Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speling Cardan
#1
Ik heb net een "nieuwe" BMW K100RS 16v ABS uit 1990 gekocht met 100.000 km en als ik internet mag geloven (en dat doe ik) dan is de cardan met zijn tandjes een zwak punt. Dus ben een beetje bang dat de cardan niet helemaal goed is
Maar :

Hoe controleer nou precies of er speling in je cardan zit?
En waar meet je dat ? Ter hoogte van de velg of bovenop de band?
Wat zegt dat als er teveel speling in zit?

Oh ja... zie ook foto. maar dat is vnl. omdat ik hem wil laten zien :-)
Reply
#2
Hallo. Ja sorry, Ben net nieuw maar de foto is niet meegekomen. Nieuwe kans
Reply
#3
Quote:Hallo. Ja sorry, Ben net nieuw maar de foto is niet meegekomen. Nieuwe kans
Nu dan. Laatste keer. Was een beetje te groot ?


[img]/import/photos/p31555s.jpg[/img]
Reply
#4
Mooie motor en goed onderhouden zo te zien! De kans op speling in de cardan lijkt me dan ook niet zo groot. Wat ik ervan weet is dat je speling kunt voelen door het achterwiel beet te pakken en heen en weer te duwen. Als het goed is, voel je dan geen speling op het grote lager in het differentieel. Voor de rest zou ik me er niet al te druk om maken. Wat je eventueel wel kunt doen (is zelfs raadzaam) is controleren of de vertanding van je cardanas niet helemaal droog draait. Het is goed om deze elke 15-20.000 km met speciaal Staburags-vet te smeren.

Groet en veel rijplezier, Hans.

Groet, Hans
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die beruchte vertanding kan je simpel kontroleren.

Wiel eraf, schokker los en de eindaandrijving loshalen, nu zie je de as uit de achtervork steken, deze vertanding moet je nakijken en smeren.

Het best doe je dat nu, en verder bij elke achterbandwissel, smeren met een MoS2 vet, met een ouwe tandenborstel de hele lengte lekken intjetten.

Groeten, Paul.

Reply
#6
Is dat de Molykote BR2 plus of de Molykote G-N?
Reply
#7
Quote:Hoi.

Die beruchte vertanding kan je simpel kontroleren.

Wiel eraf, schokker los en de eindaandrijving loshalen, nu zie je de as uit de achtervork steken, deze vertanding moet je nakijken en smeren.

Het best doe je dat nu, en verder bij elke achterbandwissel, smeren met een MoS2 vet, met een ouwe tandenborstel de hele lengte lekken intjetten.

Groeten, Paul.
Is het niet verstandig om de andere kant ook te smeren ik meen dat dit ook zo staat beschreven bij Meijerink.

Ik heb destijds de as vervangen voor een gereviseerde versie van de Hobbyist.

Groetend,

Ron
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

@Bart, beide bevatten MoS2 en dat goedje doet het eigenlijke werk.
Welke van de 2 de betere is, weet ik niet, maakt hier niet zoveel uit, denk ik.

@rbru, het is het schuivende deel wat het meest te verduren heeft, die moet je regelmatig smeren.
De vaste verbinding op de bakas is minder gevoelig, maar een lik vet af en toe kan zeker geen kwaad.

Groeten, Paul.

Reply
#9
Bedankt Paul. De G-n "plakt" beter volgens mij. Die ga ik dus nu ook op mijn priceas en koppeling smeren. Is ongeveer 10 euro duurder.
Reply
#10
Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie input! Aangezien ik nog nooit een motorachterband ,fiets is wel gelukt Smile, heb gedemonteerd en nu zeker met een cardan maar wel de tandjes wil gaan invetten heb ik de volgende vraag :

Moet ik eerst de cardanolie eruit laten lopen om bij de tandjes te komen ? Heb net de cardanolie ververst.

Gr.,

Jo
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)