Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:
Omdat ik bezig ben mijn voorvork te reviseren, heb ik ook de balhoofdlagers eens wat beter bekeken. Er zat een duidelijk voelbaar zwaar punt in bij stuurstand rechtuit, bovendien was ook op het oog zichtbaar dat de lagers aan vervanging toe zijn. Volgens het werkplaatshandboek moeten de lagers verwijderd worden met een trekker met uitwendige klauwen, maar gezien de vorm van het balhoofd en de manier waarop de loopringen in het balhoofd zitten, krijg ik daar nooit een trekker achter. Iemand enig idee hoe ik de oude loopringen uit m'n frame krijg?
Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:
Met een lasapparaat een rupsje in de ring lassen (hoeft niet helemaal rond)
Beetje koud water erop gooien, en de ringen vallen er zo uit.
Henk
Die tip heb ik ook genoemd op de site waar ik de restauratie beschrijf van mijn R90S. Echter wel met de duidelijke opmerking erbij dat je dit alleen kunt doen als je nog moet of gaat spuiten.
Zoniet dan niet doen want door de warmte brand alle verf eraf.
Succes en vr.gr René
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Niet op die manier doen je hebt grote kans dat je de passing naar de klote helpt.
Doe het liever op de juiste manier met een binnen treker.
Groet Chefke
Chefke
Tot op heden deze wijze nu ca 15 x toegepast en de passing is altijd perfect gebleven. Hoe vaak is het bij jou fout gegaan ?
Vr. gr. René
Reactie van bezoeker 'peter h', geïmporteerd van het oude forum:
Er zijn speciale binnenringtrekkers met traploos verstelbare halfronde klauwen. Ze lijken een beetje op een overmaatse keilbout. Klauwdeel in het balhoofd plaatsen, klemmend afstellen op de maat van de balhoofdbuis, trekkerstuk op het balhoofd plaatsen en aanspannen. Binnenring komt er moeiteloos uit.
Ik leen ze altijd bij onze techn. dienst, weet niet waar ze te koop zijn en wat ze kosten.
Sterkte, Peter H.
Met een stuk rond of een schroevendraaier vanaf de andere zijde voorzichtig rondom naar buiten tikken.
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Ik gebruik ook liefst een lasapparaat. De passing blijft dan het best bewaard juist omdat je de binnenring laat krimpen. Op die manier heb je minder wrijving en dus geen kans op beschadiging.
En wat die verf betreft, je moet wel snel zijn met afkoelen maar dan gebeurt er niet veel aan de buitenkant.
Succes,
Ad
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:
Lasmethode is mij ook aangeraden, maar ik probeerde het pas nadat pogingen met een trekker (zeker de verkeerde) schroevendraaier (werkt voor geen meter) en half doorslijpen met een soort dremeltje om daar de schroevendraaier achter te kunnen haken (absoluut niet doen!) alleen maaar gepruts hadden opgeverd. Lassen kan ik wel, durfde alleen niet. Maar stelt niets voor. Natte lappen om de buitenkant, massatang dicht bij het laspunt (!) accuklemmen los, en een klein rupsje leggen. De lagerschaal valt er vanzelf uit. Zou het zo nog eens doen!