Posts: 1
Threads: 1
Joined: Mar 2009
Reputation:
0
Ik heb de kontaktpunten vervangen omdat de motor pingelde.Het pingelen is nu verdwenen en de motor start goed.Als hij warm is loopt hij als een trein maar koud komt hij moeilijk op toeren
en ploft zo nu en dan als ik gas geef.Als ik de ontsteking opnieuw afstel (op de merktekens
vliegwiel),dan is het probleem even weg en keert bij de volgende koude start weer terug.Ligt dit
nu aan de ontsteking of misschien aan de carburateurs/sroeiers (caraburateurs schoon geen vocht)
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Tja, je moet zo'n motor wel ff de kans geven om op temperatuur te komen.
Niet gelijk vol aan dat gas lurken zogezegd.
Kilometer of 5 moet het bij deze temperaturen over zijn. Ligtr dus hoogstwaarschijnlijk niet aan je onsteking tenzij die als een idioot verloopt.
En in dat geval is er dus iets niet goed gemonteerd.
Blijft ie toch bezig controleer dan je stationaire gebied op vervuiling/te kleine stationairsproeier/naald te laag.
Hans
Bedankt voor je reaktie
Ik snap na 15 jaar BMW rijden je niet aan het gas moet gaan sjorren als deze koud is.
Heb inmiddels de carburateurs weer geinspecteerd,deze zijn schoon, alleen de o-ringen
van de stationairsproeiers zijn aan vervanging toe.
Die ga ik dus vervangen,maar ik denk niet dat dat het is.
Kan het ploffen/knallen luchtinlaat/uitlaat misschien van een te rijk mengsel komen?
Alvast bedankt.
Als die o-ringen lekken, (kijk ook naar de o-ringen van de vlinderklep) dan wordt valse lucht aangezogen. Mengsel verarmt. Pogingen tot juist afstellen zijn dan zinloos, je hebt geen controle.
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Lijkt me sterk dat het ploffen door een te rijk mengsel komt.
Tís altijd moeilijk om vanaf afstand een correcte diagnose te geven. Zoals die andere Hans ook al aangaf. Het kan ook valse lucht zijn.
Zitten de inlaatflenzen in de cylinder goed vast?
Cokemechanisme goed gemonteerd? Carbs echt goed schoon gemaakt?
Klepspeling uitlaat en met name inlaat op fabriekswaarde?
Zo ja, en brengt ook de vervanging van de diverse o-ringetjes geen oplossing kieper er dan eens zo'n carbschoonmaakmiddel in. Dat doet soms wonderen.
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
en de meest simpele reden vergeet ik nog. Je haalt 'm gewoon te snel van de choke af.
Hans
Als ik de o-ringen van de stationairsproeiers vervangen heb en het is niet opgelost ga ik de klepspeling controleren,de rest van de punten heb ik nagelopen en zijn niet de oorzaak van het ploffen bij koude motor.
Dank!
Hallo Simon,
Controleer met een aftel lamp+meter of de contact hoek na het afstellen nog klopt
(de contact hoek moet =/-19 graden zijn op de 4 cil. schaal.
Controleer ook je ontsteking tijdstip bij stationair lopen ,en of je vervroeging wel naar behoren functioneert.
Zo niet dan het mechanisme smeren en veertjes controleren c.q vervangen.
succes,
Bep
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:
Ook een lekke uitlaat of een die niet goed afsluit kan dit tw weeg brengen