Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Niet met Hoske volgens mij, toch wel een leuke geluids impressie:
http://www.youtube.com/watch?v=gKwckNanOQs
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:
Ik weet zeker dat ik nu de wind van voren ga krijgen, maar daar kan ik wel tegen..:-)
Heren, u doet mij denken aan dat ettertje dat vroeger naast ons woonde. De brommers die hij 'aanpaste' waren drie straten verder al te horen. Als hij voorbij reed deden je oren zeer, zo hard was dat knetterende geluid. Dat was de lokale diender ook al opgevallen, en ze hebben hem op een dag opgewacht. Brommertje op de rollenbank, microfoon erbij. Hij had de keus. De week daarop op het bureau komen en zijn brommer laten zien met standaard uitlaten, of daar een klein vierkant pakje metaal ophalen.
Ik wil niet zeggen dat ik u ook zo'n lot toewens, maar wat heb ik een hekel aan al die 'oudere pubers' die meestal op Harley's met open pijpen aan de hele wereld willen laten horen dat zij ook een plek op deze aarde innemen. Ik ben zo blij dat ik niet bij u in de buurt woon. Maar zou dat wel het geval zijn, dan had ik al lang de lokale buurtdiender benaderd met het verzoek u eens op te wachten, in de straat. Nadat ik dat eerst zelf had gedaaan, uiteraard. Ik weet niet welk gesprek voor u beter zou zijn afgelopen, overigens, zo kwaad kan ik me soms maken over dat asociale lawaai.
ik ben het wel eens met de vorige spreker, als mensen zelf niet veel lawaai kunnen maken ,doen ze het vaak op een andere manier
Dit soort reactie's is natuurlijk te verwachten, had ook niet anders verwacht eigenlijk.
Zelf ben ik een 53-jarige recalcitrant, vroeger, in mijn bromfiets-periode, reed ik op Kreidler en Zundapp met expansie uitlaten, dat was toen heel normaal, heel erg in en toen ook al erg verboden door de wet.
Maar dit was mooi.
Ben opgegroeid is Assen, de hoofdstad van Drenthe en woon hier mijn hele leven al, zoals algemeen bekend moge zijn hebben we hier een circuit, het Circuit van Drenthe(met een hoodfletter dus).
In de jaren '60 en de jaren '70, reden hier de groten der aarde op hun race-machines op het welbekende circuit.
Het geluid van de diverse MV Agusta's en Honda's staan in het trommelvlies gegrifd, geweldig mooie tijden waren dit, je kon de heren in de stad horen als de motoren werden warm gedraaid achter de pits en wanneer ze van start gingen.
Mede hierdoor wil je zelf ook zoiets, helemaal in deze heilige plaats en op het aldaar nog aanwezige originele heilige race asfalt van weleer.
Goed, je mag zoveel niet meer in dit land, rij je een paar kilometer te hard, krijg je een boete voor 3 km te hard rijden, hoorde vandeweek op het nieuws dat je straks waarschijnlijk ook niet meer in de auto mag roken, als verstokte roker doet dit pijn.
En ga zo maar door, we kunnen nu ook door blijven werken tot we 67 jaar zijn, regering hiervoor bedankt hoor.
Dat er mensen zijn die zich ergeren aan een mooi sonoor geluidje van een BMW of een Harley is dan weer jammer, dit soort mensen zou ik ook niet uitnodigen voor een kopje koffie.
Kan me hier enorm kwaad om maken, maar dat doe ik dus niet, ben gehard door allerlei gebeurtenissen uit het verleden en heb verder een brede rug en kan wel wat hebben.
Komt bij dat mijn motor stokoud is, namelijk van 1972, dienders weten zich hier vaak geen raad mee.
Val waarschijnlijk in een andere klasse qua decibels als de moderne fietsen en dat is maar goed ook.
Maar Hoske dempers monteren: altijd doen, zoveel lawaai maken die niet.
Kan nog een leuke discussie worden, blijf het met plezier volgen.
Check ook dit eens:
http://www.motormeisje.be/Rudyhadee/nav.htm
Kijk dan onder: metamorfose R/75-5, veel zal dan duidelijk worden( en nee: ik ben geen motormeisje, dat is degene die de website in elkaar zet voor mij).
