04-13-2009, 02:30 PM
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Dit is ongetwijfeld al aan bod gekomen in andere onderwerpen maar altijd net even anders dus hierbij nog een keer:
Ik reed vandaag weg van huis en na iets van 500 meter hield de motor, een R65 uit '81 (elektronisch ontsteking) er heel opeens mee op. Contact doet het nog, startmotor draait nog maar na uitdraaien van een bougie kwam ik er achter dat er geen vonk was, ook op de andere bougie niet.
Mijn eerste idee was de bobine maar iedereen zegt altijd dat die er meestal mee ophouden als de motor warm is en dat was hier zeer zeker nog niet het geval. Volgens mij zit op mijn motor één bobine met twee uitgangen. De andere opties zijn geloof ik de Hall-effect pulsgever of de schakelunit voor de elektronische ontsteking, of natuurlijk losse/versleten draden/contacten, maar dit zag er op het eerste gezicht nog goed uit.
Ik heb een werkplaatshandboek en die had het over van alles doormeten en dergelijke, en ik heb wel een universeelmeter maar ik ben altijd erg huiverig voor elektronica. Dus als iemand met redelijke zekerheid meent te kunnen zeggen waar het aan ligt dan is dat erg welkom.
Dit is ongetwijfeld al aan bod gekomen in andere onderwerpen maar altijd net even anders dus hierbij nog een keer:
Ik reed vandaag weg van huis en na iets van 500 meter hield de motor, een R65 uit '81 (elektronisch ontsteking) er heel opeens mee op. Contact doet het nog, startmotor draait nog maar na uitdraaien van een bougie kwam ik er achter dat er geen vonk was, ook op de andere bougie niet.
Mijn eerste idee was de bobine maar iedereen zegt altijd dat die er meestal mee ophouden als de motor warm is en dat was hier zeer zeker nog niet het geval. Volgens mij zit op mijn motor één bobine met twee uitgangen. De andere opties zijn geloof ik de Hall-effect pulsgever of de schakelunit voor de elektronische ontsteking, of natuurlijk losse/versleten draden/contacten, maar dit zag er op het eerste gezicht nog goed uit.
Ik heb een werkplaatshandboek en die had het over van alles doormeten en dergelijke, en ik heb wel een universeelmeter maar ik ben altijd erg huiverig voor elektronica. Dus als iemand met redelijke zekerheid meent te kunnen zeggen waar het aan ligt dan is dat erg welkom.