04-13-2009, 09:29 PM
Rik,
arm is te weinig brandstof in verhouding tot de lucht, rijk is mutatis mutandis te veel. Rijk mengsel koelt de cylinder beter, er moet meer vloeistof verdampen, vernevelen, dit neemt warmte uit het systeem. Te arm kan leiden tot te heet worden met allerlei nare gevolgen op het gebied van kosten voor vervanging. Te rijk kan leiden tot vervuilde bougies, met als gevolg slecht lopen of in extreme gevallen niet meer draaien. Als je de motor langdurig zwaar belast kies je liever voor iets te rijk, als je korte tijd maximale prestaties wilt is een fractie te arm effectief. Dit laatste geldt met name voor tweetakten en als je dan iets te lang te arm rijdt heb je ineens een gat in je zuiger...
Gelukkig rijden wij viertakten.
Groeten,
Egbert
arm is te weinig brandstof in verhouding tot de lucht, rijk is mutatis mutandis te veel. Rijk mengsel koelt de cylinder beter, er moet meer vloeistof verdampen, vernevelen, dit neemt warmte uit het systeem. Te arm kan leiden tot te heet worden met allerlei nare gevolgen op het gebied van kosten voor vervanging. Te rijk kan leiden tot vervuilde bougies, met als gevolg slecht lopen of in extreme gevallen niet meer draaien. Als je de motor langdurig zwaar belast kies je liever voor iets te rijk, als je korte tijd maximale prestaties wilt is een fractie te arm effectief. Dit laatste geldt met name voor tweetakten en als je dan iets te lang te arm rijdt heb je ineens een gat in je zuiger...
Gelukkig rijden wij viertakten.
Groeten,
Egbert