Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo R riders,
Ik rijd (nog net) geen Nikasil in mijn 1979-R100RS, maar heb wel een Nikasil vraag.
Welk bedrijf in NL kan twee Nikasil cilinders van een nieuwe inwendige laag voorzien?
Mis ik iets bij de Hobbyist?
In de Mahle cylinders (diameter 90 mm) zijn kleine bobbeltjes ontstaan (ca 4 mm diameter) en op sommige plaatsen kleine stukjes van de harde laag weggebroken.
Ik denk dat het doorgaan ermee snel zuigerveer schade geeft.
Zuigers zijn (nog) perfect maagdelijk, dus vandaar de vraag.
Het gaat om Mahle ZN4 W1 cylinders.
Wie weet raad?
Reactie van bezoeker 'Peter vOossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha Louis, al met Stolk in Rotterdam Schiebroek gecontact ?
Grt, Peter v Oossanen
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi R riders,
Nog enkele gegevens over het nieuw opzetten van een Nikasil laag zijn vergaard.
Nikasil is een merknaam van de zuigerfabrikant Mahle, die een keramische hard-anodiseerlaag beschrijft die o.m. gevuld is met Nikkel carbide.
De firma Rimota in Duitsland kan de oude laag wegslijpen, een nieuwe opzetten, die weer op maat slijpen en een nieuw hoonpatroon aanbrengen. Alles met diamanten gereedschap.
Powersseal in Nuenen biedt een soortgelijke behandeling aan, maar definieert niets over de laag op haar website.
De kosten zijn bij beide bedrijven vrijwel gelijk: ca Euro 250 per cylinder, dus 1000 voor een 4 cylinder blok (Kever competitie etc)
De laag zou minder interne zuigerwrijving hebben en bij hogere toerentallen gaat dat meer vermogen aan de krukas leveren. Het is nog steeds een van de beste
lagen voor de cylinder, al hoewel er ontwikkelingen zijn.
Opvallend is hier dat een laagje van 0,25 mm dik voor een 4 cylinder ongeveer even veel kost als een oudere, wat onderhoudsbehoeftige BMW.
De R100RS groeten, Louis
Hoi Louis,
Interessante informatie. De vreselijk hoge prijs maakt een keuze voor een ander blok/ motorfiets een stuk gemakkelijker lijkt me. Je boft nog dat je een 2- en geen 4-cilinder blok hebt... Ik vraag me af hoeveel km's jouw R100Rs heeft gedraaid. Ik heb namelijk niet eerder gehoord dat de nikasil coating van een cilinder was aangetast/ afgesleten.
Groet, Hans
Antwoord op eerste vraag:
Het waren Mahle aluminium cylinders, 90 mm boring, code 90 ZN4 W1
kleine bobbeltjes in loopvlak en enkele uitgebroken stukjes zijn zichtbaar.
Oorzaak is corrosie na lang stilliggen.
Mijn model 1978 R100RS heeft 153.000 km en stalen cylinders, en de eerste zuigerset en cylinders, die nu langzaam sporen van slijt gaan tonen aan de top bij de omkering van de zuiger.
Groetjes,
Louis
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:
Oplossing : koop een POWERSETJE !!
nicasil laagje kost ongeveer €500 +nieuwe zuigers €300-
Ben je al ongeveer €800- kwijt.(powersetje kost bijna evenveel)
En een powersetje heeft ook nog eens lichtere zuigers ! en zal waarschijnlijk ook nog eens sneller zijn dan orgineel.
Maar ik kan het heel goed begrijpen als je de cilinders orgineel wil houden.
Honen +overmaat zuiger is het goedkoopste.
succes met je keuze
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Overmaat zuigers kan niet met Nikasil omdat er geen ijzeren bussen in zitten, als je naar een overmaat zou gaan zit je direct in het aluminium. Honen kan wel maar alleen om de cilinder een beetje schoon te maken.
En het kan best zijn dat je bij een nieuwe Nikasil laag niet eens nieuwe zuigers nodig hebt maar dat nieuwe veren voldoende zijn.
Bedankt voor de informatie.
Ik ga m'n R100RS (nu 153.000 km) als het zo ver is toch wel omzetten op Nikasil. Maar de compressie druk is aan beide zijden nog best goed, een bar of 12.5 / 13.
Het is nog steeds zo dat Nikasil minder wrijving heeft tussen zuiger en cylinder vergeleken met een stalen cylinder.
De methode, het Nikasilproces werd in 1967 gepatenteerd door Mahle en in 1970 won Porsche de 24 uur van Lemans als nummers 1 , 2 en 3 ermee.
Vooral de mindere wrijving bij hoge toerentallen laat eenzelfde motor meer krukas vermogen leveren en de motor zelf blijft er koeler bij.
In theorie zou je er zuiniger mee kunnen rijden.
De 90 mm Mahle cylinders die ik noemde horen op een LIMBACH sportvliegtuig motor. Dat VW kever gebaseerde blok levert bij 78.4 slag en 90 boring 80 pk bij 3400 tpm. Dat zou, indien getuned voor hogere toerentallen dus 160 pk zijn bij 6800 tpm, dus 80 pk/ltr. Een oude R100RS haalt 70 pk/ltr maar met dezelfde setting, Nikasil cylinders met ca 1: 9,5 of 1:10 compressie komt er wellicht 77 tot 80 pk uit
Groetjes. Louis.
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik stond een jaar geleden voor dezelfde keus maar ik had geen nikasil wand.
Dat was ik even vergeten bij jou, dus honen/overmaat zuiger gaat niet.
(ik heb een R100/7 gerestaureert).
Maar als je weet dat de kosten wel eens hoog kunnen oplopen, waarom overweeg je dan niet een nieuw power setje? heeft ook een nikasil wand ! en lichtere zuigers !!!
Als ik een R100RS had zou ik het wel weten! dan gooide ik er een power setje op!
weet je zeker dat ie straks beter loopt!!
Er zijn al tientallen (en meer) die het ook gedaan hebben,tot volle tevredenheid.
Mijn enige ervaring is dat ik een proef ritje heb mogen maken met een power setje erop, rijdt fantastisch!. Trekt een stuk sneller op en meer kracht.
Alleen ik personelijk geef daar niet zoveel om,als ik meer kracht wil koop ik wel een jappanner.
nogmaal succes met je keuze.
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:
Als je ruim 150000 met de 'echte' gietijzeren heb gereden en nog steeds een acceptabele compressie aanwezig is, wat is in vredesnaam dan het voordeel in de praktijk ? temp en wrijving winst is theoretisch te verklaren maar in de praktijk niet.(nikasil had niet ineens meer pk's)
Misschien kan je een armer mengsel aan door de lagere cilinderwand temp. waarin dan weer iets meer speel ruimte is.
Bij nikasil (is het niet dacht ik, galnical ofzo??) moet ook de boel open tbv nieuwe zuigerveren rond de ton. Stel je laat na 170000 je cil slijpen en nw zuigers erin, dus weer voor vele km in orde.
Gietijzer is echt prima, zeer duurzaam.
Groeten.
|