Schiet me nog wat te binnen:
Woont hier een gepensioneerde politie agent dichtbij, die man geniet elke keer weer als ik met de BMW langs rijdt, dit is dan nog maar in de bebouwde kom, waar ik me doorgaans keurig netjes aan de snelheid houdt.
Wat niet wil zeggen dat ik langzaam optrek, kan hem door trekken tot over de 8000 Rpm, kun je nagaan wat er dan uit komt.
Buiten de stad hoor je deze motor ook op kilometers afstand aan komen.
Zitten hier ook buren die gelijk wakker zijn als de motor gestart wordt, de vrouw zit dan rechtop in bed.
Vindt dit erg overdreven, motor loopt dan net iets boven stationair toerental.
Niks met lawaai te maken, maar met overdreven burgerlijke gehoorzaamheid:
Honden en grasvelden:
Zit hier tegen een flat aan met allemaal kak, ( wij woonden hier eerder als dat die flat er stond).
Sommige bewoners liggen de hele dag voor het venster te staren of honden niet bij hun op het grasveld lopen en daar hun behoefte doen.
Krijst zo'n bewoner ineens dat ze me wel gezien heeft, en foto's heeft gemaakt en de politie zou bellen en dat de honden daar niet mogen lopen.
Flikker toch op zeg: staan geen borden of wat dan ook, zelf hadden ze bordjes op 2 plantenbakken geplakt: verboden voor honden, was snel weg, die bordjes.
Wat ik er maar mee wil zeggen: tolerantie is ver te zoeken tegenwoordig, niks mag,niks kan, alles is verboden.
Ons let op ons, ben je anders als de burgerlijke gehoorzame, dan ben je eigenlijk al een crimineel of een Harley-Davidson rijder(rijdt ik zelf ook en met lawaai en met sirene).
Hoske: gewoon doen.
http://www.youtube.com/watch?v=xkO4EOEUcs8
(uitlaatgeluid is origineel zoals het in 1942 de bedoeling was).
http://www.youtube.com/watch?v=NoVthkpnMTY
(uitlaatgeluid is origineel zoals het in 1930 de bedoeling was).
Volgens gehoorzame burgers zou hiermee dus niet op de openbare weg gereden mogen worden, gelet op de regeltjes die anno 2009 gelden.
Wat voel ik me plotseling asociaal zeg.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Helemaal mee eens Hansl.
Er zijn nu eenmaal mensen die er geen probleem me hebben om anderen ongevraagd lastig te vallen met hun herrie brommert.
Zij geven hun motor graag koosnaampjes. en wij zouden eigenlijk vertederd naar hun Youtube filmpjes moeten kijken, onder het slaken van bewonderende kreten.
De filmpjes zijn mijn inziens een wanhopige poging, de wereld er te van overtuigen hoe mooi hun knutselklusje wel is gelukt, en schreeuwen letterlijk hun frustratie uit over het feit dat er in eigenlijk niemand echt in is geïnteresseerd.
Ook schermen zij met het feit, dat je een motor moet horen "aankomen" in verband met de veiligheid.
Als we allemaal onze dempers er af zouden zagen en op een enorm lawaainiveau zouden gaan rondrijden, wat dan te doen?
De uitlaat maar helemaal verwijderen, om dan weer boven de "massa" uit te komen?
Dit soort lozers rijdt inderdaad op vaak (strikt in de zomer) op Harley's, het verlengstuk van hun ego.
Credo: hoe kleiner het ego, des te meer lawaai.......
Zij beschouwen dit kennelijk als een soort compensatieregeling op hun karakter.
Alhoewel ik dit niet kan bewijzen, denk ik dat dit soort figuren ook altijd een paar seconden aarzelen alvorens ze e-mail spam over penisverlenging deleten, of opslaan in een apart mapje.
In dit mapje bewaren ze denkelijk aanbiedingen met egoverlengers, bruiningsproducten, gouden kettingen, overmaatse horloges, en verzamelplaatsen van Pitbull liefhebbers.
(Buitengewoon lieve honden overigens).
