Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor uit frame
#1
Mijn frame heeft een aantal optische roestplekken, vliegroest noemen ze dat zo mooi. Niks mooi; ik wil uiteraard een strak frampje op mijn geweldige gummikuh. Nu kan ik natuurlijk wat menie en spuitbus gebruiken, maar zit nu toch er over te denken om het blok het frame uit te lepelen, en dan te laten stralen en poedercoaten (kan mijn blok ook meteen gestraald). Mijn vraag is kan je het complete blok in een keer uit het frame halen, of moet je echt eerst de versnellingsbak loshalen? En als ik toch de versnellingsbak loshaal, is die er dan weer eenvoudig later op terug te zetten of heb ik een arsenaal BMW gereedschap nodig.
Ik denk dat ik gewoon naar een indicatie van tijd/moeite opzoek ben....
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum:

Type motorfiets:
BMW r80 RT, 1987
Monoshock
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'R90S', geïmporteerd van het oude forum:

Tjeerd appeltje eitje . Als je het frame wil laten stralen en spuiten of poedercoaten zul je ook je achterbrug moeten demonteren. en sub frame

Werkwijze (globaal)

Achterbrug loshalen rubber mof losmaken en vier boutjes waar cardan aan versn bak zit verwijderen. Koppelingskabel los km teller kabel ? (ik heb een R90S das natuurlijk een duo schokker waarbij km teller kabel op versn bak zit). Luchtfilter en carbs verwijderen

Aan twee zijden de bouten lossen waarmee de bak aan het blok zit draadje vrijstand schakelaar ook losmaken. Als het goed is kan dan de bak eruit genomen worden door eerst naar achteren te halen en dan eruit te tillen.

Op mijn site nog wat aanvullnde tips
http://home.kpn.nl/boe05212/r90s/

succes René
Reply
#4
Ik ben met dezelfde klus bezig. Het frame is nu zover klaar dat het weg kan. Heb in alle schroefdraad een bout gedraait en alle delen welke niet mogen worden gestraald af gedicht met doppen, plaatjes etc. Een heel klusje alles bij elkaar en dan straks weer opbouwen en hopen dat ie het doet. M.n de bedrading wordt spannend.
In het werkboek staat dat je de vier boutjes waarmee de kruiskoppeling aan de bak wordt gebout moet vervangen. Is dat echt nodig maar waarom?
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:

Slijtage.
Verklaring: op sommige plekken zitten bouten en moeren met voorspanning gemonteerd. Het staal vervormt daarbij. Eenmaal weer losgedraaid kan diezelfde vervorming=voorspanning niet opnieuw verkregen worden. Ergo: nieuw monteren. Als je dat niet doet kan door metaalmoeheid de zaak losraken. En dat wil je niet op die plek.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum:

Geweldig, dat is goed nieuws.
Achterkant is al kaal, moet ik nog wel even (ahum) de kuip verwijderen, kabels en voorvork. Kan niet veel werk zijn toch? ;-)
Vroeg me trouwens ook af of een blok te stralen is in z'n geheel. Dus met cilinders erop, of loop je dan de kans dat de pakkingen eruit worden gestraald... . Uiteraard zonder carburateurs, gaten gedichts
en de bak er weer opgeschroeft.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'R90S', geïmporteerd van het oude forum:

Tjeerd

Ik heb mijn blok gestraald terwijl het in elkaar zat. Motivatie hierachter was dat waar olie zit mag geen glasparel komen. en als de olie er niet uit kan kan de glasparel er niet in. Echter wel de deksels van luchtfilter en kap startmoter gemonteerd met tochtband ertussen. Dit ook met ontstekingsdeksel gedaan en hiervan ook de gaten van binnen uit dicht gemaakt. Na stralen al dat soort zaken verwijderd en schoongeblazen met perslucht. Alle deksels daarna apart gepareld.

Succes René
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Tjeerd

Ik heb mijn blok gestraald terwijl het in elkaar zat. Motivatie hierachter was dat waar olie zit mag geen glasparel komen. en als de olie er niet uit kan kan de glasparel er niet in. Echter wel de deksels van luchtfilter en kap startmoter gemonteerd met tochtband ertussen. Dit ook met ontstekingsdeksel gedaan en hiervan ook de gaten van binnen uit dicht gemaakt. Na stralen al dat soort zaken verwijderd en schoongeblazen met perslucht. Alle deksels daarna apart gepareld.

Succes René
Hallo René, laat even weten na hoeveel kilometer hij vastgelopen is?

Straalmiddel is zo'n tuig, dat dringt overal binnen.
Ik heb zelf diverse malen geprobeerd op simpele dingen, te stralen in samenstelling.
Na het spoelen aan de buitenkant en vewijderen van alle afplakdingen en stoppen, NOG straalmiddel in het produkt.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit met een compleet BMW blok wel lukt.

Evengoed succes met de verdere behandeling, maar ik zie het niet rooskleurig in ben ik bang.....

Chris
Reply
#9
Hoi Rene,
Het is wat Chris zegt.
Een kennis van me pakte op deze manier z`n 6 cyl. Triumph motorblok aan. Liep na 20 minuten volkomen in elkaar. Ikzelf heb het blok van m`n R60/2 gewoon met behulp van boormachine schoongeborsteld, daarna cylinders verwijderd en gestraald. Eerst goed heel goed ontvetten anders krijg je die troep nauwelijks weg. Ook alle gaten goed dicht tapen en daarna uitgebreid droog schoonblazen.
Gr.
Ab
Reply
#10
Tja de praktijk wijst na 80d km dus duidelijk anders uit. Zo zie je maar men is nooit te oud om te leren als je er maar voor open staat.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)