Posts: 1
Threads: 1
Joined: Jan 2009
Reputation:
0
Mijn frame heeft een aantal optische roestplekken, vliegroest noemen ze dat zo mooi. Niks mooi; ik wil uiteraard een strak frampje op mijn geweldige gummikuh. Nu kan ik natuurlijk wat menie en spuitbus gebruiken, maar zit nu toch er over te denken om het blok het frame uit te lepelen, en dan te laten stralen en poedercoaten (kan mijn blok ook meteen gestraald). Mijn vraag is kan je het complete blok in een keer uit het frame halen, of moet je echt eerst de versnellingsbak loshalen? En als ik toch de versnellingsbak loshaal, is die er dan weer eenvoudig later op terug te zetten of heb ik een arsenaal BMW gereedschap nodig.
Ik denk dat ik gewoon naar een indicatie van tijd/moeite opzoek ben....
Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum:
Type motorfiets:
BMW r80 RT, 1987
Monoshock
Ik ben met dezelfde klus bezig. Het frame is nu zover klaar dat het weg kan. Heb in alle schroefdraad een bout gedraait en alle delen welke niet mogen worden gestraald af gedicht met doppen, plaatjes etc. Een heel klusje alles bij elkaar en dan straks weer opbouwen en hopen dat ie het doet. M.n de bedrading wordt spannend.
In het werkboek staat dat je de vier boutjes waarmee de kruiskoppeling aan de bak wordt gebout moet vervangen. Is dat echt nodig maar waarom?
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:
Slijtage.
Verklaring: op sommige plekken zitten bouten en moeren met voorspanning gemonteerd. Het staal vervormt daarbij. Eenmaal weer losgedraaid kan diezelfde vervorming=voorspanning niet opnieuw verkregen worden. Ergo: nieuw monteren. Als je dat niet doet kan door metaalmoeheid de zaak losraken. En dat wil je niet op die plek.
Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum:
Geweldig, dat is goed nieuws.
Achterkant is al kaal, moet ik nog wel even (ahum) de kuip verwijderen, kabels en voorvork. Kan niet veel werk zijn toch? ;-)
Vroeg me trouwens ook af of een blok te stralen is in z'n geheel. Dus met cilinders erop, of loop je dan de kans dat de pakkingen eruit worden gestraald... . Uiteraard zonder carburateurs, gaten gedichts
en de bak er weer opgeschroeft.
Reactie van bezoeker 'R90S', geïmporteerd van het oude forum:
Tjeerd
Ik heb mijn blok gestraald terwijl het in elkaar zat. Motivatie hierachter was dat waar olie zit mag geen glasparel komen. en als de olie er niet uit kan kan de glasparel er niet in. Echter wel de deksels van luchtfilter en kap startmoter gemonteerd met tochtband ertussen. Dit ook met ontstekingsdeksel gedaan en hiervan ook de gaten van binnen uit dicht gemaakt. Na stralen al dat soort zaken verwijderd en schoongeblazen met perslucht. Alle deksels daarna apart gepareld.
Succes René
Hoi Rene,
Het is wat Chris zegt.
Een kennis van me pakte op deze manier z`n 6 cyl. Triumph motorblok aan. Liep na 20 minuten volkomen in elkaar. Ikzelf heb het blok van m`n R60/2 gewoon met behulp van boormachine schoongeborsteld, daarna cylinders verwijderd en gestraald. Eerst goed heel goed ontvetten anders krijg je die troep nauwelijks weg. Ook alle gaten goed dicht tapen en daarna uitgebreid droog schoonblazen.
Gr.
Ab
Tja de praktijk wijst na 80d km dus duidelijk anders uit. Zo zie je maar men is nooit te oud om te leren als je er maar voor open staat.