Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rokende 75/5
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vervang mijn olie altijd eens per jaar.
Ik doe dat niet omdat ik vind dat dat nodig is, maar gewoon omdat ik eens per jaar mijn brommert verwen.
In de schuur met dat ding, netjes poetsen, kleppen stellen, synchronisen, oliefilter, en olie verversen, de hele beurt.
Kachel aan, radio, bakkie koffie, harstikke leuk.
Gewoon een verwenbeurt zal ik maar zeggen.
Vroeger (lang geleden) kwam ik beroepshalve wel eens bij Shell Amsterdam, daar zat het lab aan de Badhuisweg.
Als ik daar aan die laboranten vroeg, hoevaak zij olie verversten, was het antwoord meestal: NOOIT!
Niet dat ik daar nou zo'n voorstander van ben, maar om nou bij iedere lantaarnpaal te verversen is ook misschien wat overdone.....

Chris.
PS: Hans, Passant een een sjieke naam voor "voorbijganger".

Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R-riders,

De olie circuleert door de motor en komt dus ook tussen de lagerschaal en de krukas terecht. De hele dunne spleet die daar dan heerst (ongeveer 0,04 mm) moet altijd nog dikker zijn dan de zwarte klontjes die in de olie meezweven, dat zijn vooral onverbrande koolresten van de benzine. Onder de microscoop kan je ze zien.

Op de TU Delft hebben we eens een dure testbank kapot gemaakt door gewoon de verkeerde oliefilters te gebruiken. Die filters lieten te grote 'klontjes'' vuil door. De reparateur kwam en vroeg toen: filteren jullie dan op 3 mu? Nee, op 6-9 mu antwoordden we. De filter had dus te grote gaatjes en het vuil ging er doorheen en molde de testbank. Met de goede filters deed die het daarna nog jaren probleemloos.
Net zo werkt een motor (maakt niet uit welke): de olie moet zo schoon mogelijk blijven.
Dan haal je dus ook 320.000 km met de eerste krukas en zijn alleen de lagerschalen wat gesleten.
Wat ieder met z'n BMW's doen mag iedereen ook voor zichzelf bepalen, maar het oliefilter is als het ware de nier van het motorblok. Het zuivert de olie. Als het verstopt zit merk je niets, de olie gaat dan via de bypass naar het hoofdolie kanaal. Maar alles slijt wel sneller. Daarom gewone en volledige onderhouds intervallen, met een hele lange levensduur als resultaat.

Einde geolied verhaal. Rijden maar.

Groetjes, Louis.

Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:HERMAN schreef:
Volgensmij zit er motorisch bijna geen verschil tussen een R75/5 uit 1969 en een R100 uit 1996 (op een paar kleine verbeteringen na). Of ik heb de laatste 20 jaar met oogkleppen op gewerkt.

Herman ik ben er niet bij geweest wat jij gedaan hebt de laatste 20 jaar. Ik noem de mij bekende feiten ervaringen vanaf 1977.
Maar jij lijkt me een ster in jezelf tot slachtoffer maken op het moment dat een andere een andere ervaring heeft dan jij zelf.
Zeg me als het niet waar is.
Ik weet niet wat jij in het dagelijks leven doet om de kost te verdienen, maar volgens mij kom jij niet uit de auto of motorbrance. Ja misschien toch als autoverkoper, want deze weten niet waarover ze praten en verkopen alleen maar gladde praatjes. Ik probeerde allen maar te zeggen dat de de tweekleps boxerblokken sinds 1969 nauwelijks zijn veranderd.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Herman, laat Chris maar kletsen, het is een theoreticus met schone handjes, zoals jij ook al door heb, dus neem zijn reacties met een korrel zout.

Sleutel ervaring is hetgeen dat telt, theorie is leuk als 'achtergrond info'

Grt, Jasper
Reply
@ Jasper laat Chris hier buiten dit gaat over mij
Chris zag het goed dat ik nu als passant het forum bezoek ipv voorbijganger.

@ Herman
Ik heb er geen probleem mee om mijn cv met je te delen mits je oprecht geïnteresseerd bent.
en dan mag je me mailen tono_vader2hotmail.com
zet dan voor de 2 een @
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Herman, laat Chris maar kletsen, het is een theoreticus met schone handjes, zoals jij ook al door heb, dus neem zijn reacties met een korrel zout.

Sleutel ervaring is hetgeen dat telt, theorie is leuk als 'achtergrond info'

Grt, Jasper
Jasper, heb jij een "schone handen" fobie?

Mail eens met Egbert, die kan je hier misschien wel vanaf helpen.
Het eerste bezoek is altijd gratis heb ik begrepen, met koffie en koek.
De rest zul je met hem moeten bespeken.

Sorry Egbert, dat ik je hier als onderwerp gebruik.
Is een beetje sarcastisch bedoelt naar Jasper.
Kan ik hier rustig onder schrijven, is allemaal theorie, en dat leest hij toch niet.....
Jij bent echter intelligent genoeg, jij snaps het wel, geen probleem.

Groetjes: Chris
PS Bijgevoegd: een foto van een stukje van mijn "kantoor".

[img]/import/photos/p30892s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'm. esserschmidt', geïmporteerd van het oude forum:

Chris heeft bewijs drang ? ben je al over de 12 Chris of nog 11 ?

puberaal gedrag is het wat je vertoont.

Groeten.
Reply
flauwe opmerking.

K. Mikaze
Reply
Reactie van bezoeker 'Simon', geïmporteerd van het oude forum:

Altijd leuk om te lezen dat een reaktie ontaard. Bedankt voor jullie info en ik hoop dat het probleem verholpen is. Ik denk zelf aan de kleppen en de uitlaatklep ik vervangen voor loodvrij dus het probleem moet voor een groot gedeelte verholpen zijn. Als wijze les zou ik jullie willen geven om je motor niet door een onervaren iemand laten reviceren zonder het juiste materiaal. Dan maar wat meer besteden. Dat scheelt je een enorme lijdensweg en zeer weinig plezier.
Hierbij gesloten.
Simon
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)