05-22-2009, 12:07 PM
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Om het vliegwiel er af te halen moet je volgens mij met een stukje gereedschap het vliegwiel blokkeren zodat dit niet kan verdraaien tijdens het losdraaien van de bouten. Daarna heb je geloof ik nog een extra stuk gereedschap nodig om het vliegwiel er af te trekken. Allebei redelijk makkelijk zelf te maken, hoe het moet staat in je werkplaatshandboek. Als je dat nog niet hebt, is nu een goed moment om dat te kopen, ook omdat er waarschuwingen staan over het demonteren van de koppelingsveer (hier moet bij de oude modellen eerst de spanning af).
Ook op http://bmwmotorcycletech.info/flywheelre...arning.htm staan waarschuwingen over het verwijderen van het vliegwiel, vooral over dat de krukas absoluut niet naar voren mag verschuiven terwijl je het vliegwiel er af hebt, anders schijn je de hele motor open te moeten slopen om één of ander ringetje terug op zijn plek te zetten.
Eerlijk gezegd zou ik me er niet aan wagen als de keerring niet lekt.
Om het vliegwiel er af te halen moet je volgens mij met een stukje gereedschap het vliegwiel blokkeren zodat dit niet kan verdraaien tijdens het losdraaien van de bouten. Daarna heb je geloof ik nog een extra stuk gereedschap nodig om het vliegwiel er af te trekken. Allebei redelijk makkelijk zelf te maken, hoe het moet staat in je werkplaatshandboek. Als je dat nog niet hebt, is nu een goed moment om dat te kopen, ook omdat er waarschuwingen staan over het demonteren van de koppelingsveer (hier moet bij de oude modellen eerst de spanning af).
Ook op http://bmwmotorcycletech.info/flywheelre...arning.htm staan waarschuwingen over het verwijderen van het vliegwiel, vooral over dat de krukas absoluut niet naar voren mag verschuiven terwijl je het vliegwiel er af hebt, anders schijn je de hele motor open te moeten slopen om één of ander ringetje terug op zijn plek te zetten.
Eerlijk gezegd zou ik me er niet aan wagen als de keerring niet lekt.