Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tuimelaar axiale speling
#21
Quote:<blockquote>Waarom BMW de axiale speling van de tuimelaars uitshimd d.m.v vulringen is me een raadsel.
Bij moto guzzi en de triumph twins word de speling opgevuld met een veerring.
lijkt me toch een beter systeem.
veranderende spelingen bij temperatuursverschillen word dan opgevangen door de veerring.
speling blijft altijd nul,dus geen getik.
zou het niet mogelijk zijn een vulring wat te buigen zodat er als het ware een golfring ontstaat en deze aan de onderkant van de tuimelaar te plaatsen
zodat de tuimelaar hierdoor iets onder spanning staat?
Dat systeem van Chris met de o ring waardoor de tuimelaar ook iets onder spanning
staat gaf toch ook een fikse geluidsreducering.

groet henry
Hallo Henry.
Dit zou inderdaad moeten kunnen.
Ik denk dat je dat je dan wel iets van de tuimelaar af moet draaien, 1mm of zo, om ruimte te maken voor die golfring.
Het naaldlager kan gemakkelijk opschuiven, plek zat.
Deze zijn overigens zo te koop.
Het systeem zou hetzelfde werken als mijn O-ring, misschien nog wel beter.

Chris</blockquote>Hallo Cris,

Misschien is hier iets bij wat beter toepasbaar is als de Guzzi-veer (foto)
en duurzamer als een rubber ringetje
http://www.helicoflex.com/product_techda..._specs.pdf
http://www.smalley.com/pdfs/CMCC-08.pdf

Met vriendelijke groet,

Bep van Malde

[img]/import/photos/p33614s.jpg[/img]
Reply
#22
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Goeie tip Bep.
De veer van een Guzzi spreekt me niet zo aan i.v.m. resonatieverschijnselen.
Met name voor een "staande" tuimelaar zoals de BMW die heeft.
ik zal er eens wat trillingsanalyse op loslaten.
Met name dank zij het liniaire gedrag van deze veren is het resonatiegedrag goed te berekenen, cq te voorspellen.

Leuke ingang, bedankt.

Chris
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)