Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80/7 1983 of R80 1990? Snel jullie advies nodig!
#1
Dag allemaal. eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Mats, ben 42 jaar, en heb al ruime tijd het boxer syndroom. Door omstandigheden moest ik mijn R1100RT verkopen, maar heb nu een paar centen gespaard, en wil een oude type boxer kopen.

Ik heb nu gezien: Een R80/7 met volle kuip uit 1983, 100 000 km gelopen, lak redelijk tot goed, nieuwe accu/banden, beurt gehad,dus rijklaar. Enig probleem: Motor heeft jaren lang weinig gereden, en nu ook weer lang stil gestaan. Hij slaat amper aan, en ook al is hij warmgedraaid, slaat hij af. Ik kan hem wel voor een goede prijs kopen (1500 euro), en de eigenaar zegt dat hij zojuist een beurt heeft laten geven. De motor is kompleet, met zijkoffers. Behalve dat ene probleem viel mij ook op dat hij niet echt pittig op trok.

Daarnaast heb ik een R80 uit 1990 proef gereden. Deze heeft 97000 gelopen, altijd onderhouden door eigenaar zelf, nieuwe banden, en verder geen opties (alleen een windscherm). Deze moet 1400 euro kosten, maar heeft als nadeel dat hij een jaar stil heeft gestaan. Ik heb hem wel met een accu booster aan de praat gekregen en gereden, hij liep gelijk, maar rammelde een beetje bij de cilinders.

Voor mij dus nu een groot dilemna, maar ik moet vanavond of morgen ochtend een beslissing nemen. Ik heb helaas niet de middelen om veel erin te investeren, dus 1500 euro is voor mij nu ook veel geld. Extra kosten moeten dus minimaal blijven.

Kunnen jullie mij svp vertellen:

-of er echt essentiele verschillen zijn (behalve de vering dan), en wat te doen met een motor die afslaat? Zijn dit dure reparaties?

- wat zou jullie keuze zijn, en waarom?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.

Groeten, Mats
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Mats, ik zou bij beide gevallen nog eens stevig achter mijn oren krabben; beide motoren zouden goed zijn onderhouden, maar lopen geen van beide echt jofel...?
Dat klinkt me niet echt aannemelijk in de oren.
Wees dus voorbereid op enige bijkomende kosten. Als je geen kennis van zaken hebt, zul je reparaties moeten laten uitvoeren. Dat kan meevallen, maar ook fiks in de papieren lopen. Als een eigenaar zelf kundig genoeg is om zijn fiets te onderhouden, moet hij ook dat slechte lopen van het blok kunnen oplossen lijkt me.
Mijn advies: probeer nog wat van de prijs af te pingelen, of kijk anders nog wat in het rond; er staan er genoeg te koop. Beide r80's zijn overigens uitstekende motoren, mits goed verzorgd, uiteraard.

Ik heb zelf een r45 (1978) met 120000 km op de klok, loopt als een zonnetje. Gisteren nog een tocht gemaakt langs de Lek. Succes met je beslissing en wie weet brom je binnenkort ook op je eigen boxer.

Hoi,
Ronald
Reply
#3
hoi ronald, beiden hebben dus lang stil gestaan. ze lopen OK, maar de ene slaat af, de andere rateld bij de linker cilinder. Ik heb bij beiden behoorlijk wat van de prijs afgekregen, dus zit bij beiden al aan de bodemprijs.

hoe kun je een R80/7 dan hoger stationair laten lopen? PS: deze is bij de beurt voorzien van nieuwe gaskabels, is dat wellicht de boosdoender?
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Ben jij toevallig dezelfde als mats1 van MF? Hoe dan ook: ik zou denk ik voor de R80 uit 1990 gaan maar dat is alleen op basis van het feit dat ik niet van kuipwerk hou.

Echt technische verschillen zijn er niet. Vanaf '81 zit er op alle modellen elektronische ontsteking en Nikasil cilinders en voor de rest zijn ze ook nagenoeg hetzelfde.

