04-14-2009, 01:41 PM
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Het forum puilt uit van onderwerpen over kleppen stellen. Daar kan de mijne ook nog wel bij dacht ik.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst de kleppen gesteld van mijn R100RT (1992). De motor liep daarna heel mooi, nagenoeg geen overbodig kleppen geluid; maar de motor had tijdens deze test niet de kans om warm te worden. De volgende dag warm gereden en toen maakten de rechter kleppen een partij herrie van jewelste ( links loopt stilletjes). Teleurstelling dus.
De motor was wel in staat om stationair te blijven lopen op alleen deze "herrie"cilinder op 800 toeren (links dus kortgesloten op de cilinder). Dat ging niet van harte maar hij bleef lopen. De linker loopt solo trouwens heel mooi.
Vanavond ga ik de deksel ermaar af halen om te kijken of de borgmoeren wel vast genoeg zaten en of de speling nog intact is, maar ik denk dat de moeren wel vast zitten.
Een buurman vermoedt dat de klepzitting uitgesleten zal zijn. Dat zou dan tevens de reden zijn waarom er geen klepspeling aanwezig was op de rechterkleppen voordat ik deze ging stellen. Kan het zijn dat door geen speling te geven men het geluid van de kleppen heeft stil gekregen?
Dit verklaart waarschijnlijk tevens waarom een dealerbezoek van vorig jaar in Alphen resulteerde in meer kleppen geluid. In stond er toen niet bij stil, maar de monteur zei toen dat de rechtercilinder wat tikte, maar dat gaf verder niet volgens hem. Nu begrijp ik pas dat hij toen ook geprobeerd heeft de kleppen te stellen.
Wie kan mij vertellen wat nu gangbaar is om dit probleem op te lossen? Het minimaal afstellen van de klepspeling is een optie, maar dit kan weer leiden tot een te korte tijd dat de kleppen kunnen afkoelen op de zitting [ja ja, ik heb een en ander doorgenomen ;-) ]
Ik wil nog de schema's bekijken om te bezien welke zaken komen kijken bij een klepzitting. Ik heb ondertussen begrepen dat een klep keihard is en dat die waarschijnlijk nog intact zal zijn.
Gisteren heb ik nog even een compressiemeter geleend. Mogelijk dat dit kan bijdragen in de fijnafstelling van de "aanpassing" aan de klepspeling van de rechtercilinder.
Wie heeft raad.
groeten
Rik
P.S.
de motor heeft 72.000 km gelopen. Omdat ie er goed uit zag was dit aannemelijk maar het kan even goed 172.000 zijn (vanwege de teller begrenzing).
Het forum puilt uit van onderwerpen over kleppen stellen. Daar kan de mijne ook nog wel bij dacht ik.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst de kleppen gesteld van mijn R100RT (1992). De motor liep daarna heel mooi, nagenoeg geen overbodig kleppen geluid; maar de motor had tijdens deze test niet de kans om warm te worden. De volgende dag warm gereden en toen maakten de rechter kleppen een partij herrie van jewelste ( links loopt stilletjes). Teleurstelling dus.
De motor was wel in staat om stationair te blijven lopen op alleen deze "herrie"cilinder op 800 toeren (links dus kortgesloten op de cilinder). Dat ging niet van harte maar hij bleef lopen. De linker loopt solo trouwens heel mooi.
Vanavond ga ik de deksel ermaar af halen om te kijken of de borgmoeren wel vast genoeg zaten en of de speling nog intact is, maar ik denk dat de moeren wel vast zitten.
Een buurman vermoedt dat de klepzitting uitgesleten zal zijn. Dat zou dan tevens de reden zijn waarom er geen klepspeling aanwezig was op de rechterkleppen voordat ik deze ging stellen. Kan het zijn dat door geen speling te geven men het geluid van de kleppen heeft stil gekregen?
Dit verklaart waarschijnlijk tevens waarom een dealerbezoek van vorig jaar in Alphen resulteerde in meer kleppen geluid. In stond er toen niet bij stil, maar de monteur zei toen dat de rechtercilinder wat tikte, maar dat gaf verder niet volgens hem. Nu begrijp ik pas dat hij toen ook geprobeerd heeft de kleppen te stellen.
Wie kan mij vertellen wat nu gangbaar is om dit probleem op te lossen? Het minimaal afstellen van de klepspeling is een optie, maar dit kan weer leiden tot een te korte tijd dat de kleppen kunnen afkoelen op de zitting [ja ja, ik heb een en ander doorgenomen ;-) ]
Ik wil nog de schema's bekijken om te bezien welke zaken komen kijken bij een klepzitting. Ik heb ondertussen begrepen dat een klep keihard is en dat die waarschijnlijk nog intact zal zijn.
Gisteren heb ik nog even een compressiemeter geleend. Mogelijk dat dit kan bijdragen in de fijnafstelling van de "aanpassing" aan de klepspeling van de rechtercilinder.
Wie heeft raad.
groeten
Rik
P.S.
de motor heeft 72.000 km gelopen. Omdat ie er goed uit zag was dit aannemelijk maar het kan even goed 172.000 zijn (vanwege de teller begrenzing).