Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RT 100.000km
#1
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,
Ik overweeg koop R100RT bouwjaar 1979 net boven ton gedraaid. Ben wel bekend met boxers, dus is mijn vraag:
graag tips of ervaringen m.b.t. deze motor uit dit bouwjaar. Is eerste type RT met Ate remmen, gietijzeren cilindervoering, snowflake wielen, enzovoort
Ik ben niet vies van zelf sleutelen, alhoewel ik daar juist regelmatig van onder de smerigheid zit. Mijn vrouw zet altijd de deur vast open, de kraan aan en de zandgevulde zeep klaar als ik uit mijn schuur kom.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik ben in de luxe positie dat ik 3 bmw boxers heb,R100/7 1977 ,R100Rt 1988 en R80.
Mijn advies als je mag kiezen, ga voor de R100 na 1981.
Omdat je dan: ,nicacil cilinders hebt,elektronische onsteking, de VEEL betere Brembo remmen (ATE is niks, ze zijn wel te verbeteren,maar ik ga leiver voor brembo), elektronische spannings regelaar,verbeterde tuimelaars,weer wat later komt de enkel zijdige wielophanging achter,en het verbeterd type luchtfilter.
Het zijn maar kleine dingetjes, maar ik moet wel toegeven dat de oudere boxers wat pittiger zijn,wat rauwer.(ook mooier geluid) Later moest het allemaal wat mileu vriendelijker met het gevolg dat het allemaal wat geknepen is.
Verschil kun je goed merken vind ik!
Dus voor Fun/hobby kies de oude boxer , voor woon/werk en veel kilometers maken pak het nieuwere verbeterde type. Maar dat is mijn personelijke mening en advies.
Succes met je keuze.

[img]/import/photos/p30649s.jpg[/img]
Reply
#3
Ik ben het met Renee eens
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, ook volledig mee eens, op mijn r45 die ik ooit had zat de vaste ate (model brembo) remde al heel redelijk, mijn r80-7 uit 79 heeft een enkele scharnierende ate dat is een vertrager, geen rem. De r80rt uit 87 doe ik woonwerk mee, dubbele brembo's YESSSS !! dat remt heerlijk, werkelijk waar!

En deze r80 uit 87 laat zich ook nog vele malen eenvoudiger een bocht in drukken.

Succes met de keus

Grt, Peter v Oossanen
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Mannen bedankt voor de adviezen tot dusver. Ik ben geen woon werk motorrijder en ook geen vlotte rijder. Kan genieten van de ontspannende ritjes en juist het ouderwetse spul. Ik heb sindskort een kale R80 uit 1989 met het lage stuur, rijdt en remt inderdaad heel goed, maar heb er toch een beetje spijt van. Mis het relax gevoel. En toen kwam ik de R100RT tegen bij mij in Dordrecht en de man wil eventueel ruilen voor mijn R80. Die laatste heb ik inmiddels helemaal in orde (heb er al eerder over geschreven). Heb ook al eens een R80RT 1983 gehad; vond ik rijwielgedeelte heel fijn, maar erg hoogtoerig.
Mijn twijfel over de R100RT betreft meer de technische conditie. Ik weet dat het sterk afhangt hoe hij bereden is en hoe onderhouden. Heb inmiddels op het forum al heel wat informatie gevonden, maar tips van iemand met ervaring met dit type stel ik zeer op prijs.
groet
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Hé Passant,
heb jij nou zo'n zelfde eerste type R100RT te koop staan of vergis ik mij? Zijspan er van maken maar toch niet. boxer wereldje is maar klein
Kun of wil je je ervaringen met zo'n RT vertellen?
groet
Tom
Reply
#7
Tom wat wil je weten dan want ik ben het met Rene eens op het gebied van de rijstijl.
En zoals je zelf zegt hoe is er in het verleden mee omgegaan. deze typen zijn vaak olie snoepers 1 liter op 1000km is normaal.
Voor de rest altijd lopen.
Het mooie van deze oudere typen vind ik bij het optrekken het uit de voorveren komen en erin duiken bij afremmen.
En bij het optrekken het omhoog komen achter.
Het zwaarder vliegwiel merk je ook dat maakt ook dat ze lastiger af te remmen zijn, maar met 25000 toeren in 5 kun je weg komen dat kan met de 1987 RT niet.
Ze zijn wat bokkiger door dat zwaardere vliegwiel.Maar dat is het kenmerk van de oude typen. En remmen wil die ook wel maar je moet flink in de remhendel knijpen (niet bang zijn) tov de latere typen.
Die van mij is zeker een maal geresiveerd en mogelijk zelfs al twee keer.
Mogelijk heb je hier wat aan.