Een motor die afslaat zelfs als hij warm is kan van alles zijn: misschien zijn alleen de bougies slecht, zijn de carburateurs slecht afgesteld (vuil in de carburateurs is altijd een favoriet op dit forum, zeker bij fietsen die een tijdje stilstaan) of zit er veel te weinig klepspeling op, maar misschien zijn de cilinders/zuigers/veren versleten of lekken de kleppen verschrikkelijk, of zit er in de bobines of andere ontstekingsonderdelen een probleem. Normaal gesproken zou je ook aan een zwakke accu denken maar je zegt dat die net nieuw is, dus die zou het probleem niet moeten zijn. Maar misschien is het laadsysteem niet helemaal goed meer... Multimetertje meenemen? De accuspanning mag niet onder de 10V komen bij het starten en moet als de motor toeren maakt moet het oplopen naar 13,5V of nog iets meer.

Slaat hij alleen bij stationair af als hij warm is, of ook op toeren? Als het alleen bij stationair is zou ik persoonlijk denken dat het geen al te groot probleem is: verkeerde afstelling van de carbs of een zwakke accu. Maar dat is een gok.
Ook belangrijk, hoe slaat hij af: alsof de motor langzaam smoort, of heel plots? In het eerste geval een bezineprobleem (makkelijk op te lossen waarschijnlijk), in het tweede geval een ontstekingsprobleem (moeilijker op te lossen).

De ratel bij de linkercilinder van de andere motor is waarschijnlijk de klepspeling of axiale speling op de tuimelaarassen. Dit is gen enkel probleem. Maar als het geluid niet uit de kop komt, of als het bijvoorbeeld een klep is die rammelt in zijn geleider, dan is het wel een probleem. Je zou wellicht het klepdeksel er af kunnen halen om de speling te bekijken - vijf minuten werk.

Hou er wel rekening mee dat een motor met deze kilometerstanden hoe dan ook geld voor onderhoud kost. Ze zeggen dat je 10% bovenop de prijs moet tellen maar dat kan met deze kilometerstanden makkelijk 50% of meer worden.
Reply
#5
Mats
waar woon je misschien kan er iemand in jou omgeving meegaan?
Ik zou de vorgestelde metingen en checks doen en daarnaast compressie meten, de vlotterbakjes even loshalen (hoe ziet het daar binnen uit), oliepeilen en kijken hoe de olie er uit ziet (zwart, gekleurd of goudkleurig. (zwart is toe aan verversing, goudkleurig is pas ververst. Omdat je compressie meet kun je gelijk de bougies ff checken .

Ik heb een R1ooRt gekocht (bijna 4 jaar geleden met toen 98.000 op de teller van 1987) en er nu reeds 41.000 probleemloze km mee gereden. Olie, filters, een koppelingskabel, banden en nieuwe draadzetten in de eind overbrenging zijn de onkosten van " formaat" geweest deze periode.
Doe je voordeel er mee, ik kan niet voor je kiezen zou wel mee willen kijken naar als je in de buurt van Dokkum woont. dat is echter geen garantie dat je geen extra kosten gaat krijgen.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Er is nog een optie. Ff doorsparen en een goeie kopen.
Tenzij je zo'n boxer blind uit en in elkaar kan zetten dan wel iemand meeneemt die er verstand van heeft kan zo'n boxer je een hoop geld gaan kosten als je niet oppast.

Succes.

Hans
Reply
#7
bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ben zelf redelijk handig en technisch, heb alleen geen zin, tijd en geld om gelijk weer in mijn vrije uren aan een motorfiets te sleutelen.

Ik denk toch dat ik een lichte voorkeur geef aan de R80, puur omdat deze direkt van de eerste eigenaar is, de motor de hele tijd en op tijd onderhouden is. De RT ga ik morgen nogmaals proefrijden, en dan even goed kijken wat en hoe te doen.

En idd. doorsparen is ook nog een optie, maar dan duurt het wel erg lang voordat ik iets tegen kom wat voor mij goed en betaalbaar is...

Reply
#8
Zit in de tank "verse" benzine? De benzine van nu verliest na een tijdje z'n pit .

Verder: ik heb afgelopen dagen wat post geplaatst m.b.t. stationair lopen en gaskabels. Doe je voordeel ermee :-)

Succes
Reply
#9
Heeft die R80/7 al de enkele achterveer. De R80 uit 1990 zeker. Dat frame is een stuk stabieler.
Reply
#10
Doorsparen. Voor ongeveer het dubbele bespaar je de helft van de kosten. Vergis je niet in de uitgaven die je moet doen voor bijv. de banden, beurt, koprevisie etc. etc. Op zich geen probleem om een opknapper te kopen, maar als je dingen moet uitbesteden dan gaat de teller lopen en flink ook.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)