Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80/7 1983 of R80 1990? Snel jullie advies nodig!
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, de latere frames zijn niet stabiler, dit verschil zit hem vooral in de stijvere voorvork (betere brug tussen de poten)

Je kan ook in je onderhandeling meenemen dat ze een kleine beurt krijgen. Verkopen liggen toch aardig stil nu, ivm crisis.

Jasper
Reply
Mats,
bedenk ook dat als een motor lang heeft stilgestaan de smeerolie allemaal onderin is gezakt. Dit kan leiden tot een beetje corrosie en mogelijk kwaliteitsvermindering van de (delen van) onderdelen die te droog zijn geweest. Wat ik wonderlijk vind, (is al min-of-meer gezegd ook door anderen): als de motor altijd goed is onderhouden dan zou de verkoper ook vaardig en slim genoeg moeten zijn om de motor vor de verkoop goed werkend te maken. Of zie ik dit verkeerd?
Effe doorsparen is wellicht wel de beste optie, in dit land zijn veel mensen, volgens mij ook de Hobbyist zelf, die regelmatig een boxer restaureren voor de handel. Dan betaal je iets meer en je hebt wat meer zekerheid.
Sterkte bij je beslissing,
Egbert
Reply
nou heren, bedankt voor alle reactie. Het is de R80 uit 1990 geworden. De RT heb ik gisteren nog lang proef gereden, en deze sloeg regelmatig af, en liep als een dweil. Mijn r80 is van de eerste eigenaar (man van 84), die de hele onderhoudshistorie bij heeft.
Vanavond heb ik de olie/filter vervangen, remklauwen losgehaald, gereinigd en vloeistof vervangen, nieuwe benzine erin met een flesje forté reinigingsspul, en nog een lekker lang stukje gereden. Onvoorstelbaar dat een motor 9 maanden stil staat, en dat na 2 keer starten gelijk loopt.

Nog 2 vragen aan de kenners: ik heb een lichte rammel in de versnellingsbak, bij ingetrokken koppeling is dit over. Ik ken dit probleem van de R1100rt, Is dit hetzelfde probleem dat de gever blijft hangen, of is dit anders op te lossen?

Dan heb ik de R80 in de wasstraat afgesproeid, kan dit geen kwaad? (ik weet dat je niet met hogedruk op de pakkingen moet spuiten.

Groetjes, en als jullie iemand rond eindhoven met een R80 en een vreselijke grijns op zijn gezicht zien, dan ben ik dat..
Reply
Verander je onderschrift even in 'eindelijk weer een boxer' :-)
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik rijdt een R80Rt uit 1985 en ben de eerste eigenaar van de machine.
De rammel die je beschrijft komt van de koppeling.
Een weinig geluid is niet zo erg , het is waarschijnlijk verdwenen als je de koppelingsplaat laat vervangen.Informeer even of die bij jouw motor al eens is vervangen.Bij 80.000 a 100.000 is die zelfs bij een rustige rijstijl er echt wel aan toe.
Dit uit eigen ervaring.

Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Bij een rammel in de versnellingsbak die ophoudt bij ingetrokken koppeling zou ik eerder aan de bak dan aan de koppeling denken. Vooral als het een rammeling in de bak zelf is.
BMW-bakken maken altijd herrie, met elke nieuwe generatie zeggen mensen dat de bak een heel stuk beter is dan de vorige, maara chteraf dat het toch een heel stuk beter had gekund (over de vijf-bak van de oude boxers zei men destijds dat BMW eindelijk bijna zijn zaakjes op orde had, nu kijkt men terug en vindt men het krengen).
A
ls de koppeling aangrijpt in neutraal draaien de inkomende as en de tussenas, het zijn deze assen en hun lagers die je hoort. Op de pagina http://bmwmotorcycletech.info/transmission.htm staat iets over hoe je een beetje kan testen of je lagers nog goed zijn, je kan het ook bij een garage laten doen. Ikzelf kwam laatst langs de weg stil te staan omdat een lager naar zijn grootje was omdat ik iets te lang dacht dat de herrie uit de bak geen probleem was. Dit gebeurde bij zo'n 120.000km op de teller. Ook de andere lagers bleken aan vervanging toe. Lagerlsijtage schijnt niet goed te concluderen te zijn aan de hand van wat je op de aftapplug aantreft.
Nieuwe lagers zijn in totaal iets van honderd euro, als je zelf het in- en uitbouwen van de bak doet (in wezen heel simpel, maar best veel werk) maar het vervangen van de lagers uitbesteedt kost het nog twee uur arbeidsloon.
Reply
Gefeliciteerd! Volgens mij kan dat afsproeien geen kwaad. Alleen moet je met de hoge drukspuit beter wegblijven bij de verschillende lagers, omdat je anders het vet er tussenuit spuit. Daar houden ze niet van.

Lekker rijden zou ik zeggen!
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een motor die onregelmatig loopt vertaalt zich ook in een rammelende bak.
Ga eerst lekker genieten en rijden, de bak en koppeling kan altijd nog gedaan worden. Ververs dus ook de bak, aandrijving en cardan met de juiste olie.
Kleppen stellen en carburateurs (desnoods laten )synchroniseren.
Ik kocht een R80 4jaar geleden met een vage historie. Nu 45000km verder gewoon geen problemen gehad.
gr marcel
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)