Deze plezante goeieriken, zijn ook zeer uitnodigend en vriendelijk naar andere hondenbezitters toe.
Vaak sieren zij hun voortuin met een bordje waarop staat:
"honden uitwerpselen hier welkom!"
Wil je hond echter gehoor geven aan deze uitnodiging, wordt deze in diezelfde voortuin aan stukken gereten door de de inwonende Pitbull.
De bruingebronsde eigenaar, zal zich lachend verontschuldigen voor deze kleine vergissing, met de woorden:
"dat doet ie anders nooit hoor"!
Dat bordje?
Aahhhh, dat was maar een grapje!
Een onvervalste dijenkletser op de eerstvolgende Pitbull meeting!
Speelgoedmannetjes, bweuu......
Chris
PS: De oplettende lezer zal het opvallen dat ik hier in zijn algemeenheid schrijf.
Mocht iemand zich aangesproken voelen , is dat geheel aan de persoon in kwestie.
Ik ben echter bang dat deze personen ook hier weer een compensatieregeling voor hebben uitgevonden:
"Hoe kleiner het ego, des te langer de tenen......"
Had ik maar een originele BMW zeg.
Reactie van bezoeker 'Peter Schaduwman', geïmporteerd van het oude forum:
Geachte lezers,
Ik volg deze discussie al van in den beginne. Ik ben ook wezen kijken en luisteren, naar de filmpjes van de heer Hadee.(?)
En ik kan maar tot één conclusie komen: lang leve de megatons.
Zoals de heer Hadee al vermeld, de tolerantie in dit land is ver te zoeken.
@heer Hadee,
Mooi verhaal over "Wolfje". Ik begin het nu te begrijpen. Ga vooral zo door. Hoop u nog eens te mogen ontmoeten.
gr.
Ptr
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Rudyhadee,
Bedankt voor de toelichtingen/annekdotes en weblinks (die website ga ik eens op m'n gemak bekijken). In ieder geval altijd leuk om de passie van een ander te mogen delen -)
Ik deel je mening dat de mensen elkaar met regelmaat het licht niet in de ogen gunnen. Zo is het in Rotterdam een heldendaad om het zebrapad over te steken zonder dat je wordt aangereden (of neergestoken?).
Je passie voor het rauwe motorgeluid kan ik begrijpen, een voorbij denderende Harley is dan ook altijd leuk, maar wordt wel een vervelend als je op hun "trekroute" woont.
Maar motorgeluid is in essentie mooi, dat vind ik althans. Een keer was ik op een oldtimer trekker-showop het Duitse platteland. Daar stond een 1 cilinder trekker te stampen om met een riem een (antieke) dorsmachine aan te drijven. Mijn zoontje van 5 stond toen daarnaast met z'n hand bij het oortje te speuren naar het sublieme kedeng-geluid dat verborgen zat in de machine; machtig mooi gezicht.
Zelf geef ik wel de voorkeur aan iets minder decibels, ben zelf namelijk niet geboren naast het circuit. Maar een beetje meer body dan het standaard stofzuigergeluid is welkom.
Heb ik nog de volgende vraag open staan voor jou: is een H-stuk voorlopig genoeg of zorgen de Hoske pijpen voor een gewoon mooier geluid. Zelf denk ik dat de broodtrommel gewoon weg moet, dus kom ik er zelf dus wel achter :-)
@Hansl, en Chris
Wat is er mis met een beetje meer body geven aan het uitlaatgeluid van een motorfiets? Ik zelf begrijp ook wel dat er overlast onstaat wanneer iemand zonder dempers rond rijdt. Maar Hoske pijpen bevatten naar mijn weten wel dempers. Stel dat BMW die pijpen standaard meelevert, hadden jullie die dan terstond vervangen met 100% decibel-killers?
En Chris, je komt wel een beetje verzuurd over. Pas op dat de frustratie niet de overhand krijgt; voor je het weet lig je door een infarct onder de zoden en is iedereen je gemekker snel vergeten. Er zijn namelijk azijnzeikers genoeg op de wereld. Ontsnap uit het brave-hendrik patroon.
Have fun en rij veilig.
gr.
Rik
|