Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kentekenplaat blauw of geel
Reactie van bezoeker 'Herman buitelaar', geïmporteerd van het oude forum:

Chris gelijk ? apk vanaf 94 ??????????????????????????

apk is vanaf 85, om maar iets te noemen.

Grt, H. Buitelaar
Reply
Ik ben het met Chris en Egbert volkomen eens. wat Herman buitelaar betreft over de apk sinds 1985. Op internet kwam ik het volgende tegen. De apk is vastgelegt in de wegenverkeerswet 1994. kan daarvoor ook al wel iets van geregeld zijn, maar dat kan ik niet terugvinden.

Personenauto
De APK vindt zijn wettelijke grond in de Wegenverkeerswet van 1994. In deze wet wordt een onderscheid gemaakt tussen personenauto’s en bestelauto’s enerzijds en vrachtauto’s anderzijds. Voor personenauto’s geldt de verplichting dat deze gekeurd moeten worden voordat deze drie jaar oud zijn. Daarna volgt jaarlijks een keuring van de auto. Voor bestelauto’s geldt hetzelfde keurschema als voor personenauto’s. Bestelauto’s zijn auto’s die beladen niet meer mogen wegen dan 3500 kilo. Voor de keuring van personen en bestelauto is de datum eerste toelating van belang. U vindt deze op het kentekenbewijs deel I, links onderaan. Drie jaar na deze datum moet de auto zijn goedgekeurd. De APK keuring mag plaatsvinden 2 maanden voorafgaand aan deze datum. Zou je de auto precies twee maanden van te voren laten keuren dan heeft de APK een geldigheidsperiode van 14 maanden.

Einde quote.

Ik wil geen partij kiezen voor iemand hier, maar kan me wel erg opwinden dat er op dit hobbyist forum zo vaak wordt afgegeven op anderen. Steeds weer een wellis nietis spelletje waardoor ik hier nog maar amper vertoef. Dit is een technisch forum, geen forum om elkaar zwart te maken. Als iedereen nu eens zou proberen om respect te tonen aan een ander, zelfs als die het inderdaad beter weet, zou dat de leesbaarheid op dit forum verbeteren. Want volgens mij komen er hoofdzakelijk mensen met een probleem en een oplossing, hoe goed of slecht die dan ook is. Maar wel steeds met de intentie om een ander te helpen of op weg te helpen.

Ik wens jullie veel wijsheid toe.

Het complete artikel lees je hier http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=4

Reply
Reactie van bezoeker 'H. Buitelaar', geïmporteerd van het oude forum:

http://www.rdw.nl/nl/overrdw/archief/apk...004_02.htm

apk 1 per 1981

apk2 per 1985 inderdaad

Grt Herman
Reply
Herman dank je wel. Is dat vraagstuk ook weer opgelost. En ik ben weer wat wijzer.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had de info van autobelastingen.nl en deze gecheckt met het geheugen van een kentekenplatenfabrikant.
Aangezien deze info beide wees op 1994, heb ik deze voor correct aangenomen.
Blijkbaar niet goed dus, sorry voor deze slordigheid.
Blijf het toch vreemd vinden dat de twee sites, deze tegenstelling hebben.
ik ga eens informeren bij de RDW over de definitive datum, ik twijfel nu.
1985/1994?

Groetjes: Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'P v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, ik weet dat mijn vader zijn bejaarde Taunus weg deed, vroeg in de jaren 80, omdat de apk eraan kwam en de taunus te veel 'ontbonden' was ;-)

Dus 84 is het, alleen is het in een andere wetgeving opgenomen in 94.

misschien moest dat weer voor Europees gedoe ?

Grt, Peter v Oossanen
Reply
Reactie van bezoeker 'Wim RS', geïmporteerd van het oude forum:

Toch wel een beetje lastig deze discussie :-(

Mijn RS heeft een toelating van 12 juni 1978, dus geen blauwe plaat, maar het bouwjaar af fabriek is dec 1977 dus eigenlijk wel een blauwe plaat .

12/77 6088227 tot 6088395

Die ga ik er dan ook lekker opzetten :-)
Reply
Ja Wim rs ik zit met het zelfde probleem kijk maar bij onderwerp r100/7.
groeten,Frits[s]
Reply
Bouwjaar is voor de RDW niet relevant, het is het tijdstip van toelating. Allen als dat niet kan worden vastgesteld, dan geldt het bouwjaar.
Reply
Precies wat hansl zegt. Bouwjaar telt niet. Datum van het kentekenbewijs is wat telt. Daarnaast: er rijden heel wat motoren met blauwe platen rond die daar helemaal geen recht op hebben. Er ooit op gezet en niemand die er naar kijkt. Maar als je een wakkere agent hebt, heb je meteen pech. Aan de andfere kant: omdat het geen speerpunt is in de opsporing wordt er niet actief op gezocht of naar gekeken. het komt zelfs voor dat de politie niet eens weet wat de exacte regel is.

Overigens: Op 3 januari 1978 kreeg ik met mijn net aangeschafte en opgehaalde BMW R100S één van de allereerste bekeuringen omdat er een blauwe plaat op zat. Die was door safe motors toen aangevraagd en alvast gemonteerd op 30 december 1977. Met het kentekenbewijs overschrijven werd er toen nog even gewacht omdat er dan 1978 op stond wat naderhand met inruilen meer waard was.

Ach ja zo ging dat in die jaren. Helaas bestaat deze XU-16-85 niet meer......alleen de foto's resten. En de blauwe plaat heb ik ook nog ergens. Want ik moest dus een gele kopen en laten zien toen op het bureau.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)