Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo allen,
Ik heb een BMW R60/7 met een R80 blok eronder. Er hangt een loeizware zijspanbak aan, oude Ural bak, van binnen en buiten al diverse keren plaatwerk vervangen/aangelast.
Het probleem is dat het span zeer vlot optrekt, maar als ik 110 km/pu in z'n 4 rij en overschakel naar 5 dan is het gebeurd met optrekken. Ik heb dan meer dan de helft gas over. Span loopt wel erg zuinig. Ik heb afgelopen week de hele span nagekeken, carbs grondig gereviseerd, compressie gemeten (10 op links, 9,8 op rechts), originele 45 sproeiers.
Ik zou graag willen dat ie top wat harder loopt.
Wat zou de beste optie zijn?
grotere sproeiers, cardan overbrenging (welk type), stroomlijn (kuip, ruit oid. Heb er de pest aan...) of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat het een zware combi is die gewoon niet harder kan.
Graag tips, advies!!
Over 2 weken weer naar Elefantentreffen....
[img]/import/photos/t5158s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
de andere seite...
[img]/import/photos/p31458s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Mike, je weet ook zeker dat de ontstekingsvervroeging goed werkt?
Je hebt nog de orginele eindoverbrenging? Soms met een (juist) kortere overbrenging kan je een hogere top bereiken, de motor komt dan ook vaak beter in zijn koppelgebied.
Je moet je wel voorstellen dat de luchtweerstand echt fors is met een zijspan.
Je kan helaas niet even proefrijden zonder span?
Ziet er wel gelikt uit hoor.
Mogelijk reageert Egbert hier op hij heeft een R80 met ural of dnepr bak er aan.
Ik heb geen idee wat voor overbrenging hij heeft.
Misschien levert de zoek optie hier ook nog wat op
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Een R80 heeft nou niet echt vermogen in overvloed en heeft moeite om de boel te versnellen in de 5e gang.
Zoals al gezegd, ms dat een kortere overbrenging uitkomst brengt, kan je altijd eens proberen.
Of verwen de motor met een setje Siebenrock 1000cc cilinders, dat werkt echt goed.
Ter vergelijk, mijn span, R90/6 motor, 15" wielen en een 34/11 eindaandrijving loopt in de meeste gevallen gewoon door in toeren, behalve als het stijl omhoog gaat of bij stevige tegenwind.
Dan zou het een tandje korter mogen.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
De vervroeger, dat zou wel eens kunnen. Ik haal vanavond de bak er wel (even...) af en ga proef rijden zonder bak.
Een maat van mij had het over versleten zuigerveren, maar dat lijkt me sterk, want hij (of zij) gebruikt geen olie, walmt niet en heeft compressie van 10.
Om nou gelijk een Siebenrock-setje op te gooien...
Kijk, als het blok nou versleten was ok, maar 800 euro neer te leggen om iets meer top te krijgen.
Ik ben van mening dat het wel in die fiets (blok) zit,maar dat het er niet uit komt.
Mocht het de vervroeger niet zijn dan probeer ik wat andere sproeiers en/of een andere cardan-overbrenging, denk ik. Het blijft gewoon vreemd dat je op volle snelheid (ca. 110 km.p.u) meer dan de helft gas over hebt en toch super zuinig lopen (ik dacht 1:14).
ALs je weet dat de bak net met 2 man te tillen is (zonder frame...) dan vind ik dat barre zuinig en lijkt me niet gezond voor het blok.
Maar goed, eerst maar eens proberen te rijden zonder bak (als het frame inmiddels niet krom is...). ;-)
By the way heb je wel een 55 pk versie van de r80 of heb je een 50 pk versie?
Reactie van bezoeker 'P v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha Mike,
rijd je hier al lang op ?
het stuur lijkt me namelijk wat smal voor een zijspanner.
is maar een idee, zeker met je reis in het verschiet
grt, peter
mijn ural 650 uit 96 haalt ook de 110 maar dan is het op, en zeker niet lang achter elkaar.....is dacht ik 34 pk...
hoi
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Passant, heb geen flauw idee, hoe kun je dat zien, de code ?
Ik ben niet echt een BMW-man, en rijd op meerdere motoren.
Ik ben vorig jaar ook met deze span naar Altes Elefantentreffen geweest. Vanaf mijn huis ca. 350 km. en had geen problemen met het korte stuur. Tuurlijk stuurt een breder stuur makkelijker, maar dan krijg ik hem de stalling niet in. Het hele spul is nu al breder dan een auto...
Reactie van bezoeker 'P v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha Mike,
als je het bloknummer op een vin decoder site intik, kan je daarachter komen.
http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
Grt, Peter v Oossanen
|