04-13-2009, 07:29 PM
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo mensen,
Ik ben al een tijdje op zoek naar info voor het afstellen van het stationair toerental. Bij het afremmen sloeg de motor af; een monteur vertelde via de telefoon om dit euvel op te lossen door de beide gaskabel aan te trekken. Misschien prima voor nood, maar normaal gesproken geen goed idee.
Van Egbert heb ik in een ander draadje de volgende instructie gekregen:
===> BEGIN QUOTE
Rik: je R100RT heeft denk ik nog carburateurs. Ik weet niet hoe het bij Dell-Orto's zit, bij mijn Bings heb ik bovenop, aan de cylinderkant bij de gaskabel een schroef waarmee ik de aanslag van de gasklep kan regelen. Dus iets meer of minder open voor stationair.
Afstellen door de kabel te spannen lijkt mij geen goed idee: idealiter is de kabel precies vrij van spanning bij stationair, wat bereikt is door de aanslag goed te zetten en dan de kabel zoveel te spannen dat er nog 1 - 2 millimeter speling is voordat de kabel strak is.
Groeten en succes allebei,
Egbert
<=== EINDE QUOTE
En inderdaad, als ik beter had gekeken dan is daar inderdaad een schroef die de hevel (bediening van de smoorklep toch?) in een andere rustpositie kan verzetten.
De HAMVRAAG is nu de volgende:
Stel dat het mengsel van de carbs verder prima is afgesteld, kan ik dan straffeloos het stationaire toerental verhogen en/of verlagen? Of moet bij het herafstellen van de stationairtoerental het hele cyclus van afstellen doorlopen worden (vacuum test etc etc)?
P.S.
de Clymer en de Peters referenen elk naar een andere CV-carburateur, ik meen model 64 (of 62?).
Die hebben een schuingeplaatste gasaanslagschroef met veer onderaan de carb zitten. Een ander mechanisme maar komt dit in de praktijk op het zelfde neer als met mijn Bing carbs?
Rik
Hallo mensen,
Ik ben al een tijdje op zoek naar info voor het afstellen van het stationair toerental. Bij het afremmen sloeg de motor af; een monteur vertelde via de telefoon om dit euvel op te lossen door de beide gaskabel aan te trekken. Misschien prima voor nood, maar normaal gesproken geen goed idee.
Van Egbert heb ik in een ander draadje de volgende instructie gekregen:
===> BEGIN QUOTE
Rik: je R100RT heeft denk ik nog carburateurs. Ik weet niet hoe het bij Dell-Orto's zit, bij mijn Bings heb ik bovenop, aan de cylinderkant bij de gaskabel een schroef waarmee ik de aanslag van de gasklep kan regelen. Dus iets meer of minder open voor stationair.
Afstellen door de kabel te spannen lijkt mij geen goed idee: idealiter is de kabel precies vrij van spanning bij stationair, wat bereikt is door de aanslag goed te zetten en dan de kabel zoveel te spannen dat er nog 1 - 2 millimeter speling is voordat de kabel strak is.
Groeten en succes allebei,
Egbert
<=== EINDE QUOTE
En inderdaad, als ik beter had gekeken dan is daar inderdaad een schroef die de hevel (bediening van de smoorklep toch?) in een andere rustpositie kan verzetten.
De HAMVRAAG is nu de volgende:
Stel dat het mengsel van de carbs verder prima is afgesteld, kan ik dan straffeloos het stationaire toerental verhogen en/of verlagen? Of moet bij het herafstellen van de stationairtoerental het hele cyclus van afstellen doorlopen worden (vacuum test etc etc)?
P.S.
de Clymer en de Peters referenen elk naar een andere CV-carburateur, ik meen model 64 (of 62?).
Die hebben een schuingeplaatste gasaanslagschroef met veer onderaan de carb zitten. Een ander mechanisme maar komt dit in de praktijk op het zelfde neer als met mijn Bing carbs?
Rik