Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstelling Bing carb CV 64/32/11 - 12 van een R90/6
Ik heb een carb 64/32/11 en 12 gekocht afkomstig van 2 verschillende bmw's, ik heb alles gedemonteerd en rubbers vervangen en ik vraag me af welke stappen ik moet volgen om te carburateurs in orde te krijgen, ik heb geen originele carbs om de afstelling te copiëren :
1.
In het Peeters wphb lees ik dat de naaldstand op 1e stand moet staan terwijl ik op andere websites lees dat de 2de stand correct is;
2.
Stationairafstelling volgens Peeters is 1/2 - 1 --> is dit de stand voor de stationairsproeier (die naast de hoofdsproeier) of de mengselstelschroef ?

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten??

Bedankt

Kristof
Reply
Quote:Ik heb een carb 64/32/11 en 12 gekocht afkomstig van 2 verschillende bmw's, ik heb alles gedemonteerd en rubbers vervangen en ik vraag me af welke stappen ik moet volgen om te carburateurs in orde te krijgen, ik heb geen originele carbs om de afstelling te copiëren :
1.
In het Peeters wphb lees ik dat de naaldstand op 1e stand moet staan terwijl ik op andere websites lees dat de 2de stand correct is;
2.
Stationairafstelling volgens Peeters is 1/2 - 1 --> is dit de stand voor de stationairsproeier (die naast de hoofdsproeier) of de mengselstelschroef ?

Bedankt

Kristof
Hoi Kristof, heb in mijn BMW werkplaatshandboek ook 2-verschillen voor de naaldstand.
Dit heeft te maken met het bouwjaar (?) tot febr.76 naaldstand 2.
Voor deze datum stand 1. Voor beiden 1/2 : 1 luchtregelschroef open.
Heb zelf een 90/6 met beide typen carbs. Geen verschil merkbaar maar ik heb dan ook geen standaard uitlaat.
Reply
Bedankt Bert

Mijn R90/6 is van april 74, dus naaldstand op 2de plaats en mengselstelschroef op 1/5 - 1

Groeten en prettige feesten

Kristof
Reply
Reactie van bezoeker 'Marnix Ryckaert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb een carb 64/32/11 en 12 gekocht afkomstig van 2 verschillende bmw's, ik heb alles gedemonteerd en rubbers vervangen en ik vraag me af welke stappen ik moet volgen om te carburateurs in orde te krijgen, ik heb geen originele carbs om de afstelling te copiëren :
1.
2.

Bedankt

Kristof
Beste , ikzit ook met een afstelprobleem denk ik . Mijn motor hapert bij lage toerentallen, bij hoge is alles normaal . Hij komt gelijk moeilijk op gang. Te rijk afgesteld of iets anders? Hoe kan je zelf perfect afstellen ? Eventueel met foto of zo .
Reply
zo heb ik m'n R 80 afgesteld, loopt perfect.

Motor afstellen.
1. Kleppen stellen,
in 0.10
Uit 0.15
2. Stationair toerental 800-1100
3. Ontsteking afstellen, merk S moet gelijk staan met merkstreepje in carter.
4. Gaskabels los stellen,
5. Synchroon tester aansluiten,
6. Gasschuiven afstellen op gelijk vacuüm en stationair toerental,
7. Met mengselschroef tegen het hoogst mogelijke toerental afstellen ( stationair ) en dan tegen de rijke kant van het stelgebied afstellen,
8. Bougiekap los maken om evt toerental van beide cilinders apart te meten en evt bijstellen. ( niet doen bij elektronische ontsteking )
9. Paar keer gas geven en 1 van de gaskabels afstellen op 1.5 mm speling.
10. Nu andere gaskabel afstellen , iets gas verhogen en kabel afstellen zodat de synchroontester weer in evenwicht komt.
11. Nu op een hoger toerental controleren,
12. Als er een verschil blijft , dan afstellen op een toerental waarin het meeste gereden wordt.
13. Klaar …
Aanvang toerental vervroeger is 1550 omw
Max vervroeging bij toerental is 3000 omw
Voorontsteking stationair is 6 graden voor OT
Contactpunt opening 0.4 mm
Afstellen met stroboscoop,
Stroboscoop aansluiten, toerental verhogen naar 3500 omw, nu moet merkteken F met merkteken gelijk gesteld worden,
Vervolgens de stroboscoop verdraaien zodat merkteken OT in juiste beeld staat, nu kan je de werkelijke contacthoek aflezen, (moet zijn 26 graden )

kijk even voor het maken van de synchroontester even op de site van Beb van Malde

[img]/import/photos/p39996s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Ryckaert Marnix', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:zo heb ik m'n R 80 afgesteld, loopt perfect.

Motor afstellen.
1. Kleppen stellen,
in 0.10
Uit 0.15
2. Stationair toerental 800-1100
3. Ontsteking afstellen, merk S moet gelijk staan met merkstreepje in carter.
4. Gaskabels los stellen,
5. Synchroon tester aansluiten,
6. Gasschuiven afstellen op gelijk vacuüm en stationair toerental,
7. Met mengselschroef tegen het hoogst mogelijke toerental afstellen ( stationair ) en dan tegen de rijke kant van het stelgebied afstellen,
8. Bougiekap los maken om evt toerental van beide cilinders apart te meten en evt bijstellen. ( niet doen bij elektronische ontsteking )
9. Paar keer gas geven en 1 van de gaskabels afstellen op 1.5 mm speling.
10. Nu andere gaskabel afstellen , iets gas verhogen en kabel afstellen zodat de synchroontester weer in evenwicht komt.
11. Nu op een hoger toerental controleren,
12. Als er een verschil blijft , dan afstellen op een toerental waarin het meeste gereden wordt.
13. Klaar …
Aanvang toerental vervroeger is 1550 omw
Max vervroeging bij toerental is 3000 omw
Voorontsteking stationair is 6 graden voor OT
Contactpunt opening 0.4 mm
Afstellen met stroboscoop,
Stroboscoop aansluiten, toerental verhogen naar 3500 omw, nu moet merkteken F met merkteken gelijk gesteld worden,
Vervolgens de stroboscoop verdraaien zodat merkteken OT in juiste beeld staat, nu kan je de werkelijke contacthoek aflezen, (moet zijn 26 graden )

kijk even voor het maken van de synchroontester even op de site van Beb van Malde
Bedankt voor de reactie. Ik probeer het , maar een stroboscoop heb ik niet. Kan ik niet eens afkomen en het samen proberen mits vergoeding natuurlijk ? Waar woon je ergens en hoe kan ik je bereiken? ( Ik rij met een R75/5 van '73 )
Reply
ik woon tussen rotterdam en zoetermeer.

hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)