Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van enkele naar dubbele schijf R80RT
#1
Reactie van bezoeker 'Ed van Oerle', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil de enkele remschijf van mijn BMW R80RT uit 1989 vervangen voor een dubbele schijf. Inmiddels heb ik twee (bijna) nieuwe schijven en een extra remklauw gevonden. De remklauw komt van een K75.

Wie heeft antwoord op de volgende vragen:
- Hoe ga ik van de bestaande remklauw naar de tweede? Zijn daar bij de Hobbyist standaard sets voor te koop?
- Ik heb in dit forum gelezen dat mogelijk het reservoir remvloeistof op het stuur te klein is. Klopt dat?

Alvast bedankt voor de reacties/suggesties.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ed,
ik denk dat je een andere rempomp nodig hebt, je moet 2 x zoveel olie erdoor drukken. Denk aan de 15 millimeterpomp die de hobbyist te koop heeft. Bijbehorende binnenwerk is uiteraard ook nodig.
Verder kan het zijn dat je iets langere bouten nidug hebt voor de bevestiging van de schijven op het wiel, dat weet ik niet zeker. Er komt een extra schijf bij, dat vraagt ongeveer een kleine centimeter extra boutlengte. Ik weet niet of die ruimte in de nu aanwezige bouten zit.
Verder moet het gewoon kunnen.
Groeten,
Egbert
Reply
#3
Ikheb een R65 met maar 1 remschijf, maar aan de lege kant zit een kleine ring (schijf) onder de bouten die even dik is als een remschijf. Die ring vervalt dus bij het monteren van de tweede schijf.
Reply
#4
Ed,
Je hebt een verdeelblokje nodig, wordt gemonteerd onder de tank tegen het balhoofd, remleiding vanaf de hoofdremcylinder gaat naar het verdeelblokje, vervolgens vanaf het blokje met twee vaste- en flexibele leidingen naar de remklauwen.
Groeten, Thijs
Reply
#5
heb je ook niet een andere vorkpoot nodig om de remklauw aan te bevestigen ?
Reply
#6
Best kans dat het blokje al onder de tank zit.
Je kunt ook gelijk 2 rvs flexibele leidingen direct naar de remmen brengen.
Op de rechter poot zitten al gaten voor de 2e klauw.
Is de klauw ban de k75 gelijk aan die van je eigen motor (zuiger diameter)?
Heb hem destijds af fabriek laten monteren volgens de dealer was de hoofd rem cilinder anders (groter) dan degene met een schijf.

Pieter

Reply
#7
Kwam net nog een andere oplossing tegen.
Gewoon de twee klauwen doorverbinden d.m.v een leiding.
Van een klauw de ontluchtingsnippel verwijderen en vervangen door een leiding welke naar de andere klauw gaat.
Ik vind dit niet echt fraai, maar het schijnt te kunnen.
www.maxbmwmotorcycles.com

Groeten, Thijs
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...g=34&fg=05

bij mijn r80 van 1988 met dubbele schijf zijn af fabriek de remklauwen met een leidinkje met elkaar verbonden,leiding loopt onder het spatbord door en staat absoluut niet lelijk.

henry
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn R80rt uit 1986 met enkele schijf zit het verdeelblokje onder de tank er al. Ik heb ooit een tweede schijf en klauw gekocht en kon die zonder problemen monteren. De voorpoten zijn voorbereid, blokje aanwezig.
Je hebt wel de metalen leiding in de kuip, het verloopje onderaan de kuip en de rubber slang van de kuip naar de remklauw nodig.

Maar 1 maar...
Als je de remcylinder (bij de hendel) niet vervangt, moet je twee keer pompen om remdruk te krijgen. Dat is levensgevaarlijk, nooit doen, dus ik rijd nog steeds met 1 schijf (ooit kom ik een 2e hand rempompje voor 2 schijven tegen en montgeer ik het hele zaakje weer.)


suc6

robbert.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)