Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rechter klepzittingen uitgesleten maar linker cilinder niet ? (R100RT 1992)
#1
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Het forum puilt uit van onderwerpen over kleppen stellen. Daar kan de mijne ook nog wel bij dacht ik.

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst de kleppen gesteld van mijn R100RT (1992). De motor liep daarna heel mooi, nagenoeg geen overbodig kleppen geluid; maar de motor had tijdens deze test niet de kans om warm te worden. De volgende dag warm gereden en toen maakten de rechter kleppen een partij herrie van jewelste ( links loopt stilletjes). Teleurstelling dus.
De motor was wel in staat om stationair te blijven lopen op alleen deze "herrie"cilinder op 800 toeren (links dus kortgesloten op de cilinder). Dat ging niet van harte maar hij bleef lopen. De linker loopt solo trouwens heel mooi.

Vanavond ga ik de deksel ermaar af halen om te kijken of de borgmoeren wel vast genoeg zaten en of de speling nog intact is, maar ik denk dat de moeren wel vast zitten.

Een buurman vermoedt dat de klepzitting uitgesleten zal zijn. Dat zou dan tevens de reden zijn waarom er geen klepspeling aanwezig was op de rechterkleppen voordat ik deze ging stellen. Kan het zijn dat door geen speling te geven men het geluid van de kleppen heeft stil gekregen?
Dit verklaart waarschijnlijk tevens waarom een dealerbezoek van vorig jaar in Alphen resulteerde in meer kleppen geluid. In stond er toen niet bij stil, maar de monteur zei toen dat de rechtercilinder wat tikte, maar dat gaf verder niet volgens hem. Nu begrijp ik pas dat hij toen ook geprobeerd heeft de kleppen te stellen.

Wie kan mij vertellen wat nu gangbaar is om dit probleem op te lossen? Het minimaal afstellen van de klepspeling is een optie, maar dit kan weer leiden tot een te korte tijd dat de kleppen kunnen afkoelen op de zitting [ja ja, ik heb een en ander doorgenomen ;-) ]
Ik wil nog de schema's bekijken om te bezien welke zaken komen kijken bij een klepzitting. Ik heb ondertussen begrepen dat een klep keihard is en dat die waarschijnlijk nog intact zal zijn.

Gisteren heb ik nog even een compressiemeter geleend. Mogelijk dat dit kan bijdragen in de fijnafstelling van de "aanpassing" aan de klepspeling van de rechtercilinder.

Wie heeft raad.

groeten
Rik


P.S.
de motor heeft 72.000 km gelopen. Omdat ie er goed uit zag was dit aannemelijk maar het kan even goed 172.000 zijn (vanwege de teller begrenzing).



Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

72.000 lijkt mij ook waarschijnlijker dan 172.000, gezien de leeftijd. Een compressiemeting is een goed idee. Lijkt me sterk dat je met een uitgesleten klepzitting nog goede compressie krijgt. Je kan ook met een endoscoop (zouden ze bij de eerste de beste garage, ook autogarage ofzo, wel moeten hebben) van binnen kijken door het bougiegat, dan hoef je niet de hele kop er af te halen. Als je geen zin hebt om naar de garage te rijden zou je eventueel de uitlaatbocht los kunnen halen als je daar de juiste sleutel voor hebt om zo een blik op de klep te werpen maar dan zal je niet heel veel zien.

Maar alleen op basis van luide kleppen zou ik me eerlijk gezegd niet al te veel zorgen maken. De axiale speling schijnt het meeste herrie te maken, dus of de tuimelaar op en neer kan schuiven. Als hier speling op zit kan je dat opheffen door de kopmoeren van die tuimelaar even los te draaien, en terwijl je het spul stevig aangedrukt houdt (de twee "bruggetjes" waar de tuimelaar-as ingeklemd zit) weer aan te draaien tot het juiste moment.

Dat de ene cilinder solo slecht loopt kan ook liggen aan een zwakke vonk of slecht afgestelde carburateur, of bijvoorbeeld versleten zuigerveren.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Als ie koud zonder en warm met een hoop gerammel loopt zou het me niet verbazen dat er klepzittingen los gaan zitten bij warme motor. Dat gebeurde nog wel eens bij BMWboxers.

Hans
Reply
#4
Bas & Hans,

Morgen ga ik de klepstelling opnieuwcontroleren. Ben benieuwd.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hans,

Kan een klepzitting echt loskomen en hebben alle boxers een klepzitting? Ik heb hierover info proberen te zoeken maar vind hierover niets. Is dit een soort inlegmetaal waartegen de kleppen sluiten? Ik dacht namelijk altijd dat een klepzitting een stukje uitgevreest was uit de kop.
Reply
#6
Quote:Hans,

Kan een klepzitting echt loskomen en hebben alle boxers een klepzitting? Ik heb hierover info proberen te zoeken maar vind hierover niets. Is dit een soort inlegmetaal waartegen de kleppen sluiten? Ik dacht namelijk altijd dat een klepzitting een stukje uitgevreest was uit de kop.
Bij mijn weten een ingekrompen ring van een harde metaalsoort. Het aluminium van de kop is te zacht om de klepzitting rechtstreeks in uit te frezen.
Reply
#7
Hoi Rik,

Als de klepgeleiders versleten zijn en er daardoor teveel zijdelingse speling van de klepstelen is maakt dat behoorlijk veel herrie. Afstellen veranderd daar weinig tot niets aan en je zult ook elke keer weer een andere spelling meten.
Bij m`n oude R60 heb ik het kunnen voelen door de klepveren beet te pakken en voelen en kijken of er duidelijk zijdelingse speling was.
Koppen moesten echt gereviseerd worden en waren daarna weer helemaal goed.
Weg kabaal.

Veel sukses
Gr.
Ab

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)