Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rokende 75/5
#1
Reactie van bezoeker 'Simon van der Woude', geïmporteerd van het oude forum:

Inmiddels ben ik al een revisie verder en heb ik het idee dat de cilinders nog niet goed zijn. Ik heb ze laten honen, nieuw zuigers en veren en loodvrij gemaakt. Het is al weer een tijdje geleden dat een voormaliige vriend mijn motor verxxx heeft. Daarna is het een lange lijdensweg geweest en heb ik bij meerdere zaken aangeklopt. Gezien de kosten van revisie e.d. vraag ik me af wat nu de oorzaak kan zijn. Zo ingewikkeld is de techniek nu eenmaal niet. Er komt dus olie in de cilinder. Daar kunnen we duidelijk over zijn. De cilinder e.d. kunnen het niet zijn want die zijn nieuw. Dus komt het van de andere kant. De kleppen zijn ook nieuw dus ik dacht aan een overdruk die de olie er in perst. Wellicht komt er teveel olie in de cilinderkop of komt het niet weg. Het oliedruklampje gaat we uit. Wie heeft een idee. Een adres van een bmwspecialist kan ik zelf wel vinden.
Alvast bedankt,
Smn
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Een gereviseerde motor gebruikt altijd olie (dus rookt), gewoon omdat deze nog moet inslijten. Daarom is het van belang dat je de motor netjes inrijdt. Gebruik geen synthetische olie, maar gewoon een mineraale olie van goede kwaliteit zodat het inrijproces snelller verloopt. Gebruik liever een 20W50 dan een 10Wxx.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:


Hi R rider,

Olieverbruik zei je.
Kort olie verbruik na parkeren op de zijstandaard is gewoon. Een restje olie loopt langzaam naar de verbrandingskamer en blijft daar staan. Bij het starten wordt het verbrand, een uitlaat rookt dat, de linker uiteraard.
Iets anders: het olie verbruik wordt wezenlijk beinvloed door de klepgeleider speling met de klep.
Zelf heb ik hier veel mee geexperimeteerd, draai mijn klepgeleiders zelf uit lagerbrons en gebruik kleinere toleranties (en een ook rustigere rijstijl) dan BMW voorschrijft.

Klepgeleiders van bijv de R60/5 zijn 8 H7 (=8.00 -0 /+0.012) als ze nieuw geleverd worden. De klep is nieuw 7.94 (inlaat) en 7.92 (uitlaat). Ik verving alle klepgeleiders voor eigen maaksel, met 0.04 speling op inlaat en 0.06 op uitlaat. Dat is dus ca 25% minder speling dan BMW voorschrijft.
De oude klepgeleiders waren 106.000 km oud, kelkvorming uitgesleten tot maximaal 8,10 maat aan de hete kant, nu werden ze dus 7.96 (inlaat) en 7.98 (uitlaat)
In de praktijk betekent het dat je de klep in de klepgeleider nauwelijks dwars mag voelen in speling (maximaal 0.5 mm) als je de klep ca 8 mm uit de zeting hebt getrokken.
Het olie verbruik ging na de operatie van 1:1500 naar 1:5000. Niets liep vast ik reed incidenteel eens maximaal 140 met de R60 en dan moet de oude dame best benen maken.
Ga je racen; maak dan je klepgeleider iets groter dan de BMW maat, de hete klepsteel zet n.l. nogal uit en zo voorkom je een vastvreter van je klep en dat is het over.

Nog iets anders: bij een lange vakantie rit lijkt het olie verbruik eerst (erg) hoog; je kookt n.l. het opgeloste water uit de olie. Na een rit van 2-4 uur kan de eigenlijke meting pas beginnen. Dan blijkt het olie verbuik ineens de helft te zijn. Doe de proef zelf als je komend jaar op een verre vakantie gaat, na vele korte ritjes is het effect het hoogst.
Laatste tip: 20W50 is de juiste olie en veel goedkoper dan welke revisie dan ook.
Veel bijvullen heeft het voordeel dat je steeds verse (dus olie met goede slijtage wering) in je motor hebt zitten. Lig niet wakker van olie gebruik...het heeft dus ook postieve kanten.
Zo nu genoeg geklept, anders wordt het geklepzanik.

Groetjes,
Louis
R100RS 1979 met inmiddels 155.000 km. Org. blok, lagers en pistons, org kleppen, met nieuwe klepgeleiders en zuigerveren, dat wel. Verbruik 1:18-19
Reply
#4
Quote:Hi R rider,

Olieverbruik zei je.
Kort olie verbruik na parkeren op de zijstandaard is gewoon. Een restje olie loopt langzaam naar de verbrandingskamer en blijft daar staan. Bij het starten wordt het verbrand, een uitlaat rookt dat, de linker uiteraard.
Iets anders: het olie verbruik wordt wezenlijk beinvloed door de klepgeleider speling met de klep.
Zelf heb ik hier veel mee geexperimeteerd, draai mijn klepgeleiders zelf uit lagerbrons en gebruik kleinere toleranties (en een ook rustigere rijstijl) dan BMW voorschrijft.