Sleutel erin, accu vol kranen open, choke open druk op de knop en gaan.
Reply
#8
Quote:Tom wat wil je weten dan want ik ben het met Rene eens op het gebied van de rijstijl.
En zoals je zelf zegt hoe is er in het verleden mee omgegaan. deze typen zijn vaak olie snoepers 1 liter op 1000km is normaal.
Voor de rest altijd lopen.
Het mooie van deze oudere typen vind ik bij het optrekken het uit de voorveren komen en erin duiken bij afremmen.
En bij het optrekken het omhoog komen achter.
Het zwaarder vliegwiel merk je ook dat maakt ook dat ze lastiger af te remmen zijn, maar met 25000 toeren in 5 kun je weg komen dat kan met de 1987 RT niet.
Ze zijn wat bokkiger door dat zwaardere vliegwiel.Maar dat is het kenmerk van de oude typen. En remmen wil die ook wel maar je moet flink in de remhendel knijpen (niet bang zijn) tov de latere typen.
Die van mij is zeker een maal geresiveerd en mogelijk zelfs al twee keer.
Mogelijk heb je hier wat aan.

Sleutel erin, accu vol kranen open, choke open druk op de knop en gaan.
Ikneem aan dat die 25000 toeren een klein typefoutje is. T.a.v. het vliegwiel ben ik het met je eens een zwaar vliegwiel rijdt ontspannender.

Groetend,

Ron
Reply
#9
Quote:<blockquote>Tom wat wil je weten dan want ik ben het met Rene eens op het gebied van de rijstijl.
En zoals je zelf zegt hoe is er in het verleden mee omgegaan. deze typen zijn vaak olie snoepers 1 liter op 1000km is normaal.
Voor de rest altijd lopen.
Het mooie van deze oudere typen vind ik bij het optrekken het uit de voorveren komen en erin duiken bij afremmen.
En bij het optrekken het omhoog komen achter.
Het zwaarder vliegwiel merk je ook dat maakt ook dat ze lastiger af te remmen zijn, maar met 25000 toeren in 5 kun je weg komen dat kan met de 1987 RT niet.
Ze zijn wat bokkiger door dat zwaardere vliegwiel.Maar dat is het kenmerk van de oude typen. En remmen wil die ook wel maar je moet flink in de remhendel knijpen (niet bang zijn) tov de latere typen.
Die van mij is zeker een maal geresiveerd en mogelijk zelfs al twee keer.
Mogelijk heb je hier wat aan.

Sleutel erin, accu vol kranen open, choke open druk op de knop en gaan.
Ikneem aan dat die 25000 toeren een klein typefoutje is. T.a.v. het vliegwiel ben ik het met je eens een zwaar vliegwiel rijdt ontspannender.

Groetend,

Ron</blockquote>Moet idd 2500 rpm zijn.

Zwaar vliegwiel in stadsverkeer is minder ontspannend omdat de motor door wil.
Betreft de verkoop:
Hij mag weg maar gaat niet voor elke prijs weg.Dit omdat ik een afspraak heb dat er niet meer motoren bij zouden komen.Maar de motor met span is al wel gekocht (nog niet aanwezig) vanwege een knie blesure.
Meer mogelijkheid tot stallen zou een oplossing zijn in het Dokkumse.

groet
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Mannen bedankt voor de adviezen tot dusver. Ik ben geen woon werk motorrijder en ook geen vlotte rijder. Kan genieten van de ontspannende ritjes en juist het ouderwetse spul. Ik heb sindskort een kale R80 uit 1989 met het lage stuur, rijdt en remt inderdaad heel goed, maar heb er toch een beetje spijt van. Mis het relax gevoel. En toen kwam ik de R100RT tegen bij mij in Dordrecht en de man wil eventueel ruilen voor mijn R80. Die laatste heb ik inmiddels helemaal in orde (heb er al eerder over geschreven). Heb ook al eens een R80RT 1983 gehad; vond ik rijwielgedeelte heel fijn, maar erg hoogtoerig.
Mijn twijfel over de R100RT betreft meer de technische conditie. Ik weet dat het sterk afhangt hoe hij bereden is en hoe onderhouden. Heb inmiddels op het forum al heel wat informatie gevonden, maar tips van iemand met ervaring met dit type stel ik zeer op prijs.
groet
Tom, ik heb er een uit 1981, gemaakt in 1980.
Heb precies dezelfde rijstijl als jij, veel binnenweg en langzaam rondtuffen en recreeren. Hang altijd tussen 2500-3500 rpm en das zat met ca 1:18.
Knutsel ook alles zelf aan het ding en dat gaat prima.
RT loopt uitstekend met 110.000 op de klok, olieverbruik 1:1000 maar heb nergens last van, no problem.
Ik zou compressie meten en frame nummer opvragen. Bij hobbyist hebben ze een site waar je exact kunt zien hoe die RT in elkaar zit. Compressie laat m.i .veel zien over motorblok.
Verder maar eens goed naar het ding kijken, proefrijden en zien of je wat geschiedenis boven water kunt krijgen.
Veel succes!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)