Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
linker cilinder doet het niet
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Je gaf aan dat de motor opde rechtercylinder wel liep. Ik kan je verzekerewn dat als de kleppen van de linker vast zouden zitten je dat geluid niet meer vergeet.

Of er kleppen vastzitten kun je simpel controleren. Bougies liks en rechts eruit halen Haal kleppendeksel links los. Zet motor in de 5e versnelling. Draai aan 't achterwiel en kijk of de kleppen open en dicht gaan. Kun je ook zien door het bougiegat.

Succes. Heb je geen werkplaatshandboek koop er dan eentje.

H
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Compressie zul je moeten meten met een compressiemeter, normaal gesproken met een motorblok op bedrijfs temperatuur, maar dat gaat dus hier niet op.
Om toch een indicatie te krijgen:
Bij vacuum carburateurs: carburateurs verwijderen van de cilinderkop, bougie er uit draaien en compressie meten.Idem voor de andere kant.
Waardes moeten ongeveer gelijk zijn,als alles 100% is zal het iets van 12-13 kg/cm2 zijn.8-12 redelijk en alles daaronder is slecht.
Bij een koude motor zullen de waardes anders zijn omdat de boel natuurlijk niet optimaal afdicht.
Bij gasschuif carburateur: gasschuif helemaal open, starten en waarde aflezen.
Enigste wat dus gedemonteerd dient te worden zijn de bougies en evt de carburateur's.
Reply
Hans,

Als het geen vastzittende kleppen zijn , kan het dan een vastzittende of kapotte zuigerveer zijn, kan dit de reden zijn dat er geen compressie is en de motor niet start ?

Bedankt

Kristof
Reply
ik bedoel dus vastzittende of kapotte klepveer
Reply
Quote:Hans,

Als het geen vastzittende kleppen zijn , kan het dan een vastzittende of kapotte zuigerveer zijn, kan dit de reden zijn dat er geen compressie is en de motor niet start ?

Bedankt

Kristof
Ja, of een gat in de zuiger, of een verbrande uitlaatklep enz enz
Je moet in ieder geval compressie meten.
Bij geen compessie kan je de klepspeling contrpleren ,en eventueeel afstellen ,dan opnieuw meten.
Blijft de compressie te laag kan je nog een lek-test doen om te controleren waar de compressie weglekt. en een snelle visuele inspectie van de kleppen door het respectievelijke in en uitlaatkanaal.
Ook een inspectie via het bougie gat eventueel met een endoscoop is mogelijk.
ook een controle met een vacuum-meter bij lopende motor aangesloten op het inlaatspruitstuk kan uitsluitsel bieden ,maar het intrepeteren van een dergelijke meting vraagt nogal ervaring.

De vuistregel voor ieder benzine motor is: compressie,mengsel,vonk.
Als alle 3 parameters juist zijn loopt de motor (c.q. cilinder).

Met vriendelijke groet

Bep van Malde
Reply
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Kristof,

Wat zou kunnen is dat er helemaal geen klepspeling meer is en er daardoor compressieverlies optreedt. Da's simpel en eenvoudig te controleren.
Beide bougies er uit halen. Kleppendeksel links er af halen. Motor in de 5e versnelling. Achterwiel met je rechterhand ronddraaien en door het bougiegat in de cyl kijken. Dan zie je de zuiger omhoog komen. Doordraaien tot de zuiger in de hoogste stand staat. In de compressie slag met zuiger in het bovenste dode punt moet je als je met je vingers aan de tuimelaars trekt speling voelen tussen beide tuimelaars en klepstelen
Voel je geen speling staan de kleppen veel te strak en sluiten mogelijk onvoldoende om compressie te hebben. Afstellen in dat geval. Ik weet de gegevens niet precies maar 20 voor de uitlaat en 15 voor de inlaat moet altijd goed zijn.
Let op: Verwar de compressieslag niet met de tuimelstand waarbij de zuiger ook in het bovenste dode punt staat. Dat kun je makkelijk zien want als je in die stand het achterwiel heen en weer draait zie je de tuimelaars ogenblikkelijk bewegen. In dat geval doordraaien tot de zuiger weer naar boven komt tot het bovenste dode punt. Dat is dan de compressieslag.

Snap je het een beetje?

Succes.

H

Reply
Bedankt allemaal, ik ga dit weekend aan de slag
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Kristof

Heb je de bougies al omgewisseld

Bougies gaan ook stuk zelfs nieuwe bougies kunnen heel snel stuk gaan.

Ook wanneeer ze ogenschijnlijk atmosferisch wel vonken doen ze het onder druk niet of sledht.

Succes René
Reply
René,

Bougies zijn nieuw, ik heb het ook geprobeerd met de oude en deze van de rechter cilinder, maar geen leven !!

Ik hou jullie op de hoogte
Reply
Kristof

Truc die ik regelmatig uithaal is om wat benzine met een (klein) injectiespuitje in het inlaatkanaal spuiten als de carburateur is verwijderd en de motor start of draait op een cilinder. Je weet dan heel snel of het een brandstof probleem is of niet. Je hoort snel genoeg tijdens het inspuiten of het ontbrand of niet.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)