Klepgeleiders van bijv de R60/5 zijn 8 H7 (=8.00 -0 /+0.012) als ze nieuw geleverd worden. De klep is nieuw 7.94 (inlaat) en 7.92 (uitlaat). Ik verving alle klepgeleiders voor eigen maaksel, met 0.04 speling op inlaat en 0.06 op uitlaat. Dat is dus ca 25% minder speling dan BMW voorschrijft.
De oude klepgeleiders waren 106.000 km oud, kelkvorming uitgesleten tot maximaal 8,10 maat aan de hete kant, nu werden ze dus 7.96 (inlaat) en 7.98 (uitlaat)
In de praktijk betekent het dat je de klep in de klepgeleider nauwelijks dwars mag voelen in speling (maximaal 0.5 mm) als je de klep ca 8 mm uit de zeting hebt getrokken.
Het olie verbruik ging na de operatie van 1:1500 naar 1:5000. Niets liep vast ik reed incidenteel eens maximaal 140 met de R60 en dan moet de oude dame best benen maken.
Ga je racen; maak dan je klepgeleider iets groter dan de BMW maat, de hete klepsteel zet n.l. nogal uit en zo voorkom je een vastvreter van je klep en dat is het over.

Nog iets anders: bij een lange vakantie rit lijkt het olie verbruik eerst (erg) hoog; je kookt n.l. het opgeloste water uit de olie. Na een rit van 2-4 uur kan de eigenlijke meting pas beginnen. Dan blijkt het olie verbuik ineens de helft te zijn. Doe de proef zelf als je komend jaar op een verre vakantie gaat, na vele korte ritjes is het effect het hoogst.
Laatste tip: 20W50 is de juiste olie en veel goedkoper dan welke revisie dan ook.
Veel bijvullen heeft het voordeel dat je steeds verse (dus olie met goede slijtage wering) in je motor hebt zitten. Lig niet wakker van olie gebruik...het heeft dus ook postieve kanten.
Zo nu genoeg geklept, anders wordt het geklepzanik.

Groetjes,
Louis
R100RS 1979 met inmiddels 155.000 km. Org. blok, lagers en pistons, org kleppen, met nieuwe klepgeleiders en zuigerveren, dat wel. Verbruik 1:18-19
Louis
ik wil er wel aan toevoegen dat wanneer er slijtagedeeltjes in de olie komen deze alleen uit het blok gaan door vervanging van de olie.

En de r100 typen van voor 1980 waren olie zuipers 1 liter op 1000 km was niet vreemd bij een ingereden motor.
Reply
#5
Hoezo, olieverbruik 1 ltr op de 72000km 20w50 r100s bj78.
Verbruik 1op18
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn eerste BMW was een R75/5 uit 1972, maar van een oliezuiper was geen sprake. Elk voorjaar ververste ik de olie (Castrol GTX 20W50) en maakt ong. 5000 km (geen korte ritjes!). per jaar zonder tussentijds bijvullen, ik kon nauwlijks zien dat het peil gedaald was. Olie verbruik is vaak de schuld van de eienaar zelf. De motor is niet goed ingereden, de motor wordt niet goed warm gereden, thermische overbelasting, slecht onderhoud enz. zijn vaak de oorzaak van olieverbruik.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Wanneer je weining rijdt is het toch beter de olie in het najaar te verversen.

Interessant, Louis. Dat je zelf je bussen draait voor de klepgeleiding bedoel ik.
Reply
#8
Quote:Mijn eerste BMW was een R75/5 uit 1972, maar van een oliezuiper was geen sprake. Elk voorjaar ververste ik de olie (Castrol GTX 20W50) en maakt ong. 5000 km (geen korte ritjes!). per jaar zonder tussentijds bijvullen, ik kon nauwlijks zien dat het peil gedaald was. Olie verbruik is vaak de schuld van de eienaar zelf. De motor is niet goed ingereden, de motor wordt niet goed warm gereden, thermische overbelasting, slecht onderhoud enz. zijn vaak de oorzaak van olieverbruik.
Een R 75/5 is geen R 100
en de rest mag waar zijn maar van een tweede of derde handsgekochte motor weet je dat vaak niet hoe ze ingereden zijn.
Reply
#9
Quote:Hoezo, olieverbruik 1 ltr op de 72000km 20w50 r100s bj78.
Verbruik 1op18
Das netjes,

dat heb ik nog niet vaak gehoord van een r 1oo van voor 1980
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Slotspeling zuigerveren, kleppen en geleiders controleren. Je zult de eerste niet zijn waarbij na zgn revisie die speling zo groot is dat ie gezellig rookt en olie verbruikt.

H
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)