Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationaire toerental aanpassen ?
Leuk zoveel reacties.
Heb net even gekeken bij mijn motor en heb dus geen carburateur, maar een inspuiting.
Ik heb ook via een kleine opening de gasklep kunnen bekijken en die heeft twee "aanslagen" bij stationair draaien.
De eerst is een mechanische schroef die gesealed is met lak. de gasklep raakt deze schroef op 2 mm na niet.
De tweede aanslag blijkt de "throttle positioner"te zijn. deze zou electrisch aangestuurd worden, indien het toerental te laag wordt. Ik zie hier wel wat beweging in, maar misschien toch te weinig.....

iemand?
Reply
De Zwaan: jouw vraag heb ik niet direct een antwoord op want de vierkleppers hebben geen carburateurs en dus een ander afstelsysteem. De gesealde schroef wordt nu niet bereikt, je kan je afvragen of je daar dan aan wilt gaan rommelen.
Rik: je R100RT heeft denk ik nog carburateurs. Ik weet niet hoe het bij Dell-Orto's zit, bij mijn Bings heb ik bovenop, aan de cylinderkant bij de gaskabel een schroef waarmee ik de aanslag van de gasklep kan regelen. Dus iets meer of minder open voor stationair.
Afstellen door de kabel te spannen lijkt mij geen goed idee: idealiter is de kabel precies vrij van spanning bij stationair, wat bereikt is door de aanslag goed te zetten en dan de kabel zoveel te spannen dat er nog 1 - 2 millimeter speling is voordat de kabel strak is.
Groeten en succes allebei,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Egbert,

Bedankt voor de info. Ik was alweer bezig met de Peters maar kon niet achterhalen waar die schuingeplaatste aanslagschroef nu voor diende. Dus met deze schroef kan ik de gasschuif iets opener zetten, mooi om te weten. Je toelichting op de gaskabel is mij nu ook gelijk helder. Klink allemaal erg logisch dus ik snap niet waarom de monteur dit niet geadviseerd had. Ik vemoed dat hij mij bij de mengselschroef probeerde weg te houden (misschien wel terecht omdat hij in Nederland was en ik niet, dat werd lastig met de service).
Morgen ga ik dit afregelen zodra ik de mof van de cardanas heb vervangen.

@Zwaan; bedankt voor het lenen van je draadje ;-)

gr.
Rik

Reply
Rik,
de mengselschroef doe je alleen als je vind dat de motor te rijk of te arm draait. Met een doorkijkbougie kan je dat zien. Normaal gesproken hoef je daar inderdaad niet aan te zitten, na lange tijd kan er door slijt en vervuiling wel eens reden zijn om de schroef een beetje te verstellen.
nog een tip: als je de carb uit elkaar wilt halen voor schoonmaak en revisie: draai de mengselschroef helemaal in en tel het aantal slagen. Dan heb je in ieder geval een bruikbaar vertrekpunt voor het weer in elkaar zetten. Indraaien en net zo ver weer uitdraaien. Carbs demonteren en schoonmaken doe je het beste een voor een, dan verwissel je geen onderdelen!
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert,

Geef mij eens een definitie van "te arm" cq "te rijk" draaien. Wat gebeurt er dan / hoe uit het zich?

Extra vraag: kan het kloppen dat, als je koppelingsplaten slippen, de motor bij ongeveer 2000 toeren in de tweede versnelling heftig gaat trillen ?
Ik heb in ieder geval geen speling bij het handvat, dus het kan goed zijn dat de koppeling slipt.

gr. Rik
Reply
om even weer op het onderwerp te komen :-) wie heeft ervaring met motoren zonder carburareur?
Is het mogelijk om met chiptuning (ik zeg maar wat) wel het toerental af te stellen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Allebijde gasklephuizen van een vierkleps boxer zijn voorzien van een een zgn. omloopschroef, door deze te verdraaien kan het stationairtoerental worden geregeld. Gebruik wel 2 vacuummeters!!
Reply
@Herman.
Ik heb volgens mij maar 1 gasklephuis??
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:@Herman.
Ik heb volgens mij maar 1 gasklephuis??
Er zitten wel degelijk 2 gasklephuizen op een 4 kleps boxer. Aan de linker zit de gasklepschakelaar bevestigd. Aan de inlaatzijde (dus achterzijde klephuis) zit een stelschroef, met deze regel het stationairtoerental. Ga niet met de kabelverstellers aan het prutsen, want dan krijg je problemen. Als je onzeker bent laat het dan door een monteur of kenner uitvoeren, dit kost zeker de hele wereld niet!
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Helaas, de 850/1200C is net even anders.

Het gasklephuis (met 2 kleppen, zoals een 2-traps carb) zit in het luchtfilter.
Tegen de kop zit alleen een buis met de injector.

Stationair tt wordt zo te zien geregeld door een stappenmotortje, maar hoe je dat afsteld?

Ik ging er eens mee langs een dealer en hem laten kijken.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)