Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationaire toerental aanpassen ?
beste forum leden.
Ik heb een R850C bj. 2000 die soms afslaat als hem, vlak voor een stoplicht, laat uitrijden met ingetrokken koppeling.
Ook merk ik, als ik het stationaire toerental iets verhoog (met iets meer handgas geven), dat de boxer aanzienlijk rustiger rond gaat.
Is er een mogelijkheid om het stationaire toerental iets te verhogen?
Er zit waarschijnlijk een Motronic ontsteking in.
vr.gr. Dick
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had dat probleem met mijn R100RT tijdens de vakantie. Ik heb toen gebeld met de dealer in Alphen en werd geadviseerd de gaskabel stelschroef aan te draaien opdat de gasklep verder open kwam te staan.

Heel recentelijk wilde de motor weer afslaan. Dus ik ben benieuwd naar de reacties op je vraag.
Reply
bij je r100rt kun je gewoon de stationaire schroef iets in draaien zodat hij iets hoger stationair loopt.... geen idee hoe het bij een r850 werkt.
Reply
Quote:Ik had dat probleem met mijn R100RT tijdens de vakantie. Ik heb toen gebeld met de dealer in Alphen en werd geadviseerd de gaskabel stelschroef aan te draaien opdat de gasklep verder open kwam te staan.

Heel recentelijk wilde de motor weer afslaan. Dus ik ben benieuwd naar de reacties op je vraag.
@Rik.
waar zit deze stelschroef? zit die in het handvat of in de motor?

gr.
Dick
Reply
Quote:bij je r100rt kun je gewoon de stationaire schroef iets in draaien zodat hij iets hoger stationair loopt.... geen idee hoe het bij een r850 werkt.
Heeft een RT100rt ook een Motronic ontsteking?
m.a.w geen carburateur?
sorry, maar ik ben een beetje een leek hierin.
Reply

Maakt niet uit. Ik ben ook leek.

In de ontsteking heb ik me nog niet verdiept, in ieder geval electronisch ( 1992).
De stelschroef van de gaskabel zit boven op mijn carburateurs, in feite is dat de bus waar de kabel ingaat.
Destijds gaf de monteur in Alphen me het advies om _niet_ aan de stationaire sproeier te komen want dat diende om de benzine/lucht verhouding te regelen; het was in ieder geval niet zo makkelijk als met mijn brommer vroeger waarbij je de sproeier even kon verstellen voor het stationaire toerental. Afijn, het stationaire toerental nam toe van 800 naar 1000 en sindsdien geen problemen meer gehad. Maar mogelijk dat de opmerking van Wouter ook van belang is.

@wouter
Is de stationaire schroef hetzelfde als de stationaire sproeier?
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Zwaan
R typen met twee kleppen dus ook de R100Rt heeft gewoon carburateurs.
Vergelijken de afstelling van een 4 kleps boxer met een tweekleps is uit den boze,

het meeste gaat hier over de tweekleps boxers.
Reply
De motoren zijn niet te vergelijken en dus het afstellen ook niet. Kijk eerst wat de rede is van het afslaan. Ik denk dat bij een te arm mengsel het afstellen van de gaskabel niet altijd het juiste middel is.

[img]/import/photos/p32348s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Maakt niet uit. Ik ben ook leek.

In de ontsteking heb ik me nog niet verdiept, in ieder geval electronisch ( 1992).
De stelschroef van de gaskabel zit boven op mijn carburateurs, in feite is dat de bus waar de kabel ingaat.
Destijds gaf de monteur in Alphen me het advies om _niet_ aan de stationaire sproeier te komen want dat diende om de benzine/lucht verhouding te regelen; het was in ieder geval niet zo makkelijk als met mijn brommer vroeger waarbij je de sproeier even kon verstellen voor het stationaire toerental. Afijn, het stationaire toerental nam toe van 800 naar 1000 en sindsdien geen problemen meer gehad. Maar mogelijk dat de opmerking van Wouter ook van belang is.

@wouter
Is de stationaire schroef hetzelfde als de stationaire sproeier?
De monteur heeft waarschijnlijk verlteld dat je niet aan de mengsel schroef moet zitten.... dit is weer iets anders en hiermee stel je inderdaad het lucht / brandstof mengsel.

Nee, de stationaire schroef is niet hetzelfde als de stationaire sproeier. de sproeier zit in de carb en de stelschroef zit aan de buitenkant.
ik heb even geen foto's bij de hand....

kijk anders even in het werkplaatshandboek, wellicht word eea duidelijker ?
Reply

Hoi Wouter,

Ben nu inderdaad bezig om de zaken goed uit te zoeken. Ben begonnen met boek van Peters. Hierna heb ik nog de Clymer liggen.
Heb jij toevallig nog lees suggesties. Het forum zelf is niet een goede plek om de affiniteit op te doen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)