Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R65 houdt er opeens mee op
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is ongetwijfeld al aan bod gekomen in andere onderwerpen maar altijd net even anders dus hierbij nog een keer:

Ik reed vandaag weg van huis en na iets van 500 meter hield de motor, een R65 uit '81 (elektronisch ontsteking) er heel opeens mee op. Contact doet het nog, startmotor draait nog maar na uitdraaien van een bougie kwam ik er achter dat er geen vonk was, ook op de andere bougie niet.

Mijn eerste idee was de bobine maar iedereen zegt altijd dat die er meestal mee ophouden als de motor warm is en dat was hier zeer zeker nog niet het geval. Volgens mij zit op mijn motor één bobine met twee uitgangen. De andere opties zijn geloof ik de Hall-effect pulsgever of de schakelunit voor de elektronische ontsteking, of natuurlijk losse/versleten draden/contacten, maar dit zag er op het eerste gezicht nog goed uit.

Ik heb een werkplaatshandboek en die had het over van alles doormeten en dergelijke, en ik heb wel een universeelmeter maar ik ben altijd erg huiverig voor elektronica. Dus als iemand met redelijke zekerheid meent te kunnen zeggen waar het aan ligt dan is dat erg welkom.

Reply
Bas, als je kans ziet om een bobine te lenen (desnoods van een eencylinder) dan kan je in ieder geval kijken of het signaal naar de bobine nog werkt. Zet de leenbobine in plaats van de eigen , sluit een bougie aan en leg deze op massa en als je een vonk ziet weet je dat de bobine de schuldige is.
Is deze het niet dan is het of de electronische eenheid of de signaalgever. Dan wordt het tocht echt meetdraden aanleggen en kijken waar er nog wel en waar niet meer een puls is. En het lastige is, je moet vrij snel kijken want de pulsen duren kort. Een analoge meter werkt in dit geval soms makkelijker omdat die reageert op wat er gebeurt terwijl een digitale meter reageert op wat er in zijn "kijkvenster" gebeurt. Een DMM met een hoge frequentie moet de puls ook wel signaleren; als je een voltage verandering ziet kan je er in theorie van uit gaan dat er een puls is. Bij een analoge meter zal je altijd een naaldbeweging zien, al is het maar klein en kort.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Inmiddels doorgemeten aan de hand van het werkplaatshandboek en daar concludeerde ik uit dat de elektronische unit niet meer werkt. Nu maar hopen dat ik goed gemeten heb, want ik heb al een nieuwe besteld. Maar ook het truukje van aarde maken waardoor een vonk zou moeten verschijnen (stap 7 bij het testen van het elektronisch ontstekingssysteem) leverde geen vonken dus het zal inderdaad de regeleenheid zijn.
Reply
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Bas,

Heb hetzelfde meegemaakt met een R80GS. Trok 'm draaiend op de middenbok en toen schee die er mee uit. Ronddraaien deed ie nog wel op de startmotor maar nul komma nul vonk op biede bougies.
Echter tijdens ronddraaien "zat er ook beweging" in de toerenteller en dat deed vermoeden dat het niet de onstekingsunit was. Dus een enkele bobine van een oude renault 4 er aan gehangen. Sloeg direct aan op die ene cylinder.
Naderhand hoorde ik dat BMW bobines uit de beginjaren 80 nogal eens hemelden.

Sindsdien had ik als reserve altijd zo'n japanse bobine bij me. Lekker klein.

Hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)