Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair TOERENTAL afstellen ( R100RT 1992 2* CV carbs)
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar info voor het afstellen van het stationair toerental. Bij het afremmen sloeg de motor af; een monteur vertelde via de telefoon om dit euvel op te lossen door de beide gaskabel aan te trekken. Misschien prima voor nood, maar normaal gesproken geen goed idee.

Van Egbert heb ik in een ander draadje de volgende instructie gekregen:

===> BEGIN QUOTE
Rik: je R100RT heeft denk ik nog carburateurs. Ik weet niet hoe het bij Dell-Orto's zit, bij mijn Bings heb ik bovenop, aan de cylinderkant bij de gaskabel een schroef waarmee ik de aanslag van de gasklep kan regelen. Dus iets meer of minder open voor stationair.
Afstellen door de kabel te spannen lijkt mij geen goed idee: idealiter is de kabel precies vrij van spanning bij stationair, wat bereikt is door de aanslag goed te zetten en dan de kabel zoveel te spannen dat er nog 1 - 2 millimeter speling is voordat de kabel strak is.
Groeten en succes allebei,
Egbert
<=== EINDE QUOTE

En inderdaad, als ik beter had gekeken dan is daar inderdaad een schroef die de hevel (bediening van de smoorklep toch?) in een andere rustpositie kan verzetten.

De HAMVRAAG is nu de volgende:
Stel dat het mengsel van de carbs verder prima is afgesteld, kan ik dan straffeloos het stationaire toerental verhogen en/of verlagen? Of moet bij het herafstellen van de stationairtoerental het hele cyclus van afstellen doorlopen worden (vacuum test etc etc)?

P.S.
de Clymer en de Peters referenen elk naar een andere CV-carburateur, ik meen model 64 (of 62?).
Die hebben een schuingeplaatste gasaanslagschroef met veer onderaan de carb zitten. Een ander mechanisme maar komt dit in de praktijk op het zelfde neer als met mijn Bing carbs?

Rik
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je kunt gewoon aan die schroeven draaien, als je maar aan beide kanten het zelfde doet, dus geef ze allebei een kwart slag (90') in of uit en kijk wat het tt doet, net zolang tot de motor 1000-1100 toeren draait.

Een nauwkeurig oor hoort aan de motorloop of de boel gelijk loopt, verdraai hiervoor 1 van de schroeven en luister of de motor mooier of slechter gaat lopen.

Aan het eind van de oefening wil je een motor die mooi regelmatig rond loopt met ongeveer 1100 toeren.

De positie van die schroef is leeftijd gebonden, oudere modellen hebben de schroef aan de onderzijde, nieuwere aan de bovenkant.
Maar altijd duwend tegen hetzelfde hefboompje als waar de gaskabel aan trekt.

Het afstellen van de gaskabels kan ook op gehoor, stel 1-2mm speling in de kabel en draai met lopende motor het gas langzaam open.
Elk verschil in de kabel merk je als onbalans.
Stel dan 1 kabel korter of langer, totdat de motor gelijkmatig oppakt.

Groeten, Paul.

Reply
Rik,
als je het mengsel goed hebt voor beide carbs dan zal een verdraaiing van de stationairschroef volgens mij genoeg zijn voor een andere stationair. Uiteindelijk wil je de werking van de carbs bij werktoerentallen goed houden en als 't goed is dan mag 't zo blijven.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Oke,

Beide bedankt voor de reactie.
Ik denk dat ik het nu allemaal helder hebt.

Groeten
Rik
Reply
Hmm, ik heb nu beide gaskabels afgesteld maar ik moet bekennen dat dit fingerspitzengefühl vereist. Ik bedoel: je moet toch het busje (boven de stelschroef, uiteinde van de buitenmantel) oplichten totdat een spanning ontstaat, dus tot aan het moment dat het hefboompje zou gaan bewegen?
Vervolgens pas ik er een 1 mm voelertje tussen. En herhalen bij de andere gaskabel.
Het probleem met deze methode is, vind ik, dat de overgang van slap naar gespannen een soort curve is, beetje fuzzy dus.

Een tip elders op het forum beschrijft dat je de gashandel openzet totdat de binnenkabel aan de hefboom gespannen staat. Vervolgens kijken of dit ook bij de andere gaskabel zo is. En andersom herhalen.

gr.
Rik
Reply
Een ander probleem kan zijn dat als de kabels niet goed lopen je aan het stuur draait er een kabel meer aangespannen wordt dan de andere.
Kortom de kabels moeten goed lopen zodat bij het draaien van het stuur geen spanning op de kabels komt.
Reply
Hallo Rik,

Kijk eens op mijn website ,of je daar iets aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Bep
Reply
Reactie van bezoeker 'rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Bep,

Misschien is de vloeistof niveau techniek wel hetgene wat ik nodig heb.
In ieder geval is door de gaskabelafstelling al een akelig trillen rond de 1700 toeren in de 2e versnelling verdwenen.
Reply
Hallo Rik,

Bij deze nog een tip ,die (nog) miet op mijn website te vinden is.
Controleer voor je begint met synchroniseren of je gas-kabels nog wel in een goede staat zijn ,d.w.z. ze moeten onbeschadigd zijn ,soepel en vrij bewegen ,en inderdaad niet beïnvloed worden door bewegingen van het stuur ,maar bovendien ,als je een t.p.v. de carburateur een licht knikje in een van de kabels hebt ,dan kan je het goed synchroniseren van de kabels wel vergeten.
Je moet dan echt deze geknikte of beide kabels vernieuwen.
Probeer je maar eens voor te stellen wat er met de synchroon-afstelling gebeurt als je het gas opendraait ,naarmate dat je het gas verder opendraait word de geknikte kabel verder recht gestrekt .
Dus als je ze bij het "oppakken" synchroon had staan ,zullen ze bij gasgeven gaan "verlopen".

Met vriendelijke groet,

Bep

Reply
Quote:Hallo Rik,

Bij deze nog een tip ,die (nog) miet op mijn website te vinden is.
Controleer voor je begint met synchroniseren of je gas-kabels nog wel in een goede staat zijn ,d.w.z. ze moeten onbeschadigd zijn ,soepel en vrij bewegen ,en inderdaad niet beïnvloed worden door bewegingen van het stuur ,maar bovendien ,als je een t.p.v. de carburateur een licht knikje in een van de kabels hebt ,dan kan je het goed synchroniseren van de kabels wel vergeten.
Je moet dan echt deze geknikte of beide kabels vernieuwen.
Probeer je maar eens voor te stellen wat er met de synchroon-afstelling gebeurt als je het gas opendraait ,naarmate dat je het gas verder opendraait word de geknikte kabel verder recht gestrekt .
Dus als je ze bij het "oppakken" synchroon had staan ,zullen ze bij gasgeven gaan "verlopen".

Met vriendelijke groet,

Bep
Ik bedoel met de geknikte kabel , "de binnenkabel"

Bep
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)