Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rokende 75/5
Zolang het rookt. loopt het. Smile
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Wanneer je weining rijdt is het toch beter de olie in het najaar te verversen.

Interessant, Louis. Dat je zelf je bussen draait voor de klepgeleiding bedoel ik.
Noem mij 1 goede reden dit te doen of geloof jij ook in verzuurde olie verhalen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Gewoon, een kwestie van zorgen voor de machine. Je weet wel, al het vuil en modder eraf, beetje poetsen. Olie wisselen. Filters nazien.
Want dan is ie weer helemaal klaar als het zonnetje weer gaat schijnen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Mijn eerste BMW was een R75/5 uit 1972, maar van een oliezuiper was geen sprake. Elk voorjaar ververste ik de olie (Castrol GTX 20W50) en maakt ong. 5000 km (geen korte ritjes!). per jaar zonder tussentijds bijvullen, ik kon nauwlijks zien dat het peil gedaald was. Olie verbruik is vaak de schuld van de eienaar zelf. De motor is niet goed ingereden, de motor wordt niet goed warm gereden, thermische overbelasting, slecht onderhoud enz. zijn vaak de oorzaak van olieverbruik.
Een R 75/5 is geen R 100
en de rest mag waar zijn maar van een tweede of derde handsgekochte motor weet je dat vaak niet hoe ze ingereden zijn.</blockquote>Volgensmij zit er motorisch bijna geen verschil tussen een R75/5 uit 1969 en een R100 uit 1996 (op een paar kleine verbeteringen na). Of ik heb de laatste 20 jaar met oogkleppen op gewerkt.
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R-riders,

Nog even over de olie: inderdaad, de olie bevat al snel deeltjes (metaal- en kooldeeltjes). De grotere deeltjes moeten in de oliefilter blijven hangen. De oliefilter moet ook steeds worden vervangen, het is zelfs belangrijker dan de olievervanging zelf.
Metaaldeeltjes die kleiner zijn en door de microgaatjes van de filter gaan vind je als een pasta terug aan de magnetische plug van het carter. Maak die steeds weer goed schoon.
De heer Paul Klaver, die eens op deze site genoemd werd in het verband met olie, hij werkte destijds aan de TU Delft. Ik was er vaak als student-toeschouwer bij als hij in 1979/1980 met zijn motoren testbank race motoren afstelde voor de racerij. Op zo'n gelegenheid verving hij eens in de pauze alleen de oliefilter van zijn auto. De olie liet hij dan een beurt zitten, als ik goed ben geinformeerd. Tekenend is het niet?
Juist hij is de olie expert!
Nu heb ik van mijn luchtgekoelde 4 cylinder VW bus van 1980 onlangs het blok uitelkaar gelegd, dat na 320.000 km. Uiteraard, de klepgeleiders waren sterk ovaal weggesleten, maar het lagerwerk was nog prima. Zelfs de lagerschalen van de krukas waren maar 0,01 tot 0.02 gesleten (toegestaan: 0.05). Ik vervang per definite elke 10.000 km de olie en de filter tevens altijd.
Bij mijn R100RS is dat een aardig klusje elke 7500 km, alles zit in de weg en moet eraf. Maar het moet gebeuren.
De carterbak spoel ik eens in de 5 beurten uit om de sludge en oud bezinkel weg te halen. Dat doe ik uiteraard na een nacht staan op de middenbok, zodat de sludge ook vooraf kan bezinken. Een inwendig schoon motorblok heeft de beste overlevingskansen.

Groetjes, louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Met het knikbare filter hoeft er toch niets te worden verwijderd? Of heb ik dat nou mis?
Reply
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

louis,

Men heeft een keer een test gedaan met twee VWgolfjes.
Nr 1 alleen olie/filter vedrversingsbeurten gegeven. Nr 2: niks gedaan.
Bij 60000KM blok uit elkaar gehaald en vergeleken.
Geen verschillen te zien.

Reply
Quote:Met het knikbare filter hoeft er toch niets te worden verwijderd? Of heb ik dat nou mis?
Bij mijn BMW, R65 uit 1986 kan ik het knikbare oliefilter tussen de framebuis en de uitlaat door manouvreren.
Reply
HERMAN schreef:
Volgensmij zit er motorisch bijna geen verschil tussen een R75/5 uit 1969 en een R100 uit 1996 (op een paar kleine verbeteringen na). Of ik heb de laatste 20 jaar met oogkleppen op gewerkt.

Herman ik ben er niet bij geweest wat jij gedaan hebt de laatste 20 jaar. Ik noem de mij bekende feiten ervaringen vanaf 1977.
Maar jij lijkt me een ster in jezelf tot slachtoffer maken op het moment dat een andere een andere ervaring heeft dan jij zelf.
Zeg me als het niet waar is.
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, Passant, aparte naam joh....
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)