je geen meter geef maar een gil, dan help ik je wel even daarbij.
Ohmse waarden:primair bij enkele bobine 0,67 - 0,77 Ohm, bij dubbele bobine 1,15-1,32 Ohm. Meten tussen de aansluiting 15 en 1 (Amp-stekers) Maak wel de de kabels los van de aansluiting 15 en 1 en trek de bougiekabels uit de bobine, daarna meten.
Secundair met twee bobines meet je tussen de aansluiting 15 en de bougieskabel(in de kap) Bij één dubbele bobine meet je tussen de twee bougiekappen.
secundair enkele bobine: 3,7-5,3 Ohm
secundair dubbele bobine: 7,5-9,15 Ohm.
Indien bovenstaande waarden kloppen bij jouw motor, dan zit het waarschijnlijk ergens anders. Je kunt denken aan de pulsgever en/of de regelunit (onder de tank) De pulsgever zit achter het voordeksel. Die benzine is denk ik niet het probleem, hetgeen heel simpel op te lossen is, want je haalt even een paar filtertjes bij de hobbyist en zet die tussen de slangen. Staan links op de toonbank by de Hobbyist en kosten ca. 1,30 euro per stuk. Eerst moet je echter de kleppen goed hebben gesteld. Koud gemeten, inlaat 0,10 en uitlaat 0,20 mm. Motor één nachtje laten staan en 's morgens even de kleppen stellen. Voordeksel demonteren, bougies demonteren, en een inbussleutel plaatsen in de centrale bout van de dynamo. Dan draai je naar rechts en de cilinders en de kleppen beginnen te bewegen. Controleren kun je door in het bougiegat te schijnen met een zaklamp en naast het olievuldop zit een rubber dop(verwijderen) en daar komen de merktekens (die op het vliegwiel zitten) zichtbaar in het ronde venster. Als dat goed staat en de klepspeling is gesteld, dan moet je eerst het tijdstip goed afstellen (met warme motor). De pulsgever en de werking van de hallgever controleren en als dat allemaal goed is , dan pas kijk je naar de carburateurs en zijn afstelling. Is er op het eerste oog iets zichtbaar niet in orde, dan herstel je dat natuurlijk eerst. Scheurtjes in rubbers(valse lucht e.d.) Je kunt eventuele slechte contacten even lostrekken en wederom aansluiten, eventueel met contactspray inspuiten. Op deze manier leer je je motor ook een beetje kennen, en hebt er onderweg bij eventuele pech nog iets aan. Je weet dan waar je zou kunnen zoeken bij eventuele storingen.
groet
BMW-paultje
Het eerste kan mijn inziens wel, als je maar zorgt dat er massa gemaakt word met de bougie zodat deze KAN vonken.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo passant

Dat is ook inderdaad de praktijk. Ik ben daarmee ook benieuwd naar de reden van Paul.

gr.
Rik
Reply
#14
heb de motor zojuist toch maar naar matt beekers gebracht. Daar hebben ze even de ontsteking "gedraait", en hij start nu gelijk weer. Het was dus een kleinigheidje. Nu worden de kleppen gesteld, alles afgesteld, en hij is weer zoals het hoort....

iedereen bedankt voor de tips.
Reply
#15
De Hallgever kan niet kapot gaan door loshangende bougiekabels. Wat wel kan gebeuren is dat de isolatie van de secundaire wikkeling van de bobine kan doorslaan door de verhoogde spanning.

Door het afbouwen van het magnetisch veld in de bobine kan men de secundaire zijde van de bobine beschouwen als een constante stroombron. Daardoor zal bij een open circuit de spanning veel hoger worden dan bij normaal gebruik met als resultaat het voornoemde doorslaan.
Reply
#16
Hallo J-Vervloet,

Loshangende bougies zijn inderdaad niet best. Maar uit de memo van Paul blijkt dat Paul ook bougies ,met de kappen, op de cilinders leggen ook geen goed idee vindt. Ik ben nu gewoon benieuwd of Paul zich vergiste of anders deze stelling met overtuiging heeft geschreven.


Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had hier een aanbevelende reactie bijgeplaatst betreffende de boxertoko van Mat Beekers. Deze reactie is verwijdert en dit vind ik zeer kleinzielig. Mat is uiterst deskundig, doch zit in hetzelfde (BMW) vaarwater (en heeft ooit bij de hobbyist gewerkt). Voor wat betreft revisiewerkzaamheden en de betere adviezen raad ik de Boxertoko aan. De hobbyist heeft in de praktijk de plank vaker misgeslagen (in mijn geval maar ook in dat van bekenden) en is naar mijn mening dan ook ziijn naam bij de echte liefhebbers aan het verliezen... Heren snel lezen, dit bericht vernietigd zichzelf binnenkort.
Reply
#18
Lei, ondanks dat de hobbyist sponsor is, kan ik het tot nu toe alleen met je eens zijn. Ik ben sinds ik de R80 heb 3 keer bij hem geweest, en heb 3 keer verkeerde spullen mee gekregen, en ook het verkeerde advies gekregen. Op zich wordt je dan goed en vriendelijk geholpen, en je mag de spullen retour brengen. Echter helpt dat niet als je telkens weer 160 km moet rijden. De hobbyist heeft wel veel kennis in huis, en vooral verkopen ze veel spullen los die elders niet te krijgen zijn. Maar niets zegt dat ze heilig zijn.

Ik wil Mat Beekers ook niet de hemel in prijzen, maar het verschil in mijn geval is:

Bij 3 motorzaken langs geweest. Die konden niet direkt weten wat er aan de hand is, ondanks dat ze alle 3 BMW ervaringen hebben.
Bij de Hobbyist geweest, die adviseerde van alles te vernieuwen, vooral dingen die zouden kunnen stuk zij. Goed advies, maar niet nodig.

En. zoals gezegd, bij Mat Beekers geweest, Die keek en luisterde naar mijn verhaal, pakt een setje sleutels, en binnen 3 minuten was mijn hoofd probleem opgelost. Alles wat hij deed was even aan de ontsteking draaien. Misschien simpel, wel doelgericht en oplossend voor mijn probleem.

Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Mat,

Een paar sleuteltjes, "even aan de onsteking draaien" en het probleem was opgelost?
Prima hoor. Maar wat was dan het probleem dat dat met ff draaien was op te lossen? Wereldschokkend? Had je zelf de ontsteking en vervroeging nog niet gecontoleerd?
Want ik denk dat iedereen hier dat wel heeft aangenomen.
Lijkt me zoiets als dat ie niet wil straten en na overloze overpeinzingen over de mogelijke oorzaken blijkt dat er geen benzine in de tank zat.
En wat betreft de Hobbyist, ze hebben wel een forum waarop iedereen z'n boxerproblemen kan spuien. Zelf heb ik er een paar keer onderdelen besteld. Prima service.

Succes met je R80. Die boxers zijn zo goed dat met fatsoenlijk onderhoud en bijna niks mee mis kan gaan.

Hans
Reply
#20
Dag Han,

Nee, dat had ik idd. niet gedaan. Ik heb er te weinig verstand van. En het advies wat ik hier kreeg, heb ik moeten overdragen aan de dealers, die er dus niets mee konden.

Ik ga er nooit van uit dat iemand "iets gedaan heeft" waar iederaan al aan gedacht heeft. Is een soort van achteraf wijsneuzen, daar houd ik niet van.

Niet mis met de hobbyist hoor, maar als je 3 keer weg gestuurd bent met verkeerde spullen, en van alles geadviseerd is om te vervangen, wat dus niet nodig is/was, en ook daar niemand mij kon zeggen dat ik even/hoe ik even naar de ontsteking moest kijken, dan lijkt mij de commerciele drang groter dan het emotionele belang van de klant.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)