03-15-2009, 03:37 PM
Reactie van bezoeker 'Casper Jans', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik heb een K100 RS uit 1988 die tijdens het rijden soms uitvalt. Soms duurt het 10s voordat hij weer wil lopen, soms een half uur.
Na een aantal keer op de vluchtstrook te hebben gestaan en wat onderzocht te hebben, hieronder een (was)lijst met de verschijnselen:
- Als de motor helemaal koud is, start hij altijd.
- Meestal treedt het probleem op tussen de 2 en 20 km rijden. Daarna loopt hij als een zonnetje.
- De toerenteller blijft werken tijdens het uitrollen in de versnelling (dit sluit volgens mij ontstekingsproblemen van de cilinders 1-4 uit omdat de toerenteller hetzelfde signaal krijgt als de bobine van 1 en 4.
- De lampjes van accu en olie blijven uit tijdens het uitrollen (dit sluit volgens mij contactslot en noodstopknop uit)
Ik heb een keer een LEDje aangesloten op de stekker van injector 4. Normaal knippert het LEDje tijdens het ronddraaien van de startmotor. Toen ik een keer op de vluchtstrook stond, heb ik weer het LEDje aangesloten en toen ging hij 1x even aan toen ik op de startknop drukte en 1x toen ik de startknop weer losliet.
Dit zei mij dat er iets met de injectie niet in orde was.
Bij de volgende keer dat het probleem optrad, het signaal van de ECU (pin8) naar de injectie-unit (pin1) gemeten. Daaruit bleek dat de injectie-unit geen signaal kreeg van de ECU om na iedere 2(?) omwentelingen in te spuiten.
Naar mijn idee blijven dan of een defecte Hall-gever van 2-3 of een defecte ECU als oorzaak over.
Kan iemand mij zeggen of deze redenatie een beetje klopt en hoe ik kan controleren of de ECU of Hall-gever kapot is? Het zou fijn zijn om eindelijk een keer van dit irritante en gevaarlijke probleem af te zijn.
Groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Casper Jans
Hoi,
Ik heb een K100 RS uit 1988 die tijdens het rijden soms uitvalt. Soms duurt het 10s voordat hij weer wil lopen, soms een half uur.
Na een aantal keer op de vluchtstrook te hebben gestaan en wat onderzocht te hebben, hieronder een (was)lijst met de verschijnselen:
- Als de motor helemaal koud is, start hij altijd.
- Meestal treedt het probleem op tussen de 2 en 20 km rijden. Daarna loopt hij als een zonnetje.
- De toerenteller blijft werken tijdens het uitrollen in de versnelling (dit sluit volgens mij ontstekingsproblemen van de cilinders 1-4 uit omdat de toerenteller hetzelfde signaal krijgt als de bobine van 1 en 4.
- De lampjes van accu en olie blijven uit tijdens het uitrollen (dit sluit volgens mij contactslot en noodstopknop uit)
Ik heb een keer een LEDje aangesloten op de stekker van injector 4. Normaal knippert het LEDje tijdens het ronddraaien van de startmotor. Toen ik een keer op de vluchtstrook stond, heb ik weer het LEDje aangesloten en toen ging hij 1x even aan toen ik op de startknop drukte en 1x toen ik de startknop weer losliet.
Dit zei mij dat er iets met de injectie niet in orde was.
Bij de volgende keer dat het probleem optrad, het signaal van de ECU (pin8) naar de injectie-unit (pin1) gemeten. Daaruit bleek dat de injectie-unit geen signaal kreeg van de ECU om na iedere 2(?) omwentelingen in te spuiten.
Naar mijn idee blijven dan of een defecte Hall-gever van 2-3 of een defecte ECU als oorzaak over.
Kan iemand mij zeggen of deze redenatie een beetje klopt en hoe ik kan controleren of de ECU of Hall-gever kapot is? Het zou fijn zijn om eindelijk een keer van dit irritante en gevaarlijke probleem af te zijn.
Groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Casper Jans