05-02-2009, 07:05 PM
Reactie van bezoeker 'bmw paultje', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Mats,
een BMW R80 heeft waarschijnlijk een elektronische ontsteking. Indien dit het geval is, moet je beslist geen bougies op je cilinderkop leggen en dan proberen te starten. je zou je Hallgever naar de verdommenis kunnen helpen. Ik wil je wel helpen met het e.e.a. uit te zoeken, ik woon in Overpelt, aan de andere kant van de grens bij Eindhoven. Met een multimeter en een spanningzoeker met LED-indicatie kun je het elektrische gedeelte nameten. Het kan zijn dat je bobine gescheurd is. Draai hem eens los (2 M5 inbusboutjes onder de tank) en inspekteer de buitenkant. Zie je een barst, dan ga maar een nieuwe halen bij de Hobbyist. Zie je niets dan neem je een multimeter en meet je de Ohmse weerstand van bougiekabel naar bougiekabel over de bobine. (secundaire spoel) De primaire kant van de bobine meet je tussen de klemmen 1 en 15. Heb je geen meter geef maar een gil, dan help ik je wel even daarbij.
Ohmse waarden:primair bij enkele bobine 0,67 - 0,77 Ohm, bij dubbele bobine 1,15-1,32 Ohm. Meten tussen de aansluiting 15 en 1 (Amp-stekers) Maak wel de de kabels los van de aansluiting 15 en 1 en trek de bougiekabels uit de bobine, daarna meten.
Secundair met twee bobines meet je tussen de aansluiting 15 en de bougieskabel(in de kap) Bij één dubbele bobine meet je tussen de twee bougiekappen.
secundair enkele bobine: 3,7-5,3 Ohm
secundair dubbele bobine: 7,5-9,15 Ohm.
Indien bovenstaande waarden kloppen bij jouw motor, dan zit het waarschijnlijk ergens anders. Je kunt denken aan de pulsgever en/of de regelunit (onder de tank) De pulsgever zit achter het voordeksel. Die benzine is denk ik niet het probleem, hetgeen heel simpel op te lossen is, want je haalt even een paar filtertjes bij de hobbyist en zet die tussen de slangen. Staan links op de toonbank by de Hobbyist en kosten ca. 1,30 euro per stuk. Eerst moet je echter de kleppen goed hebben gesteld. Koud gemeten, inlaat 0,10 en uitlaat 0,20 mm. Motor één nachtje laten staan en 's morgens even de kleppen stellen. Voordeksel demonteren, bougies demonteren, en een inbussleutel plaatsen in de centrale bout van de dynamo. Dan draai je naar rechts en de cilinders en de kleppen beginnen te bewegen. Controleren kun je door in het bougiegat te schijnen met een zaklamp en naast het olievuldop zit een rubber dop(verwijderen) en daar komen de merktekens (die op het vliegwiel zitten) zichtbaar in het ronde venster. Als dat goed staat en de klepspeling is gesteld, dan moet je eerst het tijdstip goed afstellen (met warme motor). De pulsgever en de werking van de hallgever controleren en als dat allemaal goed is , dan pas kijk je naar de carburateurs en zijn afstelling. Is er op het eerste oog iets zichtbaar niet in orde, dan herstel je dat natuurlijk eerst. Scheurtjes in rubbers(valse lucht e.d.) Je kunt eventuele slechte contacten even lostrekken en wederom aansluiten, eventueel met contactspray inspuiten. Op deze manier leer je je motor ook een beetje kennen, en hebt er onderweg bij eventuele pech nog iets aan. Je weet dan waar je zou kunnen zoeken bij eventuele storingen.
groet
BMW-paultje
Hallo Mats,
een BMW R80 heeft waarschijnlijk een elektronische ontsteking. Indien dit het geval is, moet je beslist geen bougies op je cilinderkop leggen en dan proberen te starten. je zou je Hallgever naar de verdommenis kunnen helpen. Ik wil je wel helpen met het e.e.a. uit te zoeken, ik woon in Overpelt, aan de andere kant van de grens bij Eindhoven. Met een multimeter en een spanningzoeker met LED-indicatie kun je het elektrische gedeelte nameten. Het kan zijn dat je bobine gescheurd is. Draai hem eens los (2 M5 inbusboutjes onder de tank) en inspekteer de buitenkant. Zie je een barst, dan ga maar een nieuwe halen bij de Hobbyist. Zie je niets dan neem je een multimeter en meet je de Ohmse weerstand van bougiekabel naar bougiekabel over de bobine. (secundaire spoel) De primaire kant van de bobine meet je tussen de klemmen 1 en 15. Heb je geen meter geef maar een gil, dan help ik je wel even daarbij.
Ohmse waarden:primair bij enkele bobine 0,67 - 0,77 Ohm, bij dubbele bobine 1,15-1,32 Ohm. Meten tussen de aansluiting 15 en 1 (Amp-stekers) Maak wel de de kabels los van de aansluiting 15 en 1 en trek de bougiekabels uit de bobine, daarna meten.
Secundair met twee bobines meet je tussen de aansluiting 15 en de bougieskabel(in de kap) Bij één dubbele bobine meet je tussen de twee bougiekappen.
secundair enkele bobine: 3,7-5,3 Ohm
secundair dubbele bobine: 7,5-9,15 Ohm.
Indien bovenstaande waarden kloppen bij jouw motor, dan zit het waarschijnlijk ergens anders. Je kunt denken aan de pulsgever en/of de regelunit (onder de tank) De pulsgever zit achter het voordeksel. Die benzine is denk ik niet het probleem, hetgeen heel simpel op te lossen is, want je haalt even een paar filtertjes bij de hobbyist en zet die tussen de slangen. Staan links op de toonbank by de Hobbyist en kosten ca. 1,30 euro per stuk. Eerst moet je echter de kleppen goed hebben gesteld. Koud gemeten, inlaat 0,10 en uitlaat 0,20 mm. Motor één nachtje laten staan en 's morgens even de kleppen stellen. Voordeksel demonteren, bougies demonteren, en een inbussleutel plaatsen in de centrale bout van de dynamo. Dan draai je naar rechts en de cilinders en de kleppen beginnen te bewegen. Controleren kun je door in het bougiegat te schijnen met een zaklamp en naast het olievuldop zit een rubber dop(verwijderen) en daar komen de merktekens (die op het vliegwiel zitten) zichtbaar in het ronde venster. Als dat goed staat en de klepspeling is gesteld, dan moet je eerst het tijdstip goed afstellen (met warme motor). De pulsgever en de werking van de hallgever controleren en als dat allemaal goed is , dan pas kijk je naar de carburateurs en zijn afstelling. Is er op het eerste oog iets zichtbaar niet in orde, dan herstel je dat natuurlijk eerst. Scheurtjes in rubbers(valse lucht e.d.) Je kunt eventuele slechte contacten even lostrekken en wederom aansluiten, eventueel met contactspray inspuiten. Op deze manier leer je je motor ook een beetje kennen, en hebt er onderweg bij eventuele pech nog iets aan. Je weet dan waar je zou kunnen zoeken bij eventuele storingen.
groet
BMW-paultje