Quote:<blockquote><blockquote>Hallo,
Volgens mij haalt het niks uit om te proberen deze nokvolgers te repareren met een wetsteen. Ik vermoed dat het oppervlak gehard is geweest en dat de onderliggende laag zachter is. Als je er wel aan wil beginnen bedenk dan dat het oppervlak absoluut haaks op de hartlijn moet komen. Anders is het draagbeeld van de nok op de nokvolger niet goed, de nok draagt dan op een puntje i.p.v. op een lijn. Het kan wel een leuk klusje zijn wat veel voldoening geeft als het lukt dus mocht je het toch proberen dan veel plezier en succes!
Ad
Hou eens een haarlineaal oid op een goede (nieuwe) nokvolger. De kopse kant welke op de nokkenas ligt heeft een heel lichte bolling, tbv het draaien van de nokvolger. Dit krijg je nooit voor elkaar gewet. Verder: ook mét zijlingse speling kun je een goede klepspeling afstellen, de zaak maakt alleen meer herrie. Op het moment dat je krukas in de goede stand staat om de betreffende klep af te stellen en de voeler gaat tussen tuimelaar en klepsteel heb je gegarandeerd geen druk op de klep vanuit de distributie... Enne, oliewissel om de pakweg 250 km? das alweer bijna zonde, maar kwaad kan het niet, natuurlijk. Is dit de eerste keer dat je die nokvolger bekijkt na 35 jaar? dat is ook nogal wat natuurlijk! Je gaat er niet bankroet aan dus nieuwe erin en hobbelen met de geit!
Succes, Lei.</blockquote>Hoi Lei,
Je hebt absoluut gelijk over die lichte bolling. Dat wordt niks en heb al nieuwe besteld, zoals zoveel dingetjes maar het tikt flink aan. Heb nu besloten om het niet meer bij te houden. Ik heb indertijd de kleppen veel te strak gezet en domweg die speling genegeerd. Uitlaatklep was verbrand. Zojuist nokkenas bestudeert , is in nieuwstaat met veel aanhangend olie dus verder geen ramp. Koppen zijn gereviseerd dus kan weer tijdje verder. Ik gooi de "oude olie" in m`n auto. Is nog helemaal nieuw.
Bedankt voor je commentaar,
Gr. Ab</blockquote>Ja, het gaat vaak in de vele kleine dingetjes zitten. Ik troost me altijd met het feit dat je voor een grote beurt aan de auto een halve motor kan restaureren. Dan valt het weer mee met de kosten......
[img]/import/photos/p30957s.jpg[/img]