Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair TOERENTAL afstellen ( R100RT 1992 2* CV carbs)
Nog even naar aanleiding van de inbreng van Paul: hij spreekt over 1100 toeren, Peters zegt 800 - 1100 toeren. Misschien dat bij een hogere stationair de motor makkelijker oppakt, dat weet ik niet zeker. Bij 1100 toeren heb je bij stationair waarschijnlijk al een (zij het kleine) laadstroom, mits de bedrading allemaal in orde is. Bij veel stationair draaien (stadrijden, veel wachten bij lichten en zo) kan dit wel een voordeel zijn...
Groeten,
Egbert
Reply
Bep,

Bij zoiets sta je inderdaad niet stil.
Ik neem aan dat je dat met duim en wijsvinger aan de binnenkabel kan voelen wanneer je het gas een stukje op en neer draait. Mijn inziens zou bij een knikje dit merkbaar moeten zijn via de vingertoppen.
Of is het eenvoudig om de beide gaskabels uit de mantel te trekken en te inspecteren?

Andere opmerking:
mijn luchtfilter zit er al 1,5 jaar in maar is eigenlijk zeer schoon (niet veel gereden dus, misschien 3 a 4000 kilometer). Laatst nog even van binnenuit met de compressor geblazen. Is het dan toch noodzakelijk om die te vervangen omdat bijvoorbeeld het cellulose door de tijd verslechterd ?

gr.
Rik
Reply
Egbert,

Kan je dit toelichten. Ik zie niet in wat een grotere van de laadstroom van de dynamo kan betekenen. De bougies vonken toch even vrolijk bij 900 toeren als bij 1100 toeren?
Reply
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert bedoelt laadstroom van de accu. Die begint rond 1000 a 1100 tpm. Ik stel mijn 75/7 overigens ook altijd af op zo'n 900 tpm. Voelt op een of andere manier beter, zo'n langzaam stationair draaiende boxer.
Reply
Hallo Hansl

Helaas is het met niet duidelijk.
Het is toch zo dat de accu de algehele motor voorziet van het gevraagde electrisch vermogen? En een goede accu moet daar toch direct in kunnen voorzien? Dit is toch onafhankelijk van het toerental ?

De term laadstroom ken ik alleen in die zin dat dat door de dynamo afgegeven vermogen is.
Dus, kan je me even verder bijpraten :-)
Reply
Nou, het zit zo. Als de accu (tijdens dat de motor draait) alleen voor de benodigde electrische energie zou moeten zorgen (ontsteking, lampen, claxon en andere stroomverbruikers) dan zou je denk ik je tank benzine niet eens leeg kunnen rijden. Want: accu leeg. Dus, die dynamo, die zorgt ervoor dat de accu ontlast wordt. De dynamo is eigenlijk de hoofd leverancier van de electrische energie. Wanneer springt de accu dan bij? Als de motor nog niet draait (dan wil je immers electrisch kunnen starten, (of je motor 's nachts met een parkeerlampje laten staan...) Bij zo'n 1000 tpm levert die dynamo zoveel energie dat de accu zo zachtjes aan minder wordt aangesproken. Dat doet de spanningsregelaar, in samenwerking met dat beroemde lampje. Dat dan ook uit gaat.
Hoop dat ik dit zo goed heb uitgelegd...
Reply
Quote:Hallo Hansl

Helaas is het met niet duidelijk.
Het is toch zo dat de accu de algehele motor voorziet van het gevraagde electrisch vermogen? En een goede accu moet daar toch direct in kunnen voorzien? Dit is toch onafhankelijk van het toerental ?

De term laadstroom ken ik alleen in die zin dat dat door de dynamo afgegeven vermogen is.
Dus, kan je me even verder bijpraten :-)
Je eerste veronderstelling is juist. Bij een dynamo die (nog) geen spanning levert moet de accu alle energie afleveren. Dit is ook het moment dat het laadcontrolelampje brandt.

Bij meer dan ca 1100-1200 toeren levert de dynamo als zoveel dat hij de het grootste deel van het gevraagde vermogen kan leveren. Bij meer dan 3000 toeren zal de capaciteit zo hoog zijn dat hij al het gevraagde vermogen kan leveren en ook de accu weer kan opladen. De stroom die dan naar de accu gaat is de laadstroom.

Met een universeelmeter is dat op de accupolen goed te meten. Een onbelaste goede accu heeft een spanning van ongeveer 12,8 Volt. Alles lager is ontladen, alles hoger is opladen. De maximum laadspanning zal zo ongeveer 13,2-13,4 Volt zijn. Daarboven zal een volle accu gaan gassen (borrelen) en dat kost je gedestilleerd water.
Reply
Nagekomen bericht: de dynamo laadt een (half) lege accu dus bij tijdens het rijden. Totdat die vol is, dan levert de dynamo verder alleen energie aan verbruikers. Is inderdaad ingewikkeld, wat daar allemaal gebeurt in het vooronder. Vandaar dat bij een oud voertuig, waarvan je de historie niet kent, en waar gerommeld is met de bedrading, je zoveel onverklaarbare ellende kan hebben. Kijk voor de aardigheid maar eens in de koplamp. Één foutje daar, en je hele fiets kan affikken, zo groot kan de warmteontwikkeling zijn bij kortsluiting.
Reply
Beste Hansl en J_Vervloet,

Ik ben weer een stukje wijzer dankzij jullie inspanning waarvoor dank.
Door een voorval met mijn dynamo in recent verleden was ik op verkeerde voet gezet.
Tijdens een rit viel de motor uit vlak voor de Moerdijkbrug. De ANWB kwam langs en constateerde dat de dynamo het had begeven (zat gelukkig nog in de garantie) waardoor de accu leeg was. Met de snellader was ik binnen kwartier weer op weg. Ik moest natuurlijk wel de koplamp uitzetten. Vervolgens heb ik nog vanaf Dordrecht naar mijn afspraak in Eindhoven kunnen rijden.
Maar inderdaad, dat kan je niet al te lang ongestraft doen.

gr.

Rik

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)