Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achterwiel lagers.
Ik zou graag willen weten hoe je de dikte van het busje wat tussen de lagers zit op de achteras(ook vooras). Daarnaast: wat is de zin van dit afstandsbusje. Als ik bv kijk naar de voorwiellagers van mijn auto(met achterwielaandrijving) dan zit dat er nooit tussen en geef je de lagers een kleine voorspanning. Met het busje krijg je denk ik eerder last van speling omdat de lagers niet helemaal aansluiten in de buitenschalen.
Bij hoeveel wielen zou het busje precies goed staan?
Reply
Kijk eens op http://w6rec.com/duane/bmw/wheel_bearing/index.htm
Daar staat een uitstekend artikel over de wiellagers van /2 en /5 motoren.

Coen
Reply
kijken jullie hier nog eens even naar?
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien kun je wat preciezer zijn over wat voor een motor het gaat.
Zit nogal wat verschil namelijk per model....
Volgens mij gaat het hier om een K100?
Bedoel je het busje tussen de twee lagers die op de binnenschalen aanligt?
Reply
het is een 80/7 bouwjaar 1981. Het is de losse ring welke tussen de afstand houder zit tussen de lager rollen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Dat spul moet spelingsvrij, met de neiging tot los.

Haal het hel spul uit de naaf, maak schooen en controleer de lagers, evt vervangen.

Dan zet je de as in de bankschroef, lagers licht geolied en het hele pakket schuif je op de as.
Met een passende bus om de rest van de ruimte op te vangen zet je de moer vast.
De buitenbus tussen de lagers moet nu soepel en spelingsvrij, met weer die neiging tot los kunnen draaien.
Rammelen is teveel.

Dan de lagers invetten en in de naaf monteren.

De reden voor deze manier van afstellen tov wiellagers van een koest is dat de lagertjes veel kleiner zijn en bij voorspanning stukdraaien.
Daarbij komt dat de meeste autolagers een borgmoer gebruiken, of iets met een splitpen oid om de juiste afstelling te krijgen en te houden.

Hier is het gewoon vast is vast en de afstelring doet de rest.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)