01-31-2009, 07:51 PM
Welk vet smeren jullie op de primaire as uit de versnellingsbak welke op de koppelingsplaat aangrijpt? Ik heb "copaslib"staan, kan dat?
vet op de primaire as
|
01-31-2009, 07:51 PM
Welk vet smeren jullie op de primaire as uit de versnellingsbak welke op de koppelingsplaat aangrijpt? Ik heb "copaslib"staan, kan dat?
01-31-2009, 09:24 PM
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:
Die vraag is al vaker gesteld. Telkens komt er weer een eindeloze discussie over vet zus en vet zo. Kopervet is geen smeermiddel, maar een montagepasta voor remblokken tegen het piepen. BMW schrijft voor de primaire vertanding Staburag van Klüber voor en geloof me iets beters is er niet voor deze toepassing. Niet op de as aanbrengen maar alleen op de binnenvertanding anders wordt het vet dat je teveel aanbrengt op de koppelingsplaat geslingerd en dat wil je niet. Het BMW bestelnunmmer is 07559056992. Het is niet goedkoop . Volgens mijn ETK €.19,33 ex BTW, maar dan heb je ook wat. Sucses! Wil
01-31-2009, 10:37 PM
Heb een paar keer een lik van het goedje in een klein plastic zakje meegekregen van een niet erkende, maar zeer bekwame, BMW-sleutelaar. Je hebt immers niet veel nodig.
01-31-2009, 11:55 PM
hier wat meer info over Staburag:
http://www.bmwr.nl/phpBB3_bmwk/viewtopic.php?f=12&t=271 Dit is de site van Bert Meijerink.
02-01-2009, 12:21 AM
is dat het zelfde vet wat op de aandrijfas van een K100 moet zitten?
02-01-2009, 10:13 PM
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Die vraag is al vaker gesteld. Telkens komt er weer een eindeloze discussie over vet zus en vet zo.Kopervet alleen voor montage van remblokken? Sorry maar dat is toch wel erg grote onzin. Kopervet is een soort antivreetmiddel voor statisch belaste contactvlakken, zoals bv je cardanvertanding en inderdaad ook je primaire as. En dan over Staburag: kennis van me ging dit ooit kopen bij een BMW dealer, daar kenden ze het niet eens. Toch maar weer kopervet gebruikt. En ook mijn eigen BMW heeft het er ruim 250.000 km mee vol gehouden.
02-01-2009, 11:40 PM
als ik het een beetje begrijp is er vet en vet. Volgens de site va Molykote zou Molykote BR2 plus gewoon moeten kunnen. Geschikt voor zware belastingen en spiebanen, grote hechtkracht op metaal. Goed is volgens mij goed.
Toen ik het uit elkaar haalde dacht ik eigenlijk dat er een koper vet op zat, maar dat weet ik natuurljik niet zeker. In het werkplaats boek van Peeters staat alleen "speciaal vet" en verwijst dan naar een hoofdstuk waar het vervolgens niet staat. Hoe spannend is het nu eigenlijk?
02-02-2009, 03:36 PM
Bart,
Spannend is het niet, het kan je een ingaande as kosten van de versnellingsbak en koppelingsplaat. Het voordeel is als er vet op die as zit dan schakeld de bak een stuk beter omdat de koppelingsplaat beter heen en weer kan schuiven. Stubarag vet werkt. als alternatief kan je ook vet halen bij Porsche want de opbouw blok versnellingsbak met droge plaat is hetzelfde. Richard
02-02-2009, 04:18 PM
Quote:Bart,Als alternatief is kranenvet (bij een loodgieter te halen) misschien een alternatief.
02-02-2009, 04:28 PM
In principe zit het systeem zoals bij de boxer in elke geschakelde auto. Droge koppeling op een primaire as. Welk vet gebruiken die dan? En die molykote BR2 Plus is dat nu wat? Wordt dus wel in het K100 boek beschreven voor de droge aandrijfas. Niemand ervaring?
|
« Next Oldest | Next Newest »
|