Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Peter V', geïmporteerd van het oude forum:
Op mijn R100RT van '80 zit achter de Bridgestone BT45 waarover op dit forum al een en ander is gezegd ivm aanlopen aan de cardan (band valt erg breed uit). Bij mij liep deze net niet aan, echter nu, na 7000 km, ineens wel, zij het in lichte mate en over ongeveer de helft van de bandomtrek aan de zijkant. Achteras-moer gecontroleerd, bandenspanning gecontroleerd (moest iets verhoogd maar dat had geen effekt), lagers geen enkele speling. Band is niet lek of leeg geweest, ook geen stoeprandjes meegepakt e.d.
Wel 600 km geleden een spijker verwijderd, die aan de zijkant van het loopvlak schuin was binnengedrongen en vlakbij het loopvlak aan de zijkant er weer uit kwam.
Ik weet wel dat het op te lossen is met een vulring, maar heeft iemand een idee hoe dit kan ontstaan?
Groeten, Peter V
Door het (in)rijden is het karkas wat soepeler geworden waardoor de band waarschijnlijk wat breder is geworden.
Dank voor je reaktie, dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Ik denk dat ik de band dus maar ga vervangen, dus geen BT45 meer, jammer want vooral de slijtvastheid bevalt mij goed.
Ik vraag me nog wel af waar een tussenring bij mijn RT met schijfrem geplaatst zou moeten worden, heeft iemand ervaring hiermee?
Met vriendelijke groet,
Peter V
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
Er is een iets bredere vulbus verkrijgbaar, maar ik heb zelf een extra ring van ongeveer 2 mm dik met wat vet in de cardan geplakt voordat het wiel erop gaat.
Werkt prima en ik heb inmiddels al weer meer dan 50000 km ermee gereden.
Advies: hou het bij BT45, want dat is inderdaad een fijne band en zorg dat het wiel dus iets meer naar links komt te zitten.
Gr.
Dick
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Ik blijf het toch vreemd vinden,
Ik kan me voorstellen dat een band een millimeter of zo breder wordt, maar dan nog.
Ook zonde om die band te vernieuwen, als een vulring van twee mm zou al uitkomst kunnen bieden.
Op mijn R90S ligt een BT45 met een zogenaamde breedte van 120mm, die is in werkelijkheid 112mm breed, en past perfect, loop ca. 7mm vrij.
Ik zou gewoon die ring monteren, en de band lekker opgummen.
Kun je later nog zien wat je eronder zet.
Chris
Hallo Dick en Chris,
Dank voor jullie reacties. Voordat de band ging aanlopen was de speling al zeer minimaal, 1mm of zelfs minder, dus veroudering zou toch wel kunnen. Ik ga het in het weekend eens proberen met die ring, al vraag ik me wel af of hij niet verschuift of uit de cardan valt als je wiel en / of as monteert.
Met vriendelijke groet,
Peter V
afgelopen vrijdag een nieuwe achterband (120/90-18) er in gezet. Was een Metzeler Lasertac met geschat 6 mm speling. Nieuwe band Bridgestone BT45 heeft geschat 7 mm speling. Motor is een R65 van 1986. Ik heb er nog niet genoeg mee gereden om een indruk te krijgen bij droog en nat weer.
Ik vraag me toch af hoe er zulke grote verschillen in vrije speling kunnen zitten.
- type motor dwz verschillende typen wielen of remsytemen? De 90s heeft een gespaakt wiel en trommelrem (toch?), de r65 heeft lichtmetalen wielen en trommel- of schijfrem? Mijn RT heeft een lichtmetaal wiel en schijfrem, de band loopt aan de cardan-kant dus aan, aan de andere kant heeft hij zo'n 7 mm speling tot de reactiestang van de remklauw-ophanging.
- maat van de band? Op mijn BT 45 staat nog 4.00-18, de nieuwere maatvoeringen wijken daarvan, dacht ik, enigszins af .
Iemand een idee?
Groeten, Peter V
Vrije speling van de band tov. de cardan bij mij doordat mijn R65 de enkelzijdige ophanging heeft. Door BMW waarschijnlijk van ontwerp uit al meer ruimte ontworpen. Eerste indruk van de nieuwe band (BT45) is positief.
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo allemaal.
Eventjes een tikje omhoog met dit onderwerp.
Ik ben toch benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit "probleem"
herkennen.
Toevallig heb ik ook net m'n banden vernieuwd van m'n R100rt '78 (modeljaar '79).
Dus ook met gietwielen, en een schijfrem achter.
De oude banden waren van Metzler, type: perfect.
Nu zitten er Brigestones op.
Type BT45f (3.25-19) voor,
en BT45r (400h-18) achter.
(De f, en de r, staan waarschijnlijk voor front en rear?)
Het viel mij bij het monteren van het achterwiel met de nieuwe band erop, ook al op dat het wel erg krap was.
De band is ook pas na montage van het wiel in de vork opgepompt, door de krapte, iets wat bij de metzler niet nodig was.
Er zit nu ongeveer 1,5 mm tussen de band en de cardan.
De band loopt niet aan.
Volgens mij wel een fijne band, al kan ik er ook niet alles over zeggen omdat ik de motor nog niet zo heel lang heb. (In rijdende staat, bedoel ik dan.)
Groetjes, kees.
|