Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nokvolgers R60/2
#11
Quote:Nokvolgers monteren met olie. Pitting kan ook te maken hebben met zuur in de motor door onvoldoende opwarmen (=kleine stukjes rijden)
Overigens kom je bijna geen nokvolgers tegen in oudere motoren zònder pitting; ik neem aan dat BMW daarom ze vanaf de /5 onder de krukas gemonteerd heeft.


Groetjes

Coen
Hoi Coen,

De linker zijn als nieuw en aan de nokkenas is echt niets te zien.Condens over de jaren misschien? maar ja, die andere dan, niets te zien.

Gr.
Ab
Reply
#12
Quote:<blockquote><blockquote>Hallo,

Volgens mij haalt het niks uit om te proberen deze nokvolgers te repareren met een wetsteen. Ik vermoed dat het oppervlak gehard is geweest en dat de onderliggende laag zachter is. Als je er wel aan wil beginnen bedenk dan dat het oppervlak absoluut haaks op de hartlijn moet komen. Anders is het draagbeeld van de nok op de nokvolger niet goed, de nok draagt dan op een puntje i.p.v. op een lijn. Het kan wel een leuk klusje zijn wat veel voldoening geeft als het lukt dus mocht je het toch proberen dan veel plezier en succes!

Ad
Hou eens een haarlineaal oid op een goede (nieuwe) nokvolger. De kopse kant welke op de nokkenas ligt heeft een heel lichte bolling, tbv het draaien van de nokvolger. Dit krijg je nooit voor elkaar gewet. Verder: ook mét zijlingse speling kun je een goede klepspeling afstellen, de zaak maakt alleen meer herrie. Op het moment dat je krukas in de goede stand staat om de betreffende klep af te stellen en de voeler gaat tussen tuimelaar en klepsteel heb je gegarandeerd geen druk op de klep vanuit de distributie... Enne, oliewissel om de pakweg 250 km? das alweer bijna zonde, maar kwaad kan het niet, natuurlijk. Is dit de eerste keer dat je die nokvolger bekijkt na 35 jaar? dat is ook nogal wat natuurlijk! Je gaat er niet bankroet aan dus nieuwe erin en hobbelen met de geit!
Succes, Lei.</blockquote>Hoi Lei,
Je hebt absoluut gelijk over die lichte bolling. Dat wordt niks en heb al nieuwe besteld, zoals zoveel dingetjes maar het tikt flink aan. Heb nu besloten om het niet meer bij te houden. Ik heb indertijd de kleppen veel te strak gezet en domweg die speling genegeerd. Uitlaatklep was verbrand. Zojuist nokkenas bestudeert , is in nieuwstaat met veel aanhangend olie dus verder geen ramp. Koppen zijn gereviseerd dus kan weer tijdje verder. Ik gooi de "oude olie" in m`n auto. Is nog helemaal nieuw.

Bedankt voor je commentaar,
Gr. Ab</blockquote>Ja, het gaat vaak in de vele kleine dingetjes zitten. Ik troost me altijd met het feit dat je voor een grote beurt aan de auto een halve motor kan restaureren. Dan valt het weer mee met de kosten......

[img]/import/photos/p30957s.jpg[/img]
Reply
#13
Volgens Amerikaanse kenners zijn de volgers te hard. Daardoor spatten er stukken af.
Als je veel rijdt, is het het beste ze gewoon te vernieuwen.
Anders kan het niet echt veel kwaad.
Reply
#14
Quote:Volgens Amerikaanse kenners zijn de volgers te hard. Daardoor spatten er stukken af.
Als je veel rijdt, is het het beste ze gewoon te vernieuwen.
Anders kan het niet echt veel kwaad.
Hallo Coen.
Die stukken zijn me een raadsel. Deze nokvolgers zijn, minimaal, maar wel degelijk bol. Vind ik ookheel logisch.
IK bestel andere en krijg holle. Daar krijg je volgens mij dus beschadigde nokken van omdat de stress op de hoken vd nok komt. Daarbij klopt de kleptiming tov da l. cylinder niet.Waarom krijg je zovaak niet waar je heel duidelijk om vraagt?... zucht. Gaat m`n kerst. Had me erg verheugd om vrijdag z`n mooie gedreutel te horen.

GR.
Ab
Reply
#15
Ab,

kijk eens op http://autos.groups.yahoo.com/group/slash2/messages en zoek op cam followers en pitting. Daar staat een verhandeling. (het kan zijn dat je je eerst moet registreren)
Als het goed is zijn de volgers inderdaad met een bolle radius geslepen.
Maar er moet iets niet aan het ontwerp deugen want als je oude nokvolgers bekijkt zijn ze vrijwel allemaal beschadigd, maar meestal niet volgens een vast patroon.
Ik heb het met een R50 meegemaakt dat de lob van de nokkenas deels weggesleten was, wat een akelig getik voortbracht.
Er schijnen goedkopere nokvolgers te circuleren, maar ik weet niet of die van de sponsor tot die soort behoren. Deze zijn niet goed geslepen en gaan snel kapot.
Misschien kun je een setje tweedehands op de kop tikken.

Desalniettemin: een Vrolijk Kerstfeest!!!
Reply
#16
Quote:Ab,

kijk eens op http://autos.groups.yahoo.com/group/slash2/messages en zoek op cam followers en pitting. Daar staat een verhandeling. (het kan zijn dat je je eerst moet registreren)
Als het goed is zijn de volgers inderdaad met een bolle radius geslepen.
Maar er moet iets niet aan het ontwerp deugen want als je oude nokvolgers bekijkt zijn ze vrijwel allemaal beschadigd, maar meestal niet volgens een vast patroon.
Ik heb het met een R50 meegemaakt dat de lob van de nokkenas deels weggesleten was, wat een akelig getik voortbracht.
Er schijnen goedkopere nokvolgers te circuleren, maar ik weet niet of die van de sponsor tot die soort behoren. Deze zijn niet goed geslepen en gaan snel kapot.
Misschien kun je een setje tweedehands op de kop tikken.

Desalniettemin: een Vrolijk Kerstfeest!!!
Hoi Coen,
De duidelijke oorzaak niet vinden houdt me prettig bezig. M`n nokkenas ziet er perfect uit en vet in de schone olie.
Ik heb gebruikte gekocht en kreeg volgers met 4 sleuven ipv 2 en dat zijn voor zover ik weet eerdere types. De radius is domweg negatief en kan me niet voorstellen dat dit zo ontworpen is want het lijkt mij een nokkensloper. Ik denk dat de gekochte gebruikte opgezuiverd zijn. Harde gedeelte is ook doffer. De orginele zijn volgens mij doormiddel van chromen gehard. Ik heb er ook tijden niet op gereden dus pitting kan ook door vocht zijn ontstaan.
Ik heb ze maar ff een andere functie gegeven tot de winkels weer open zijn..
Gr.
Ab

[img]/import/photos/p30979s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)