Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie R75/5
#41
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Heel zonde als men zoiets doet, want de weg terug is heel lastig! zo laat het zich slecht stralen, in tegenstelling tot de echte lakken.

Maar drammen zie ik niet hoor. zie het als puur gemeend advies.

Jasper
Reply
#42
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Hoe werd het origineel dan gedaan destijds, af fabriek dus, werd het spul niet gewoon gemoffeld of zo?
Reply
#43
hallo,
kan ik (conische) lagers reinigen met thinner in een ultrasoon om vuil & vet kwijt te raken of ontvet ik de boel dan teveel? (natuurlijk zet ik eea na afloop weer in vers vet)
tnx
bas
Reply
#44
Quote:hallo,
kan ik (conische) lagers reinigen met thinner in een ultrasoon om vuil & vet kwijt te raken of ontvet ik de boel dan teveel? (natuurlijk zet ik eea na afloop weer in vers vet)
tnx
bas
Moet heel goed kunnen als ze demontabel, dus uit elkaar te halen, zijn. Bij dichte lagers eventueel lagervet en lager wat opwarmen om het vet dunner te krijgen.
Reply
#45
Quote:<blockquote>hallo,
kan ik (conische) lagers reinigen met thinner in een ultrasoon om vuil & vet kwijt te raken of ontvet ik de boel dan teveel? (natuurlijk zet ik eea na afloop weer in vers vet)
tnx
bas
Moet heel goed kunnen als ze demontabel, dus uit elkaar te halen, zijn. Bij dichte lagers eventueel lagervet en lager wat opwarmen om het vet dunner te krijgen.</blockquote>lagers uit elkaar halen? volgens mij kan dit niet (geperst geheel) & daar gaat het nou om....uiteindelijk (naar ik aan neem, en dus mijn vraag) zullen de "tonnetjes" van een conisch lager zichzelf weer invetten met het vet wat zich rondom het lager bevind??
Reply
#46
Conische lagers hebben vaak geen kooi en zijn door de tonnentjes demontabel, zie oa: http://img390.imageshack.us/img390/1018/dsc063569rb.jpg

De balhoofdlagers die ik een keer vervangen heb waren in ieder geval demontabel.
Reply
#47
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Conische lagers hebben vaak geen kooi en zijn door de tonnentjes demontabel, zie oa: http://img390.imageshack.us/img390/1018/dsc063569rb.jpg

De balhoofdlagers die ik een keer vervangen heb waren in ieder geval demontabel.
De link toont ons een mooi conisch rollenlager MET kooi.
Iets wat 99,9% van dit type lager heeft.
Is ook noodzakelijk, zonder deze kooi werkt dit lager niet.

Bassie, gewoon schoonspoelen met een beetje peut, eventueel schoonblazen en nieuw vet erin.
Ultrasoon reinigigen e.d. is zwaar overdreven voor een standaardkwaliteit lager, en met name in deze toepassing.

Chris
Reply
#48
heb de koppelingsplaat gedemonteerd om te vervangen door een nieuwe.....
is het raadzaam om nu meteen de keerring te vervangen van de uitgaande kant...?
vliegwiel eraf mbv slagsleutel?
tnx
Reply
#49
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Om het vliegwiel er af te halen moet je volgens mij met een stukje gereedschap het vliegwiel blokkeren zodat dit niet kan verdraaien tijdens het losdraaien van de bouten. Daarna heb je geloof ik nog een extra stuk gereedschap nodig om het vliegwiel er af te trekken. Allebei redelijk makkelijk zelf te maken, hoe het moet staat in je werkplaatshandboek. Als je dat nog niet hebt, is nu een goed moment om dat te kopen, ook omdat er waarschuwingen staan over het demonteren van de koppelingsveer (hier moet bij de oude modellen eerst de spanning af).

Ook op http://bmwmotorcycletech.info/flywheelre...arning.htm staan waarschuwingen over het verwijderen van het vliegwiel, vooral over dat de krukas absoluut niet naar voren mag verschuiven terwijl je het vliegwiel er af hebt, anders schijn je de hele motor open te moeten slopen om één of ander ringetje terug op zijn plek te zetten.

Eerlijk gezegd zou ik me er niet aan wagen als de keerring niet lekt.
Reply
#50
Bassie,

check gelijk de stalen platen waar de koppelingsplaat tussen zit, deze mogen niet schuin zijn weggesleten.


Richard
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)