Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Elders wordt hierover al een en ander over bericht.
Mijn rechtercilinder ratelt dus een beetje.
Waar ik benieuwd naar ben is of 0,10 (inlaat) en 0,15 mm axiale speling echt teveel is.
Het werkboek geeft aan nagenoeg 0 mm.
En, zal er iets van het geratel verdwijnen wanneer deze speling naar 0 is terug gebracht?
Rik,
Axiale speling is geen klepspeling.
Eerst de axiale speling tot 0 reduceren dmv vulringen, maar de tuimelaar moet goed bewegen. Daarna de klepspeling afstellen uitlaat 0,15 inlaat 0,10 mm
Richard
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Richard,
Ik heb het ook niet over klepspeling.
Omdat het werkboek een nul-speling hanteert, vroeg ik me af of 0,10 en 0,15 (de door mij gemeten axiale speling van de tuimelaar tussen de blokjes) *werkelijk* teveel is (die 0,10 en 0,15 komen toevallig overeen met de klepspeling voor de oudere boxers).
Mijn R100Rt is van 92 en heeft volgens opgave 0,10 voor de inlaat en 0,20 voor de uitlaat.
gr.
Rik
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Even opnieuw, de bulletnummering hierboven is namelijk onbedoeld geweest.
Hoi Richard,
Ik heb het ook niet over klepspeling. Omdat het werkboek een nul-speling hanteert, vroeg ik me af of 0,10 en 0,15 (de door mij gemeten axiale speling van de tuimelaar tussen de blokjes) werkelijk
teveel is (die 0,10 en 0,15 komen toevallig overeen met de klepspeling voor de oudere boxers).
Mijn R100Rt is van 92 en heeft volgens opgave 0,10 voor de inlaat en 0,20 voor de uitlaat.
gr.
Rik
Rik,
speling tot nul wegwerken maar de tuimelaar moet wel vrij bewgen. Kleppen afstellen met de juiste klepspeling. Geen last meer van tikken en geratel.
Richard
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Is er een reden om dit met een shim te doen, of kan ik de blokjes 'samenknijpen' ?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Blokjes samenknijpen is alleen van toepassing op de /5 en eerste /6 (dacht ik)
De modellen daarna hebben blokjes met een uitsparing die over een getrapte ring vallen, die kan je niet samenknijpen.
Ik zou in alle gevallen shimmen, ook de /5 omdat de samengeknepen blokjes toch weer verlopen.
Groeten, Paul.
Er was iemand op het forum die een sparing in de tuimelaar had gefreesd en daarin een O-ring had gelegd die net een fractie uitstak en contact maakte met het blokje. Het resultaat was erg goed zei hij, maar het was afwachten hoe lang de O-ring mee zou gaan. Ik heb het onderwerp niet meer kunnen vinden.
Lan geleden hat ik ook te harde tikken in de linker kop. Bleek dat de nok van de nokkenas was gepit.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Quote:Hoi,
Elders wordt hierover al een en ander over bericht.
Mijn rechtercilinder ratelt dus een beetje.
Waar ik benieuwd naar ben is of 0,10 (inlaat) en 0,15 mm axiale speling echt teveel is.
Het werkboek geeft aan nagenoeg 0 mm.
En, zal er iets van het geratel verdwijnen wanneer deze speling naar 0 is terug gebracht?
Ben benieuwd, is het probleem opgelost? Zijn deze opvulringen bij de Hobbyist te koop?
Zo ja, in welke diktes dan te koop?
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Er was iemand op het forum die een sparing in de tuimelaar had gefreesd en daarin een O-ring had gelegd die net een fractie uitstak en contact maakte met het blokje. Het resultaat was erg goed zei hij, maar het was afwachten hoe lang de O-ring mee zou gaan. Ik heb het onderwerp niet meer kunnen vinden.
Lan geleden hat ik ook te harde tikken in de linker kop. Bleek dat de nok van de nokkenas was gepit.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Dat was ik dus.
Na ca. 15.000 Km begint de brommert toch weer te tikken.
Lijkt me niet zo slecht dus, kan ook "normale" klepspeling zijn.
binnenkort even nakijken.
Chris R90S
|