Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
condens na winterslaap
#1
Hallo, heb zopas een R100R aangeschaft (zie andere topics) en deze heeft zeer weinig gereden, nog geen 30 ton op 16 jaar tijd. Ik heb wegens het huidige weer nog niet kunnen rijden maar ik heb hem al wel een paar keer gestart. Hierbij komt er nogal veel condens uit de uitlaat, wat vrij blijkt te zijn, leesde ik in andere topics hieromtrent. Nu wil ik de moto een grote onderhoudsbeurt geven. Laat ik dan de olie gewoon aflopen voor ik ga rijen of kan ik best de moto eens goed warmrijden en dan verversen ? Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de motor, daar er vermoedelijk ook veel condens in de olie zit en ik niet weet hoe lang de olie er al op zit ?
Alvast bedankt, Guy.

[img]/import/photos/t5127s.jpg[/img]
Reply
#2
Hallo Guy,

Olie aflaten bij warme motor.
Bij een grote beurt echter eerst kleppen stellen ,de motor moet dan namelijk steenkoud zijn.
Vervolgens je luchtfilter vernieuwen en het ontsteking tijdstip controleren.
Dan de motor goed warm rijden min 15-30 min.
Dan je carburateurs afstellen ,hierbij snel werken zodat de klus binnen 10 min geklaard is en anders even tussendoor met de motor rijden om oververhitting te voorkomen.
Vervolgens olieën aflaten en verversen ,en je oliefilter vernieuwen.
Bovendien ,bandenspanning en profiel , accu water ,accu polen remvoering ,remvloeistof ,alle scharnier punten ,verlichting ,controleren bijvullen ,en eventueel smeren of invetten
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Als je de olie niet vertrouwd gewoon koud verversen,
en daarna de motor goed warm rijden en nog een keer verversen.
En je kunt beter met dit weer je motor niet even starten komt inderdaad veel kondens vrij,blijft ook in je uitlaat zitten.

Chefke
Reply
#4
Als een beer uit zijn hol komt in zijn winterslaap, dan moet je eens kijken wat een condens er uit inlaat komt.

[img]/import/photos/p31194s.jpg[/img]
Reply
#5
Quote:Hallo Guy,

Olie aflaten bij warme motor.
Bij een grote beurt echter eerst kleppen stellen ,de motor moet dan namelijk steenkoud zijn.
Vervolgens je luchtfilter vernieuwen en het ontsteking tijdstip controleren.
Dan de motor goed warm rijden min 15-30 min.
Dan je carburateurs afstellen ,hierbij snel werken zodat de klus binnen 10 min geklaard is en anders even tussendoor met de motor rijden om oververhitting te voorkomen.
Vervolgens olieën aflaten en verversen ,en je oliefilter vernieuwen.
Bovendien ,bandenspanning en profiel , accu water ,accu polen remvoering ,remvloeistof ,alle scharnier punten ,verlichting ,controleren bijvullen ,en eventueel smeren of invetten
Bedankt voor de vakkundige uitleg. Ik heb vroeger wel wat onderhoud gedaan aan auto's, maar ben eigenlijk carrossier van opleiding. Ik denk dat me dat wel zal lukken met het nodige geduld, maar weet u misschien ook waar ik een goede (liefst Nederlandstalige) werkplaatshandboek kan bekomen en welk gereedschap ik nodig heb (buiten de normale werkplaatssleutels). Ik denk dan vooral aan het afstellen. Het vervangen van de remolie is dat goed te doen zonder het speciale gereedschap of kan ik dat best aan een garage overlaten ? Alvast veel dank, Guy.

[img]/import/photos/p31195s.jpg[/img]
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Wphb van Peters is een redelijk boekwerk, kan je gewoon bij de sponsor hier bestellen.

Voor normaal onderhoud heb je aan gewoon gereedschap genoeg, een paar voelermaatjes voor de kleppen, een strooblamp voor de ontsteking en een synchrotester voor de carb's.

Remvloeistof verversen is ook zelf goed te doen.

Groeten, Paul.


Reply
#7
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:

Momentsleutel(s) 1-20 en 20-200 Nm!!!
Reply
#8
Als eigenaar van een R60/2 weet ik niet of dit type standaard voorzien is van magnetische aftappluggen . Zo niet zou ik die voortaan zeker gebruiken.
Gr.Ab
Reply
#9
Quote:Als eigenaar van een R60/2 weet ik niet of dit type standaard voorzien is van magnetische aftappluggen . Zo niet zou ik die voortaan zeker gebruiken.
Gr.Ab
Wel vaker worden op dit forum magnetische aftappluggen genoemd. Deze moet je niet voor het motorblok gebruiken, enkel voor de versnellingsbak en het cardanhuis. De olie wordt dichtbij de aftapplug in het carter aangezogen. Als er al metaaldeeltjes op de aftapplug zouden aankomen (je hebt toch een oliefilter?) dan is het laatste wat je wilt dat metaaldeeltjes weer in omloop kunnen komen.

Groeten, Ton
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)