Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kromme of gebrekkige schijven- beetje happen bij remmen
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Geschiedenis:
voorrem is gaan happen. Vervolgens velgen laten poedercoaten. Ook het pasvlak van de schijven werd gecoat. Coating eraf geschuurd. De vraag is of de schijf er dan nog wel keurig in het vlak loopt, als je nog begrijpt wat ik bedoel.
Nieuwe velg aangschaft omdat er een zeer geringe slinger in zat doordat ik de beamer van de bok duwde terwijl het beugelslot er nog op zat.
Ik was zeer teleurgesteld dat ook met de nieuwe velg het licht happen van de voorrem bleef, hoewel het pasvlak voor de schijven op de velg nu zeker in orde is.
Het euvel laat zich kennen als of er een vette sector, boterachtig, op de schijf of schijven zit. Dus heel licht happen. Nu heb ik het over geleidelijk afremmen in de stad voor bv een rood stoplicht. Het is meer een voelbaar gedreun bij hoge snelheid.
Mijn vragen zijn:
1) Moet dit aan de schijven zelf liggen?
2) kan het ook aan de andere componenten van de remmerij liggen? Vet, water in de remvloeistof, lucht in het circuit? Dit is zuiver theoretisch, in het onderhavig geval kan van beide geen sprake zijn.
Andere denkbare oorzaken?
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer.
Dit kan naar mijn idee alleen aan de schijf zelf liggen.
Ik zou zeggen eraf met die schijf, en hem op een draaibank o.i.d. lichtjes opschuren.
Dan zijn alle restanten van het ingebedde remmateriaal eraf, en heb je weer een nieuwe start.
Je moet dan wel de schijven weer "inremmen" om te zorgen dat er weer een nieuwe laag frictiemateriaal gelijkmatig wordt aangebracht.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer,
Controleer voor alle zekerheid ook je keeringen van de voorvork. Als die lekken kan een schijf ook lokaal vet worden. Vervangen van een schijf heeft dan geen zin.

groet,
Rudi
Reply
Ok, mijn keerringen zitten nog dicht. Heb alleen altijd olielekkage bij de bout/dop van mijn linker poot.
Dit heb ik nooit kunnen oplossen. Maar ik betwijfel zeer of die olie op de schijf tericht komt. Het komt er natuurlijk net met bakken tegelijk uit.
Vandaag, eigenlijk gisteren, bij Jan Gol het wiel met schijven met de micrometer uitgelezen. De slingering was bij beide schijven 0.1 mm. Dat merk je wel maar is volgens het boekje geen aanleiding de schijven te vervangen. De max toegestane slingering is 0.2mm.
Dus was ik tegelijkertijd zowel teleurgesteld en tevreden.
Ik weet nog niet welke stappen ik ga ondernemen.
Groeten,
Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje
Reply
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:

mijn 100 rs hapte behoorlijk op de voorremmen-brembo's-, Nieuwe blokken gekocht, bleken echter niet te passen. Heb ze moeten afslijpen zodat ik ze in de remklauw kon duwen. Oude zaten ook veel te strak zodat ze niet goed terug konden en vandaar het happen. Nu geen problemen meer.
Reply
Ik heb met mijn R850C ook happende voorremmen gehad.
Dit lag bij mij aan de schijven zelf. Af draaien is geen optie, omdat je dat aan beide kanten moet doen.
Op het moment dat je de schijf omdraait (op de draaibank) is je maat weg.
Het is n.l. cruciaal dat de schijf op alle punten even dik is (meer dan een 100ste mm. voel je direct met remmen.
Er zijn maar twee opties: dat is (laten) slijpen of nieuwe schijven aanschaffen.
succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:

Of opschuren dus......
Geen maatverschil, wel een "schone schijf".

Geert
Reply
Met betrekking tot de remmen heb ik nog niets ondernomen. Ik vond wel dat de blokken net iets teveel bleven slepen vanmiddag toen ik een nieuwe voorband aan het monteren was. Daar moet dus wat aan gedaan worden.

Gelukkig heb ik nu weer een michelin macadam. Het bevalt me al meteen prima. Latere berichten zullen volgen.

Groeten,
Reyer, R80 1985 met s-kuipje
Reply
Update
ik vind dat de voorvelg en ook het center, dus het binnenste gedeelte, het niet-remgedeelte van de schijven wat vuil wordt maar ook vettig wordt. Die vettigheid vind ik verdacht. Waar komt dat vandaan? Zou een minimale lekkage van remvloeistof uit de klauwcilinders een vettig residu achterlaten op schijf en velg?
Het valt wel op dat als ik een paar keer maximaal in de remmen ga het happen wat minder wordt.
Groeten,
Reyer
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)