Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afgebroken bout carter R90/6
Ik heb de carterpanpakking vervangen omdat de oude lekte, ik had de wanden proper gemaakt, de pakking geplaatst (zonder vloeibare) en alle bouten aangedraaid, gezien de pakking na het starten nog lekte heb ik alle bouten één voor één nog eens aangedraaid tot natuurlijk 1 van de 12 boutjes brak, het gaat over het boutje : laagste punt van carter 2de van rechts.

Probleem is dat ik tot een bmw garage moet geraken, dat is zo'n 15km, ik weet niet hoeveel olie hij gaat verliezen als de motor op volle toeren draait (na het starten, heeft 2 minuten gedraaid, had ik de ochtend erna een plas olie van 10 cm).

Mijn vraag is als ik nu extra vloeibare pakking gebruik en de carterpan dan terug vast zet met een boutje te weinig ik de 15km tot de garage ga halen, hoe sterk is vloeibare pakking ???

Is het aan te raden om nieuwe boutjes te gebruiken of breken de nieuwe net zo snel als boutjes van 35 jaar oud ?

Lijkt mij ook gevaarlijk om met een lekkende carterpan te rijden -> olie tegen achterband.

Of is dit allemaal verloren moeite en kan ik beter een motortrailer huren ??

Groet

kristof
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Olie af laten.
Pan verwijderen.
Tube vloeibare pakking leeg knijpen ;-)
Monteren en laten drogen.
Olie vullen.
Starten/stoppen en pijl controleren.
Rijden maar :-))

Vloeibare pakking klaart de klus.....
Reply
Kristof,

Gaatje in de afgebroken bout boren en met een links draaiende tap het stukje eruit draaien. Nieuwe bout erin en klaar.

Richard
Reply
Olie op peil, kan je volgens mij altijd die 15 km overbruggen. Let wel op je olielampje. In die 15 km kan je volgens mij geen schade krijgen van een te warme motor(daar is de olie ook voor) wel van te weinig olie maar daar is het lampje voor. Geen druk dan gaat ie gewoon branden=>direct stoppen.
Een vlek van 10 cm lijkt heel veel olie maar is nog geen borrelglas vol.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Van de week de carterpanpakking van mijn r80-7 vervangen en bij het losdraaien brak een boutje af, een van vooraan.
Pan eraf, gelukkig stond er nog een stompje bout, dit 24 uur behandelt met wd40.
daarna carterdeel verhit, voorzichtig. en met grip tang kreeg ik hem eruit!
Dus kijk even waar hij gebroken is.

Grt, Peter

ps, mijne is zonder vl br pk dicht
Reply
Ik moet ook het pakking vervangen maar wordt nu een beetje bang om ze los te draaien. Hoe ga ik dat aanpakken??
1 boutje van het dekseltje van het filter is volgens mij dol. Hoe kan ik dat het beste oplossen. Volgens mij zitten er ook te lange boutjes in. Weet iemand wat de normale maat is?
Reply
Een momentsleutel kan helpen om een bout niet te vast te draaien waardoor het zichzelf kapot trekt. Voor carterpanbouten staat 9-12 Nm of 0,9-1,2 kgm.

[img]/import/photos/p31616s.jpg[/img]
Reply
Is het raadzaam de oude bouten te vervangen door nieuwe, of gaan ze even snel stuk ?

Kristof
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Olie op peil, kan je volgens mij altijd die 15 km overbruggen. Let wel op je olielampje. In die 15 km kan je volgens mij geen schade krijgen van een te warme motor(daar is de olie ook voor) wel van te weinig olie maar daar is het lampje voor. Geen druk dan gaat ie gewoon branden=>direct stoppen.
Een vlek van 10 cm lijkt heel veel olie maar is nog geen borrelglas vol.
Als het olielampje gaat branden is het TE laat. Het is geen olie pijllampje maar een olie druklampje.
Niet doen dus volg de tip van kijk waar is het boutje afgebroken en tube vloeibare pakking leegknijpen, daar heb ik meer vertrouwen in.
Reply
Nou als het olielampje gaat branden is het nog niet te laat maar je moet dan wel gelijk de motor stilzetten. Als hij dan wel gelijk kapot zou zijn hoefde het lampje er ook niet op te zitten want dan merkte je het vanzelf.......;-)
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)